Gisteren de daad bij het woord gevoegd, via de Uitdammerdijk/Zeedijk van Durgerdam naar Monnickendam, daar gekeerd bij de rotonde en weer terug. Eigenlijk geen tijd voor, maar zo gaat dat altijd... Gisteren was het echter droog, en nog een beetje warm, dus het was een beetje een gevoelsmatige nu-of-nooit. Daarnaast leek een grauwe donderdagmiddag me ook bevorderlijk voor de verkeersdrukte.
Dus in de MINI gesprongen, en rustig naar Durgerdam gereden. Dat is zo'n 30km rijden, ideaal om alles lekker een beetje op temperatuur te krijgen. Radio uit, rustig door het dorp heen... en... wegwerkers. Ok, dan nog maar ff een paar honderd meter m'n gemak houden. Daarna lekker terug naar 2, vol op het gas en de omgeving op fast-forward gezet. De dijkweg is redelijk smal, maar dat is de MINI gelukkig ook, de ruim 200pk zijn op een weg als deze ook meer dan voldoende om lekker de vaart erin te krijgen. Een deel van de bochten is blind, omdat de dijk in de weg zit, daar rij ik nooit hard doorheen, maar gelukkig is een groot deel lekker overzichtelijk. Volop boenderend in 2, 3 en soms 4 vlieg ik er overheen, jankende compressor voor me, ploffende uitlaat achter me, heerlijk! De laatste tijd braaf geoefend op heel-and-toe, en dat komt nu goed van pas.
Het was al ff geleden dat ik de MINI echt goed op z'n donder gaf, maar dit voelt toch wel lekker zeg. De nieuwe banden voelen inderdaad een stuk stijver aan, wat zich uit in duidelijk meer gevoel bij het insturen. Grip is ook top als ze warm zijn, zelf als ik bewust onderstuur probeer op te wekken door wat teveel snelheid mee te nemen de bocht door, valt eerder de aanwezigheid van het open differentieel dan een gebrek aan grip op. Slechts 1x stuit ik op langzamer verkeer voor me, een oudere man die voor me aan de kant gaat zodra het kan.
Het laatste stuk richting Monnickendam is een maatje groter qua weg, maar ook hier kan ik gelukkig genoeg tempo maken om de bochten lekker uitdagend te maken. Laatste stukje in de bebouwde kom braaf aan de snelheid houdend, al verraadt de nog luider dan anders ploffende uitlaat bij gas los een beetje mijn bezigheden van kort daarvoor. Bij de rotonde omgekeerd, en hetzelfde feestje nog een keer herhaald de andere kant op...