Ik heb 2 nieuwe stalen Goodridge remleidingen overgenomen van Erik.
Hoeveel remolie en van welke "dot" heb ik ongeveer nodig om na het vervangen het systeem weer op niveau te krijgen?
Tnx in advance
Laatst gewijzigd door Baseman op 30 jul 2015, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Tnx Brightly, dan zal het bij een R56 echt geen anderhalve liter meer zijn
Gewoon bij een goede automaterialen handel te verkrijgen of via het www bestelt?
Het blijft een verwarrend gebeuren dat hele remolie gedoe
Ik vraag bij de dealer waar ik mijn Mini gekocht heb op wat voor remolie er af fabriek in zit / zij er in doen bij verversen, daar kreeg ik vanmorgen het antwoord dot 5.
Maar omdat ik de vraag gisteren al gesteld had en ik niet meteen antwoord had dacht ik, ik vraag het ook even bij Mini dealer v Laarhoven in Eindhoven en zij geven als antwoord Dot 4 LV
Dan maar weer lezen op internet.
Als het idd zo is dat er in mijn Mini dot 5 zit en wat de dealer dus opgeeft vind ik het erg raar omdat men hier het volgende over zegt. Dit is Siliconen remvloeistof voor oldtimers/go-karts/Harley Davidson ...
Zouden ze dat hele "go-kart feeling" dan toch echt letterlijk nemen
Dus nu toch maar een litertje Dot 4 LV gekocht.
(Remvloeistof DOT 4 LV wordt aanbevolen in ABS-, ESP- en ASR remsystemen. Vooral de lage viscositeit t.o.v. de klassieke DOT 4 remvloeistoffen komt in deze systemen bijzonder goed tot zijn recht).
Hele remsysteem dan maar meteen helemaal van nieuwe olie voorzien, dan is het ook weer goed, maar ik blijf het raar vinden dat dealers zo langs elkaar af praten in hun adviezen naar klanten.
DOT3, DOT4 en DOT 5.1 zijn op polyethyleen glycol basis en zijn allemaal te mengen.
Het kookpunt is steeds verbeterd, vooral als er meer water inzit. ( Ze zijn hygroscopisch)
DOT 5 is op siliconenbasis en is voor oldtimers etc. Deze tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch.
Als je deze mengt met normale remvloeistof, dan krijg je sludge en de afdichtingen zwellen op.
Het is idd. het beste om het hele systeem te verversen.
Voor de voorkant zal dat aardig lukken omdat je toch twee slangen gaat vervangen. In de klauwen blijft nog oude vloeistof zitten.
Om het hele systeem (ook achter) te verversen heb je eigenlijk een easy-bleed oid nodig.
Je kan het ook met zn tweeen doen, door te pompen met rempedaal.
In de remklauwen zit altijd de slechtste vloeistof met het meeste water en laagste kookpunt, dus het is belangrijk dat daar weer verse inkomt.
Succes !
En inderdaad eens lekker doorspoelen en voorzien van nieuwe kan geen kwaad.
Minimum is DOT 4, zelf gebruik ik in mijn 3 Mini's DOT 5.1 maar elke DOT 4 is ook goed.
Eezibleed is daarbij onmisbaar. Via een band druk vanaf het reservoir er op zetten en doorspoelen zonder luchtbellen. Geen gesodemieter met iemand die op het rempedaal moet drukken, gewoon open draaien bij de remklauw en laten lopen. Rempedaal methode werkt niet als je luchtbellen in je ABS unit hebt zitten.
Ik heb het YouTube filmpje van de Eezibleed eens bekeken; ze geven daar aan dat de max druk op het systeem 20Psi (oftewel 1.37 Bar).
[BBvideo 650,395][/BBvideo]
Pas jij ook de druk van de bandenspanning aan op de 20Psi alvorens aan te sluiten?
Indien ja zal ik ook een bandenspanning meter moeten aanschaffen.
Heb er gewoon 2 bar van de band op gezet, nooit problemen gehad.
Geen 2,4 maar 2 bar van de semi-slicks. Soms wat hoger van een andere band.
Het werkt zoals in de video. Druk er op zetten met voldoende reservoir en alle 4 nippels open draaien en beginnen bij de remklauw die het verste van de remcilinder/ABS unit is verwijderd.
Als je twijfelt gewoon even druk aflaten van een band en daarna oppompen bij een tankstation of een voetpomp zoals ik ook heb, kosten niet veel
Dank voor de uitleg en toelichting Berthil !!
Ik heb het onderwerp ook maar aangepast naar "remvloeistof", dan kan degene die hier in de toekomst mogelijk op zoekt, dit topic ook vinden.
Wij Zuiderlingen noemen vloeibaar spul al vlug olie, dus vandaar remolie ...