Marcel's R53 - 2de Set camberlinks & uitlijnen blz 22

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - Update CAE Shifter blz 10

31 jan 2016, 11:54

Ginoceros schreef:Die alle hoeken vh land valt wat mij betreft wel mee :mrgreen:

Ik neem aan dat je er wel al mee kunt rijden voordat ie naar 1320 gaat ?
Vandaag verder met het geklus of moet je ook wat aandacht aan Vera besteden ?
Daar sta je nog van te kijken.. Bumpers worden zelfs opgehaald vanuit Friesland :)
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

31 jan 2016, 12:23

:icon_top:
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 jan 2016, 13:45

Daveke schreef:
Ginoceros schreef:Die alle hoeken vh land valt wat mij betreft wel mee :mrgreen:

Ik neem aan dat je er wel al mee kunt rijden voordat ie naar 1320 gaat ?
Vandaag verder met het geklus of moet je ook wat aandacht aan Vera besteden ?
Daar sta je nog van te kijken.. Bumpers worden zelfs opgehaald vanuit Friesland :)
Ik zeg ook valt wat MIJ betreft nog mee ... dat ze van heinde en verre komen begreep ik gisteren al :))
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

31 jan 2016, 14:01

Moet Daveke maar niet zoveel mooie mods verkopen!
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

31 jan 2016, 14:04

Ik hoop volgende week meer groot nieuws te hebben.....
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

31 jan 2016, 14:42

Je hebt mijn nummer!
Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's R53 - Scheur cilinderkop blz 11

31 jan 2016, 21:46

Normaal gezien plan ik in het voorjaar een moment om al het nodig onderhoud in een keer te doen. Oliefilter, vloeistoffen vervangen, lekkages oplossen etc zijn dan het thema.

Op de terugweg van GeaR53 naar Maastricht kwam er na een stevige sprint een drietal foutcodes op mijn display :( . Ik kon gelukkig nog wel op limp mode thuis komen maar nodeloos om te vermelden dat ik die nacht geen oog heb dichtgedaan. De dag erna gelijk maar eens op onderzoek gegaan. Auto start moeizaam, stationair onregelmatig en veel condens uit mijn uitlaat. Op basis van de foutmeldingen kon ik in de Bentley Guide achterhalen dat het om cilinder 1 ging. Gelijk maar eens de bougie eruit gedraaid..... :'( weggesmolten contactpunt. Nieuwe bougies erin gedaan (NGK BCR8ES) en gelijk een verbetering hoorbaar. Na een testrit toch weer foutmeldingen; ook hier weer was cilinder 1 de boosdoener. Mijn angst was dat een deel van de weggesmolten bougie schade had aangericht aan cilinder 1. Onzekerheid is slecht voor je slaap kan ik je verzekeren. De dag erna maar contact opgenomen met Daveke; besloten om de auto daar maar uit elkaar te halen en gelijk alle plannen voor de komende tijd onderhanden te nemen. Montage van Powerflex motorsteunen, Vibra-technics Motorsteun, Alu koelwatertank, vervangen oliefilter, nieuwe vloeistoffen, metaal omvlochten leidingen voor de oil catch can, CAE short shifter, Custom shifter console, 469 catcam en verder wat ik tegen kom. Een dagje vrij genomen en gelijk om 8.30 uur maar begonnen met demonteren om uiteindelijk de kop eraf te trekken en te constateren dat er een scheur liep van klep naar bougie. SOS . Gelukkig had Daveke nog een kop liggen. Om er zeker van te zijn dat deze 100% was hebben we hem laten afpersen en reviseren bij JSP motoren revisie in Weert (aanrader). Revisie was cleanen, nieuwe klepzittingen en inslijpen van de kleppen; hij ziet er weer nieuw uit. In de tussentijd mij bezig gehouden met het cleanen van de zuigers en het verwijderen van resten oude koppakking. Inmiddels is de gereviseerde kop terug geplaatst en zijn de overige items (muv de CAE en console) gemonteerd. Het is nu afwerken en verse vloeistoffen vullen; hopelijk op een niet al te lange termijn. En dan fingers crossed dat alles naar behoren loopt. De CAE zal dan snel volgen. Plan is uiteindelijk in mei / april naar 1320 te rijden om Daveke zijn GP op te halen en mijn mini op de rollen te zetten daar. Kijken of alle inzet zijn vruchten gaat afwerpen. Special bedankje aan mijne maat Daveke voor het beschikbaar stellen van wat GeaR53 loods ruimte en zijn behulpzame kennis. Wordt vervolgd....

Foutcodes op mijn display
Afbeelding

Gesmolten bougie en na een testrit wederom foutcodes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even de loods inrijden; stijve carrosserie.... alles met beleid. :icon_top:
Afbeelding

Demontage in volle gang
Afbeelding

Scheur van bougie naar klep... even goed kijken
Afbeelding

Gereviseerde cilinderkop
Afbeelding

Cleanen nu hij toch open ligt
Afbeelding

Wordt vervolgd
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 15 feb 2016, 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Wickedclaw
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - Scheur cilinderkop blz 11

01 feb 2016, 10:41

Alles lukt met beleid paar plankjes onder de wielen en gaan !
Jps is zeker een goed bedrijf,leverd ook echt mooi werk af.
Hopelijk heb je hem weer snel in elkaar en lopend !
Gp0029
Mod virus alert!
Mod virus alert!

01 feb 2016, 17:55

Mooi hoe jullie dat zelf meteen oppakken, slecht slapen in dit soort situaties kan ik snappen :?

Enig idee wat de oorzaak is van de scheur?
Afbeelding
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's R53 - Scheur cilinderkop blz 11

01 feb 2016, 18:28

Ja,

Beetje eigen schuld vrees ik. :p

Twee jaar upgrades monteren (en het is inmiddels een lange lijst geworden...) , nog niet in al die tijd op de rollen geweest om alles op elkaar te fine-tunen en waarschijnlijk wat veel van de motor & kop gevraagd als ik gas open trok.

Tot het bezoek aan 1320 kom ik voorlopig niet meer boven de 4000tpm.
(Advies van de geleerde onder ons...)
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 15 feb 2016, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

01 feb 2016, 21:49

mrgt10 schreef:Ja,

Beetje eigen schuld vrees ik. :p

Twee jaar upgrades monteren (en het is inmiddels een lange lijst geworden...) , nog niet in al die tijd op de rollen geweest om alles op elkaar te fine-tunen en waarschijnlijk wat veel van de motor & kop gevraagd als ik gas open trok.

Tot het bezoek aan 1320 kom ik voorlopig niet meer boven de 4000tpm.
(Advies van de geleerde onder ons...)
En bougies met koudegraad 6, waar op zn minst een 7 in had moeten zitten en bij voorkeur een 8.
Dat is de oorzaak van pre-det geweest, plus een iets te zware rechtervoet... :D
Tuning heeft er weinig mee te maken, scheuren in de kop komen vaak door ietwat te koud al door gaan trekken.. Het is en blijft een alu kop op een gietijzeren blok.
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's (Mrgt10) R53 - Scheur cilinderkop part 2 blz 11

07 feb 2016, 12:40

Tijd voor een update:

Tussendoor gedurende de week wat uurtjes / werk verzet in de loods van GeaR53. Montage van nieuwe slangen voor de Oil Catch Can was het laatste op de lijst, verder het netjes maken van de kabels en slangen en de check van het geheel alvorens ik kon beginnen met het vullen van de mini met vloeistoffen. Het is zover; eerst maar eens op contact zetten zonder bobine om de olie te laten doorpompen; prima. Bobine aansluiten en toen..... niks. Klik, klik, klik. :shock: . Even een kleine hartaanval gehad maar snel gerealiseerd dat door het langdurig stilstaan de accu waarschijnlijk te weinig kracht had. Dan is het toch fijn om de loods van GeaR53 bezig te zijn :D , een andere accu was dan ook snel geregeld. Sleutel om en VROEEEEEEMMMM! Toerental ging heel onregelmatig alsof de ECU zich geen raad wist met alle wijzigingen intern. Na een paar minuten stationair stabiliseerde zich het geheel en zakte het toerental weer richting de 1000tpm. Kortom: ik ben heel blij dat loopt zonder rare bijgeluiden en lekkages.

Een paar dagen later met de trein naar Weert (dan weet je weer hoe fijn het in een auto kan zijn!) en de auto bij Davy opgehaald voor de trip richting Maastricht. De auto loopt met de 469 Catcam nog erg rauw. Ook zullen de Polybushed motorsteunen en Vibra technics aan de trillingen bijdragen; het is allemaal wat stijver geworden. De verwachting is dat het goed afstellen van het geheel op de rollen een positief effect zal hebben. Op de terugweg naar Weert heb ik het algemeen verbruik zien zakken tot bij thuiskomst naar een 7.5l/100km. Ik kom van 11.5l/100km met een standaard nokkenas en 380cc injectors, 9l/100km met een Newman nokkenas en 550cc injectors en nu dus 7.5l/100km met een Catcam 469, 550cc injectors, schoon gemaakte zuigers en een gereviseerde kop. Dat is toch serieus geld wat je per tank bespaard. :))

Gisteren mijn eigen C110 OBD scanner eraan gehangen; mijn foutmelding historie kreeg ik er niet uitgewist. Even naar mijn lokale garage gereden met een snoepdoos "celebrations"; deze heeft uiteindelijk de gehele ECU voorzien van een reset. De auto voelt nu ook een stuk rustiger stationair; net of hij alles opnieuw heeft ingesteld op basis van nieuwe gegevens die de diverse sensoren aan de ECU doorgeven. Gelijk de auto maar wat TLC gegeven, het was hard nodig; hij staat nu gecleaned voor de deur. Dat Davy zijn GP Turbo maar snel klaar mag zijn; rijden we samen op en gaat de mijne ook op de rollen bij 1320. Ik ben er klaar voor! :dansen

Wat huisvlijt; nieuwe slangen voor de verbinding naar de Oil catch can
Afbeelding

Tijd om te vullen en te starten
Afbeelding

Na een 40km bij thuiskomst
Afbeelding

Intern & extern TLC
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 07 feb 2016, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - Scheur cilinderkop part 2 blz 11

07 feb 2016, 13:06

Wat een opluchting als alles dan weer loopt en geen foutcodes !! Lekker bezig geweest Marcel !!
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Nederland

Re: Marcel's (Mrgt10) R53 - Scheur cilinderkop part 2 blz 11

07 feb 2016, 23:31

Voorjaar komt er aan Marcel dus kunde weer gaan genieten :icon_top:
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!

Marcel's R53 - CAE Short Shifter installatie blz11

13 feb 2016, 18:37

Eindelijk; het is zover! Tijd dat de CAE erin gaat; na al de perikelen rondom het blok is er nu eindelijk tijd en ruimte om eraan te beginnen. Goed voorbereid en een wagen vol richting Weert alwaar ik de brug tot mijn beschikking had. Al met al ging het voortvarend, buiten wat afgebroken "koek"staal bouten, een ronde uitlaat bout en kabels die met veel moeite en geduld eindelijk juist gemonteerd zaten.

De custom console (bekleed door Cheek-O) moest achteraf nog her en der worden aangepast aangezien de bekleding alles een beetje dikker had gemaakt. Geen ramp, kwestie van vijlen en plakken met secondelijm.

Kortom:
Hij zit erin; schakelt vele malen strakker en ziet er voor nu prima uit. Volgende taak is de afwerking; daar moet ik me nog even over bedenken wat het beste is.

Luchtfilterbak eruit... schakelkabels demonteren
Afbeelding

Alle 6 gebroken; koekstaal...
Afbeelding

Door de tunnel omhoog; hij zit erin
Afbeelding

Kabels wilde maar niet in de houder vallen :evil:
Afbeelding

Hij kan dicht aan de onderkant
Afbeelding

Eerste passing custom console
Afbeelding

Voorlopig resultaat
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Minimaastricht op 15 feb 2016, 07:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Terug naar “Show your ride”