Elektronica-probleem

arnom
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Elektronica-probleem

27 nov 2015, 16:36

Ik heb een probleem met mijn Mini Cooper S R56 van 2007.

Ik heb de Mini gekocht in februari, en de vorige eigenaar had er net een andere batterij in geplaatst.
Vanaf de eerste dagen had ik bij starten af en toe een foutmelding op het dashboard. Ik kreeg de 3 lampjes te zien, namelijk dat van de abs, de tc, en de (!). Ik beschik ook niet over DSC, ABS wanneer deze lampjes branden. Ik vermoedde dat dit het gevolg was van een foutieve/vuile wielsensor.
Ik ben dan naar de garage gegaan omdat ik problemen had met een slechte bougie, en de garagist heeft dan ook de Mini aan de computer gehangen, en zag dat er zeer veel foutcodes optraden wanneer dit gebeurt. Volgens hem was het te wijten aan de batterij die te weinig startspanning geeft.
Ik heb dan enkele weken later de batterij vervangen (er zat een gewone lood-zuur batterij in) en heb deze vervangen door een AGM-type.

Het probleem was echter niet opgelost.

Sinds kort kan ik perfect voorspellen wanneer ik de foutmelding ga krijgen. Bij koude start gebeurt het NIET, bij warme start gebeurt het altijd. Lijkt mij toch vreemd, aangezien bij een koude start toch meer vermogen wordt genomen van de accu.

Ik heb me ook op Google al suf gezocht maar ik vind nergens een oplossing. Ik heb wel gelezen dat de batterij best geprogrammeerd wordt in de ECU van de wagen, dit is niet gebeurd, maar ik twijfel of mijn Mini wel uitgerust is met een IBS (Intelligent Battery Sensor). Indien batterij programmatie de oplossing is zou het wel makkelijk zijn.

Wie heeft er ook ervaring met dit probleem, en wat was de oplossing?
Tips of andere dingen die ik kan controleren zijn steeds welkom.

Groeten,
Arno
Mini Cooper S R56 (2007)
Manick
Sponsor

Re: Elektronica-probleem

27 nov 2015, 18:28

Ik zou eerst maar eens de Mini uitlezen en dan alle modules uitlezen, kijken wat voor storingen er in staan

Ten 2de, accu inleren, kijk of hij op de Min pool een sensor heeft zitten. Zo ja dan is dat de IBS Sensor maar sws kan het niet kwaad om gewoon de accu in te leren
arnom
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Re: Elektronica-probleem

01 dec 2015, 15:43

Vandaag (heeft er waarschijnlijk niks mee te maken) mijn wintervelgen gemonteerd en gelijk mijn achterste remblokken vervangen. Eens gekeken naar mijn accu, ik denk niet dat ik over een IBS beschik.
Testritje maken dus, motor had voorheen reeds even warm gedraaid, en wedereom alle lampjes aan. Test uitgevoerd en ik beschikte niet over abs, dsc of hill assist.

Later even boodschappen gaan doen, en de lampjes brandden weer.

Dan even iets uitgeprobeerd met starten.

Normaal doe ik dit:
- auto ontgrendelen
- sleutel in contact duwen
- ontkoppeling + handrem in
- startknop
Bij warme motor geeft dit steeds de lampjes + fouten.

Vandaag het volgende geprobeerd:
- auto ontgrendlen
- sleutel in contact duwen
- op startknop duwen (motor start niet , maar dashboard licht op)
- wachten tot alle lampjes uit zijn
- ontkoppelen + rem of handrem
- startknop induwen
- motor start zonder foutlampjes, alle rijhulp actief.

Dit laatste is misschien de enige correcte manier om de Mini R56 te starten en is er helemaal niks mis met mijn Mini.

Dus probleem (voorlopig??) opgelost. :dansen
Mini Cooper S R56 (2007)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”