Na lang zoeken is het probleem met de ABS sensor gevonden. Het was niet de ABS sensor!
Ik was zo gefocussen op de sensor, dat ik er niet aan gedacht had dat het ook de andere kant kon zijn: het lager. Dus de oude, super versleten, weer terug gezet en voila: geen meldingen meer. Niet op hobbels, niet boven de 200, gewoon helemaal niet meer.
Daarnaast bleek bij het demonteren dat het nieuwe lager ook al meteen stuk was gegaan. Overal zat lagervet. Dus het lager terug gebracht (gelukkig had ik de bon nog) en een nieuwe besteld.
Vandaag ontvangen en meteen alles uit elkaar om het nieuwe lager er op te zetten. De oude maakte zó veel herrie dat ik blij was dat de nieuwe binnen was gekomen.
Alles uit elkaar en je raadt het noooooit; het past niet. M12 draad
Morgen maar weer terug. Hopelijk loopt het oude lager niet vast in die paar KM die ik nu nog extra moet...
Maar goed, ook is vandaag een mooi doosje met electro-spulletjes binnen gekomen en kon ik beginnen aan de ombouw van de spotlights. Die zitten standaard met een wit, dun draadje aangesloten. Dóór de poot en dan met een lullig schuifstekkertje door de grill. Dat kan beter.
Dus een gat in de achterkant geboord, doorvoerrubbertje er in en nieuwe draad gesoldeerd:
Aan de andere kant mooie kabelhoesjes er over en een tweepolige SuperSeal connector er op:
Het vrouwtje van de stekker past precies een grill-gaatje (nice!) en klikt letterlek aan de achterkant vast. Daar komt nog een kabelboompje (alle drie de lampen klikken op 1 boom achter de grill) en dan komt het er ongeveer zo uit te zien:
Gisterenavond weer even verder gegaan met de verlichting. De stekkers heb ik wat hoger in de grill vast gezet, omdat daar de gaten wat kleiner zijn en de stekkers strakker klemmen. Aan de achterkan netjes een ingetapede kabelboom gemaakt en vastgezet tegen de binnenkant van de grill. Nu nog een stekker aan het eind waarmee hij aan het relais en het chassis vast zit.
Afgelopen vrijdag heb ik lekker een middagje vrij gehad en in die tijd heb ik even de nieuwe draadboom van de lampen afgemaakt. Die zelfde avond gewacht op het donker en even een rondje gaan rijden om de lampen af te stellen en te testen. Damn wat een licht!
Ik heb het effect proberen vast te leggen in een filmpje, maar in het echt is het nog veel indrukwekkender:
Laatst gewijzigd door Barracuda_82 op 21 jul 2015, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaga besloten het midden van mijn stuur (de airbag) zwart te maken. In het hele interieur is alles netjes chrome, op het stuur en de radio na, die zijn in de kleur goedkoopgrijs. Laatst heb ik de ring al proberen te wrappen met het stuur in de auto, maar dat was (natuurlijk) niet mooi geworden. Dus vandaag de airbag er uit en de ring gedemonteerd. Dat was makkelijk:
Steek een kleine platte schroevendraaier aan de zijkant tussen de twee pennetje die daar extra zitten. Daar zit een breepunt voor de airbag en daar is de ring wat zwakker. Zorg daarom dat je de ring daar eerst los maakt:
Hier een close-up van de pinnetjes die ik bedoel. Ze zitten links en rechts en onderin. Precies op 3, 6 en 9 uur.
De ring is van een soort zacht plastic of rubber en je hoeft niet bang te zijn dat het snel breekt. Het kan alleen scheuren op de breekpunten op die drie plekken, maar dat zal niet snel gebeuren als je niet superlomp bent, denk ik.
De rest van de pennetje schieten wat makkelijker los. Gewoon je schroevendraaier er tussen en omhoog wippen:
Hier zie je hoe flexibel dat spul is:
Als je de ring dan los hebt ziet de onderkant er zo uit:
Om de ring weer terug te krijgen moet je de platte stukjes van de pennetjes af knippen. Het zijn een soort "paddestoeletjes" waarmee de ring vastgesmolten heeft gezeten. Die heb je net door de gaatjes getrokken, maar gaan natuurlijk niet terug.
Knip ze grofweg rond af, dan gaan ze al wel weer terug. Komt niet zo nauw. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je te veel weg knipt, denk ik, want het spul klemt best goed. Ik heb ze min-of-meer vierkant af geknipt en de ring ging makkelijk terug en nog best lastig weer er uit. Dus da's goed.
Daarna kun je de ring wrappen en weer terug duwen:
Daarna heb ik besloten de middelste ring ook te wrappen. Het logo kreeg ik er niet uit, maar dat valt desondanks nog best goed te wrappen.
In de auto ziet dat er zo uit:
Nu nog een keer een zwarte radio en alles zien te vinden...
gaaf!
hoef je bij de 1e gen. stuurtjes niet te doen, want heb al een keer een kapotte airbag in me hand
gehad en gekeken hoe het zat aan de achterkant, maar daar is het echt onmogelijk en met gebogen ijzeren plaatjes, dat wil dus zeggen: eenmaal eruit, is nooit meer terug!
zwarte radio moet je opletten dat je wel de goede neemt, want er zit verschil in naar mijn weten!
zwarte knee-rol delen moet je maar een keer aankloppen bij mij!
Ik vind die creme kleurige knee-roll juist wel mooi. Alleen het materiaal vind ik niet zo, dus dat wil ik ooit nog eens wrappen in deze zelfde kleur, maar dan alcantara.