Regensensor probleem R53

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
minir532
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Regensensor probleem R53

22 jun 2015, 12:41

Beste mede mini-gekken,

Sinds 2013 ben ik trotse eigenaar van een Mini Cooper R53 Park Lane. Ik lees eigenlijk de afgelopen jaren al stiekem mee. Zo heb ik met dank aan dit forum de Angle eyes stadslichten kunnen monteren.

Helaas voel ik mij genoodzaakt om een eigen post aan te maken met een probleem die ik heb met mijn regensensor na het vervangen van de ruit. Allereerst wil ik aangeven dat het bedrijf, Carglass, een goeie service heeft verleend. Na vervanging van de eerste ruit werkte de regensensor niet meer. Na contact met de klantenservice en een bezoek aan de lokale vestiging werd mij verzocht om op kosten van Carglass de auto te laten uitlezen bij een BMW dealer. Zo gezegd zo gedaan. De BMW dealer gaf aan dat er een pinnetje van de lens was afgebroken waardoor de sensor niet meer zou werken. Dit heb ik teruggekoppeld aan Carglass, waarop direct werd besloten de ruit te vervangen. Vandaag heb ik de tweede ruit in twee maanden laten monteren. En je raad het al. De regensensor werkt nog steeds niet. In eerste instantie waren er foutcodes. Deze gaven aan dat het contact met de regensensor niet mogelijk was. Hier hield het bij Carglass op. Zij kunnen met de apparatuur gewoon niet meer achterhalen dat de foutcode.

Omdat ik onlangs een INPA kabel heb gekocht, deze aangesloten op de auto en mijn eigen laptop. Hier heb ik de foutcodes kunnen resetten en na koppelen en ontkoppelen van de RLC komen deze waardes ook niet meer terug. De status van de RLS = Okay. Bij de RLC zie ik de waardes van !255 waarbij de groene balkjes, volledig met een zwarte strook zijn gemarkeerd.

Nu zit ik in een dubio. Namelijk opnieuw laten uitlezen bij de Dealer, RLC vervangen of ligt het waarschijnlijk toch aan de aftermarket ruit van Sekurit-Saint Gobain. Voordat ik verder actie ga ondernemen wil ik deze vraag toch eens neerleggen bij jullie kenners. Zijn er mensen die ook deze problemen hebben of nog mooier, hebben gehad? Enig idee wat de oplossing was?

De lichtsensor werkt wel zonder problemen. Ten minste, de lichten gaan automatisch aan in het donker;).
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Re: Regensensor probleem R53

22 jun 2015, 18:00

Gewoon weer naar de dealer gaan, op kosten van Carglass natuurlijk. Waarschijnlijk moet hij weer ingeleerd worden ofzo.

Succes!
Afbeelding
minir532
Nieuw Lid
Nieuw Lid

30 jun 2015, 17:49

Vandaag via ebay een tweedehands regensensor ontvangen. Wat blijkt. De nieuwe regensensor werkt wel.
Ik ga er dus maar vanuit dat de regensensor tijdens het vervangen een 'tikkie' gehad heeft waardoor deze niet meer functioneerde.

Het vervangen van het eerste raam was niet helemaal voor niets. Daaruit blijkt dat de 'lens' van de sensor defect zou zijn. (afgebroken deeltje van het paarse gebied).

Mochten meer mensen tegen problemen aanlopen na ruitvervanging. De tip is dus een tweedehands sensor aanschaffen van +/- 20 euro en alles werkt weer:).
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

30 jun 2015, 21:14

Ik heb hetzelfde cq vergelijkbaar probleem. Ik heb ook kapotte vooruit gehad met een regensensor en bij mij is ook de voorruit vervangen door een FOCWA ruitherstelbedrijf (dus niet bij een MINI dealer). Bij mij werkt de regensensor wel alleen kan ik in de boordcomputer niet meer de gevoeligheid instellen wat eerst met een originele MINI ruit wel kon. Ik heb door Robert van het forum (mbv van INPA kabel) laten kijken of de regensensor misschien niet in geleerd was maar dat bleek niet het geval. Later kwam ik op Facebook een reactie tegen waar een lid aangaf dit probleem vaker met aftermarket ruiten ervaren had, bij zowel een BMW en ook bij een MINI. Helaas was bij mij de periode om te reclameren al verlopen dus ik heb het maar zo gelaten aangezien de regensensor verder wel goed werkt en zich aanpast aan de hoeveelheid water en de wis snelheid hier op aanpast. Dus belangrijk voor de mini rijders die ooit een voorruit moeten laten vervangen met een regensensor om dit te controleren en indien aanwezig de voorruit verwarming.
jancooper
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

18 jul 2015, 15:17

Hoi vraagje de angel eyes waar heb je die gekocht?
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

19 jul 2015, 16:12

Je kan ze via eBay kopen
Afbeelding

Terug naar “Interieur en audio”