Retrofit Automatisch dimmende binnenspiegel Cabrio?

De binnenkant, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc.
Frenkyx
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Retrofit Automatisch dimmende binnenspiegel Cabrio?

21 okt 2015, 17:15

Hallo,

Onze Mini Cabrio (2006) heeft vreemd genoeg geen automatische dimmende binnen spiegel. Ik vind dat wel een handige accessoire dus ik heb me een beetje ingelezen op verschillende forums. Ik heb echter geen eenduidig antwoord gevonden of het nu eenvoudig is te monteren. Wat ik er van begrijp is dat de dimmende spiegel helemaal zelfstandig kan werken en alleen 12V nodig heeft om te werken. Daarnaast is er nog een draad die aangeeft dat je de auto in de achterruit zet (zodat hij dan niet dimt). Op een forum in de VS las ik ook dat het soms ook de benodigde kabels er al liggen.

Kortom het zou dus niet zo moeilijk moeten zijn :roll: dus heb ik een 2e hands spiegel gekocht wat mij opvalt:
De dimmende spiegel (dus de aansluitingen in de spiegelvoet, niet de kabelboom uit de auto) heeft veel meer draden dan verwacht nl. 2x wit en 2x zwart en 1x rood.

De huidige handmatige spiegel heeft 3 draden (voeding en bus voor de afstandbediening?). Maar de draadboom in de auto heeft er 4. Deze 4e draad zal dan op de rode draad van de automatische spiegel worden aangesloten. Het is een groenblauwe draad. Als ik dan in het elektrische aansluitschema van de automatische spiegel kijk (van de handmatige heb ik er geen kunnen vinden) zou dit om voedingsspanning bij contact gaan. Dat zou dan erg handig zijn :dansen maar ja dit is niet het juiste schema passend bij de normale spiegel :roll: .

Afbeelding
Van dit schema mis ik de blauw/gele draad in de kabel boom. Deze gaat naar X1169.

Ik heb dus een paar vragen:
Heeft iemand dit al een keer gedaan?
Weet iemand waar de extra draden voor zijn in de spiegel?

Alvast bedankt!

Frank
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

Re: Retrofit Automatisch dimmende binnenspiegel Cabrio?

21 okt 2015, 18:21

Ja ik heb een dimmende binnenspiegel geplaatst in mijn auto.
Bij mij zat de bedrading er al, het was gewoon een kwestie van spiegel wisselen, en alles werkte meteen.

Het zou alleen kunnen dat je de afstandbediening van de sleutel opnieuw moet
inleren aangezien de ontvanger daarvan in de spiegel zit. (dit kun je zelf doen)

Let alleen wel op dat er 2 versies binnenspiegel zijn, voor de facelift en de pre-facelift.
De facelift spiegel is een stuk groter.
Frenkyx
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 okt 2015, 19:35

Ok bedankt voor je antwoord. Ik ga dat dan binnenkort maar eens proberen.
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

21 okt 2015, 19:59

Je kunt de spiegel door de voet naar links of rechts te draaien er zo afhalen, dus is echt maar een paar minuten werk.
Frenkyx
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 okt 2015, 20:10

Ja dat had ik al geprobeerd dat gaat wel lukken. Mijn grootste angst is dat het elektrisch niet klopt (en ik iets anders sloop) maar afgaande van de kleur van de draden in de beide spiegels en jouw ervaring durf ik het wel aan.
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 okt 2015, 07:29

Let erop dat er ook nog een alarmding in je spiegel zit.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Casper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

22 okt 2015, 07:45

misschien een rare vraag maar heb je wel de goede? Niet een spiegel van een roadster want die is anders de roadster en de coupe hebben de spiegel van BMW Z4 en die wijkt af van de cabrio
Afbeelding

mods: dual oil catch can. M7 Vortex carbon hoodscoop, Carbon zijpanels/ achterspoiler/dashboard/pook/middentunnel/deurgrepen binnen en buiten, JCW Carbon spiegelkappen JCW Remmen/lerder dashboard/spoilertrim/extra tellers. Erbach achterstabistang. Chrome gone. Diff achter. ramen getint achter. Jap racing velgen 17 inch 8,25 J. MINI OEM dagrij LED verlichting. short antenna
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 okt 2015, 11:04

De roadster/coupe spiegel is beduidend kleiner, onmiddelijk zichtbaar als je ze naast elkaar houdt. Heb je een onderdeelnummer in de spiegel (binnenkant) staan?
Gr, Marcel
Frenkyx
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

22 okt 2015, 12:44

Is geen rare vraag :) ik denk het wel. Volgens de verkoper zou het een spiegel van een 2006 Cabrio moeten zijn. De vorm/grootte is indentiek aan degene die er nu in zit dus zal dan wel kloppen. Er zit een sticker op met een code ik check dat vanavond even zit nu op mijn werk.

Wat bedoel jij (Marcel) met alarm ding?
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 okt 2015, 09:34

Bedrading voor je alarm, bedoel ik. De ontvanger van je afstandsbediening volgens mij.

De autodim spiegel van een tweede generatie (R56 etc) zou overigens niet in jouw R52 passen.
Gr, Marcel
Frenkyx
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

23 okt 2015, 12:12

Ow dat alarm dingetje :D . Alarm zit er niet op maar de kleurcode van de draden in de huidige spiegel en posities in de connector zijn hetzelfde dus ik verwacht eigenlijk dat het wel goed zit. Ik ga het morgen eens proberen. Artikel nummer van de sticker kan ik (google) nergens terug (5116 9232 en 712873204). Er staat ook nog een datum op 17.12.2004. Is dus geen 2006 spiegel denk ik :? of heeft wel erg lang in het magazijn gelegen.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het morgen eens proberen en laat het dan nog wel even weten.
Frenkyx
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

24 okt 2015, 17:15

Het was inderdaad zoals marcelclemens zei; de spiegel werkt zonder aanpassingen :)) . Ik heb voor de zekerheid ook nog even de spanning van de groenblauwe draad gemeten en dat is inderdaad 12V (bij contact).

Ben er blij mee :D , nogmaals bedankt!
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

26 okt 2015, 09:59

:icon_top: mooie mod!

Terug naar “Interieur en audio”