Tussengas

QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder

Tussengas

21 dec 2015, 12:19

Graag even een kleine discussie over tussengas bij 2nd gen (2012) R56 Cooper S'en.

Ik bemerk bij mezelf dat ik nogal snel als natuurlijke respons tussengas geef bij het merendeel van het terugschakelen. Nu, een klein vraagje voor de mechanische experts hier: wat is er nu de beste manier om tussengas te geven?

1) Koppeling induwen - neutraal - tussengas - in lagere versnelling zetten - koppeling laten komen?
2) Koppeling induwen - in lagere versnelling zetten - tussengas - koppeling laten komen?

De huidige synchronizing ringen op je input as zijn vandaag wel berekend op het niet hoeven te geven van tussengas, maar ik bemerk bij mezelf dat het meer een natuurlijke reactie is waar ik me beter bij voel dan gewoon op de motor te remmen, in toeren te laten lopen.

Nu, de 2e manier, is deze slechter dan de 1e? In specifiek voor de slijtage aan je vliegwiel, aangezien je niet in neutraal zit wanneer je tussengas geeft?

Graag even jullie mening hierover gehad. :)

Groetjes

Q
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Re: Tussengas

21 dec 2015, 12:49

Ik doe altijd methode 1. Bij de 2de methode help je enkel de koppeling maar niet de bak ;)
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:

21 dec 2015, 12:54

Ooit mijn vrachtwagenrijbewijs in dienst gehaald met een 3 tonner.

Je moest idd tussengas geven omdat de bak niet gesynchroniseerd was.

Het was ook wel handig om de motor een beetje op toeren te houden.
Tussen de versnellingen onderling zat ook bijna een halve meter afstand!

Het gebeurde zowel bij op als terugschakelen en dan op de 1e, volgens mij
beste manier! :D
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
laurensr53
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

21 dec 2015, 12:57

Ik gebruik altijd tussengas, gewoon omdat het leuk is. Maar het heeft alleen zin als je de koppeling tussendoor ook laat opkomen, op het moment dat je gas geeft. Verder methode 1.
the blue lobster
Niko N.
Contacteer:

21 dec 2015, 13:27

laurensr53 schreef:Maar het heeft alleen zin als je de koppeling tussendoor ook laat opkomen, op het moment dat je gas geeft.
idd zo heb ik het ook geleerd! :rijden (omschrijving bij 1 is niet helemaal volledig)
" Good pictures can be planned, great pictures just happen "

Afbeelding
RemcoMINI
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2015, 13:50

Bij de F gaat het vanzelf, in het begin trouwens erg irritant (moest er echt aan wennen!), hij synct op het moment dat ik terugschakel en de koppeling weer laat opkomen. Soort van methode 1 dus, maar dan vanzelf. ;)
"Orange is the happiest color!"

Afbeelding
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2015, 14:07

Het heeft ook zin als je niet dubbel koppelt aangezien de synchro ringen minder moeten werken en bij het ontkoppelen de koppeling niet het verschil tussen bak en motor moet verwerken.
Als je het onder de knie hebt kun je zelfs zonder koppeling schakelen.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2015, 15:10

Ik doe het altijd op de tweede manier, puur om soepeler te kunnen rijden en minder onrust op de aangedreven wielen te creëren. Extra koppelen is naar mijn mening wat minder belangrijk bij een moderne versnellingsbak.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

21 dec 2015, 18:21

MartijnGizmo schreef:Ik doe het altijd op de tweede manier, puur om soepeler te kunnen rijden en minder onrust op de aangedreven wielen te creëren. Extra koppelen is naar mijn mening wat minder belangrijk bij een moderne versnellingsbak.
^^ Dit dus
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2015, 18:24

Ik doe het ook om dezelfde manier als jij Martijn maar als je het op de eerste manier doet gaat het schakelen ook nog makkelijker. En we doen het ook we ons allemaal op een coureur wanen met onze heel-toe techniek! :D
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 dec 2015, 19:19

De uitleg in de startpost is ook niet helemaal duidelijk. Is manier 1 dan eigenlijk:

1) Koppeling induwen - neutraal - koppeling laten komen - tussengas - koppeling induwen - in lagere versnelling zetten - koppeling laten komen?

Want dat is hoe je het met een ongesynchroniseerde versnellingsbak zou moeten doen. Ik geef gewoon een stoot gas met de zijkant van m'n schoen terwijl ik de versnellingspook aan het bewegen ben.
MiniRuben
One wheel wonder
One wheel wonder

21 dec 2015, 22:48

Denk dat het zo zou moeten zoals je zegt met een ongeschrynoniseerde bak.
Zelf doe ik het ook met de zijkant terwijl ik de pook beweeg naar de vorige versnelling
Afbeelding
Mods :
v Chrome gone black
v MINI Logo
x Cheeko Stuur
x Verlaging
x Witte Velgen
x Uitlaat ?
QuintenVP
One wheel wonder
One wheel wonder

22 dec 2015, 08:57

Het zit mij vooral in de correcte techniek. Heel-toe'ing kan iedereen, mits wat oefening, maar ik zit vooral met welke manier/techniek is nu het beste voor je bak en vliegwiel?

Een vriend van me zei dat hij zijn vliegwiel kapot gereden had door niet steeds eerst de bak in neutraal te zetten, dan te rev matchen en daarna naar de gewenste lagere versnelling te gaan. Het lijkt vrij makkelijk op het eerste zicht, maar er komt in mijn ogen wel iets meer bij kijken dan enkel op die rechtse pedaal te duwen en naar een lagere versnelling schakelen. :D

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”