Hallo Mensen,
Begin deze week is er bij mij de cilinderkop vervangen(door een standaard kop, wel met dunnere JCW pakking) en zijn er gelijk andere injectoren (bosch 380cc) en een catcam 1302461 nokkenas ingegaan. Daarnaast is er een 1320 optimum bypassvalve, M7 thermostaat ingegaan. Nou verwachtte ik al dat dit niet super ging lopen zonder andere software maar dit is toch wel een tandje erger dan ik had verwacht.
Bij het starten draait de motor voor een seconde of 5 rond de 3000 toeren en deze zakt vervolgens terug naar de 1000 toeren en gaat vervolgens heen en weer tussen de 1000 en 2000 toeren. Als de auto warm is word dit iets minder dan 2000 toeren maar zakt deze soms onder de 700+- toeren en dan wilt de motor nog al wel eens afslaan. ook komt er witte rook uit de uitlaat, niet dat je een rookgordijn aanlegt maar toch. Tijdens het rijden is moeilijk om stabiel op een bepaald aantal toeren te blijven en soms blijft het toerental even hangen als je juist weer van het gas af gaat.
Ik heb altijd begrepen dat een dit type nokkenas niet zoveel afweek van de standaard om echt problemen te geven. Daarnaast zou ik verwachten dat het plaatsen van 380cc injectoren geen problemen op zou leveren omdat dit nog binnen het regelbereik van de ecu zou zitten, van de andere mods kan ik me niet voorstellen dat deze bijdragen aan het onregelmatig lopen. Nu heb ik hiervoor beek stage 3 gereden, dus misschien dat deze software de problemen veroorzaakt? En kan dit rijden zo kwaad? Ik ben uiteraard van plan om de software aan te laten passen hierop maar ik kan niet eerder terecht kan over 2 weken en ik heb mijn auto dagelijks nodig.
Motor loopt onregelmatig na plaatsen catcam 461 OPGELOST
- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
Motor loopt onregelmatig na plaatsen catcam 461 OPGELOST
Laatst gewijzigd door walliewalrus op 15 mar 2016, 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Manick
- Sponsor
Bericht
Re: Motor loopt onregelmatig na plaatsen catcam 461 nokkenas
Probeer eens voor de grap de Addaptie waarden te resetten van de auto, zodat ie zich opnieuw kan inleren met de sensoren
Verder loopt ie altijd wel wat raar/onregelmatig met een andere nokkenas en besides that software is nog/ niet aangepast dus zal ie altijd wel wat raar regelen binnen het motormangement
Verder loopt ie altijd wel wat raar/onregelmatig met een andere nokkenas en besides that software is nog/ niet aangepast dus zal ie altijd wel wat raar regelen binnen het motormangement
- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
Ik heb de ECU al gereset vanuit het servicemenu, maar sindsdien nog maar 20km gereden, dus misschien wordt het wat beter, ik heb een afspraak staan bij beek voor de 14e dan gaat er custom software op. Ik hoop dat het geen kwaad kan dat gestotter op als er net een nieuwe cilinderkop op ligt, uiteraard blijf ik onder de 4000 toeren, en ik hoop dat de boel heel blijft 

- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
eeeeeuh... Ik dacht heel even: dit is een grapje toch?
Want een wildere nokkenas doet dit namelijk.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer
) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
Dat klopt, maar omdat dit de mildere nokkenas zou zijn dacht ik dat dit wel mee zo vallen. Niet dus. Zoals die nu loopt zou je eerder van de scherpere nokkenassen zoals de 469 verwachten, eigenlijk valt hier gewoon niet fatsoenlijk mee te rijden. Dat vind ik nogal opvallend omdat op het wijde web er genoeg mensen mee rijden zonder de software op aangepast te hebben. Maar goed misschien komt het wel doordat er nu stage 3 software op staat en er minder ruimte voor zoiets als dit. Daarom vraag ik ook of dit sputteren slecht is voor het inrijden van de nieuwe kop(uiteraard blijf ik laag in de toeren rijden) en niet dat er nu per se iets mis is. Maar misschien is de titel wat misleidend. En ik ben geen expert ik ben gewoon een liefhebber met een zware voet die hard wilt gaanBMX schreef:eeeeeuh... Ik dacht heel even: dit is een grapje toch?

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb al jaren de 461 en in verschillende motorconfiguraties gehad, de laatste keer ook alleen een keer de nokkenas vervangen vanaf standaard en ik heb nog nooit last van stotteren gehad. Ik denk dat er toch wat anders aan de hand is, misschien door de compressieverhoging door de dunnere koppakking.
Olie nog helder? Witte rook kan duiden op een lekke koppakking of zelfs scheurtje in de kop.
De verhoging naar 380cc injectoren is ook niet zo heftig dat het zo slecht lopen kan laten ontstaan.
Een nieuwe cilinderkop behoeft geen inrijden zoals een nieuw motorblok, wel een keer langzaam goed warm laten worden.
Olie nog helder? Witte rook kan duiden op een lekke koppakking of zelfs scheurtje in de kop.
De verhoging naar 380cc injectoren is ook niet zo heftig dat het zo slecht lopen kan laten ontstaan.
Een nieuwe cilinderkop behoeft geen inrijden zoals een nieuw motorblok, wel een keer langzaam goed warm laten worden.
- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
dat is bij 120 kmh en 3100 toeren ongeveer, hiervoor reed ik eerder 1 op 12 en soms hoger. Als je gas geeft dan loopt ie als een trein maar zodra je aan een vaste snelheid wilt houden is het raak. Een zaterdag haal ik de injectoren eruit en zet de standaard terug en kijk ik of het probleem minder is. Mede door dit achterlijk hoog benzine verbruik denk toch dat het probleem bij de injectoren gezocht moet worden.
De olie zal ik eens controleren, al zit die er nu welgeteld 150 km in, dat heb ik nu nog niet gedaan. ik kom nu net terug gereden van uit Eindhoven naar huis, das ongeveer 60 kilometer en op dat stuk heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 6.Berthil schreef:Ik heb al jaren de 461 en in verschillende motorconfiguraties gehad, de laatste keer ook alleen een keer de nokkenas vervangen vanaf standaard en ik heb nog nooit last van stotteren gehad. Ik denk dat er toch wat anders aan de hand is, misschien door de compressieverhoging door de dunnere koppakking.

- BMX
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Ik vind het sowieso a risky allemaal. De motor verder aanpassen terwijl er een random tuningfile geladen is.
Ik weet dat Sander_R53 eerst 15% pully + software had. Toen noodgedwongen naar een 17% is gegaan en de auto echt niet goed aanvoelde. Na software aanpassing naar 17% was t probleem opgelost. Er zit dus toch wel wat verschil in... Dus met ineens andere nokkenas erin...
Ik weet dat Sander_R53 eerst 15% pully + software had. Toen noodgedwongen naar een 17% is gegaan en de auto echt niet goed aanvoelde. Na software aanpassing naar 17% was t probleem opgelost. Er zit dus toch wel wat verschil in... Dus met ineens andere nokkenas erin...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
) | bar-end mirrors

- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
Bericht
^^ dat dus
'Probleemloos' een andere nokkenas zonder nieuwe software, gaat alleen op voor de originele software.
'Probleemloos' een andere nokkenas zonder nieuwe software, gaat alleen op voor de originele software.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Zijn het gewoon de blauwe JCW injectoren?
Klinkt alsof er Bosch 550cc injectoren zijn ingegaan. Die kun je inderdaad niet vervangen zonder software aanpassing en zonder je blok compleet te verzuipen.
Klinkt alsof er Bosch 550cc injectoren zijn ingegaan. Die kun je inderdaad niet vervangen zonder software aanpassing en zonder je blok compleet te verzuipen.
- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
Nee, er zijn Bosch 380cc injectoren ingegaan, deze zitten ook in de 5 cilinders van Volvo en Ford. onderdeel nummer 0 280 158 315.Berthil schreef:Zijn het gewoon de blauwe JCW injectoren?
- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
In plaats van de originele injectoren er weer terug in te zetten heb ik de ECU opgestuurd naar Beek om er de juiste software op te laten zetten. Nu zit er software op die rekening houd met deze nokkenas en 380cc injectoren. Het probleem is marginaal verbeterd, de auto loopt stationair iets rustiger maar schommelt nog wel flink en valt soms nog uit. het sputteren in ook iets minder maar nog steeds wordt er veelste veel benzine doorheen gegooid. Aan de software kan het dus niet liggen, maar wat het wel is? ik heb geen idee 

- Jer84
- Bijna verslaafd
Bericht
De complete auto bij Beek neerzetten, en laat ze er naar kijken. Zo kost het alleen maar benzine en rijd het ook nog niet eens fijn.

- walliewalrus
- One wheel wonder
Bericht
Ik heb weer even verder gezocht, als de toerental iets oploopt, hoor je een sissend geluid, waarschijnlijk ontsnapt er lucht ergens? Dan zakt het toerental weer en dat herhaald zich constant. Ik heb met scangauge de volgende codes te voorschijn gekregen:
p1237, p0131, p1689, p1242, p1109. De p0131 is van de 02 sensor die een te lage voltage aangeeft. Die snap ik ook niet helemaal.
De rest is allemaal inlaat gerelateerd, ik heb effe zitten googlen en op het NAM heb ik een soortgelijk probleem gevonden. bij deze persoon zat de "intake tube van de compressor" niet goed. Al weet ik niet helemaal zeker wat hij daar mee bedoeld.
Hieronder een link naar het forum
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... p0300.html
Hieronder een link naar het euvel
p1237, p0131, p1689, p1242, p1109. De p0131 is van de 02 sensor die een te lage voltage aangeeft. Die snap ik ook niet helemaal.

Hieronder een link naar het forum
http://www.northamericanmotoring.com/fo ... p0300.html
Hieronder een link naar het euvel
- Daveke
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
Bericht
Die intake tube is de buis van gasklep naar supercharger
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors