Deze week start mijn vriendin met haar zoektocht naar een R50 Cooper of One. Hij moet er leuk uit zien (niet te saai, maar ook geen zwaar verbouwd exemplaar), niet te veel km hebben gereden (<120k o.i.d.) en niet te duur zijn... dat is waar zij zich om bekommert.
Dat 'ie technisch in orde is, is echter minstens zo belangrijk... dus ben ik daar naar op onderzoek gegaan.
Mijn voorlopige bevindingen:
- Geen automaat kopen
- Facelift (makkelijk te herkennen aan mistlicht) kopen zodat je de Getrag bak hebt
- Let op roest bij dorpels
- Let op lekkage koelvloeistof
- Let op olie lekken motorblok
Voor de rest kom ik echter vooral algemene tips (onderhoudshistorie, twijfelachtige kilometerstanden bij import e.d.) tegen die voor elk merk/model auto op gaan. Zijn er nog meer essentiële aandachtspunten voor deze modellen te noemen? Uiteraard gaan we alles uitgebreid bekijken/testen en wellicht ook een aankoopkeuring doen, maar het lijkt me wel zo handig om te weten welke we moeten laten staan.
Hebben jullie nog aanvullingen of is het bovenstaande al aardig compleet?
Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Laatst gewijzigd door Spastblast op 04 mei 2016, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Je hebt je huiswerk zo te lezen al goed gedaan!
Een facelift herken je vooral ook aan het 3-delig dashboard, vs. 5-delig bij de pre-facelift. Lampen/bumpers/stuur zijn allemaal wat makkelijker te wisselen.

- nepnerd
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Stuurbekrachtiging moet 'zingen' als je stuurt. Hoe meer je hoort zingen hoe beter.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Ja, ik vind het gelukkig ook leuk om te doen.MartijnGizmo schreef:Je hebt je huiswerk zo te lezen al goed gedaan!![]()
Ok ik zal er op letten om te voorkomen dat we genept worden. Je bedoelt de 2 extra verticale naden naast de linker en rechter luchtroosters?Een facelift herken je vooral ook aan het 3-delig dashboard, vs. 5-delig bij de pre-facelift. Lampen/bumpers/stuur zijn allemaal wat makkelijker te wisselen.
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Bedoel je zo'n elektrische zoem?
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Wat voor deuntje?nepnerd schreef:Stuurbekrachtiging moet 'zingen' als je stuurt. Hoe meer je hoort zingen hoe beter.

Bedoel je zo'n elektrische zoem?
- nepnerd
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Yep elektrische gezoem 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- MartijnGizmo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Almere
Bericht
Pre-facelift:

Facelift:
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Correct!Spastblast schreef:Ja, ik vind het gelukkig ook leuk om te doen.MartijnGizmo schreef:Je hebt je huiswerk zo te lezen al goed gedaan!![]()
Ok ik zal er op letten om te voorkomen dat we genept worden. Je bedoelt de 2 extra verticale naden naast de linker en rechter luchtroosters?Een facelift herken je vooral ook aan het 3-delig dashboard, vs. 5-delig bij de pre-facelift. Lampen/bumpers/stuur zijn allemaal wat makkelijker te wisselen.
Pre-facelift:

Facelift:

- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Bedankt voor de tips. Ik kom er net achter dat een R53 de versnellingsbak problemen van de R50 pre-facelift niet heeft gekend (?). Misschien dus toch ook maar een R53 overwegen, want die zijn amper duurder, lijkt het...
Morgen maar eens uitzoeken of de pijnpunten van de R53 veel van die van de R50 verschillen en wat er zoal aangeboden wordt.
Morgen maar eens uitzoeken of de pijnpunten van de R53 veel van die van de R50 verschillen en wat er zoal aangeboden wordt.
- nepnerd
- Volledig MINI minded!
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Dan zou ik zeker voor de R53 gaan.
Al 8 jaar lid van de club, 6 jaar een R50 gehad maar erg blij met overstap naar R53.
R53 'pijn'punten
- olieverbruik (maar heeft R50 ook)
- benzineverbruik
En de rest dezelfde dingen als een R50 muv versnellingsbak
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Al 8 jaar lid van de club, 6 jaar een R50 gehad maar erg blij met overstap naar R53.
R53 'pijn'punten
- olieverbruik (maar heeft R50 ook)
- benzineverbruik
En de rest dezelfde dingen als een R50 muv versnellingsbak
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Op haar shortlist met 4 Mini's die we willen bekijken staan inmiddels 3 Cooper S'en, waarvan 2 van de verkoophoek van dit forum. Ben benieuwd wat we gaan aantreffen.
- Fer80
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Na aankoop zou je ook kunnen checken of de oliepeilstok nog stevig genoeg is.
Die is namelijk vaak fragiel en als die afbreekt in de motor, kan het een dure reparatie zijn begrijp ik. De kosten v vervanging zijn an sich wel erg laag.
Volgens mij moet ook zo rond de 100-150k km de koppeling vervangen worden, afhankelijk van de wijze v gebruik. Als de koppeling erg zwaar gaat, zou dat teken kunnen zijn dat deze vervangen moet worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die is namelijk vaak fragiel en als die afbreekt in de motor, kan het een dure reparatie zijn begrijp ik. De kosten v vervanging zijn an sich wel erg laag.
Volgens mij moet ook zo rond de 100-150k km de koppeling vervangen worden, afhankelijk van de wijze v gebruik. Als de koppeling erg zwaar gaat, zou dat teken kunnen zijn dat deze vervangen moet worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
Bedankt voor de tip. Hoe heb jij dit issue opgelost en waar zat het euvel bij jou precies?Leceur schreef:Nog een aandachts puntje (zelf ondervonden) is een lekkende achter klep. Kan bij 3de remlicht vandaan komen, achterlichten, sluiting slot, handel, ruitenwisser.
Kijk vooral even onder het tapijt achterin of daar geen water in de bak ligt of roest vorming.
Succes met de speurtocht, altijd leuk en spannend. Meeste die via dit forum verkocht worden zijn volgens mij wel in orde...zeker als het bekenden zijn.
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Zijn er andere 'vaste' vervangingen bij x kilometer waarvan we kunnen checken of ze uitgevoerd zijn?
Re: Op zoek naar R50; alle pijnpunten in beeld?
De stok gaat er sowieso even uit, dus daar zullen we op letten!Fer80 schreef:Na aankoop zou je ook kunnen checken of de oliepeilstok nog stevig genoeg is.
Die is namelijk vaak fragiel en als die afbreekt in de motor, kan het een dure reparatie zijn begrijp ik. De kosten v vervanging zijn an sich wel erg laag.
Koppelingsplaat neem ik aan? Wat kost zoiets als je het nog moet laten doen?Volgens mij moet ook zo rond de 100-150k km de koppeling vervangen worden, afhankelijk van de wijze v gebruik. Als de koppeling erg zwaar gaat, zou dat teken kunnen zijn dat deze vervangen moet worden.
Zijn er andere 'vaste' vervangingen bij x kilometer waarvan we kunnen checken of ze uitgevoerd zijn?
- Fer80
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Ik heb een Cooper S gekocht waarbij dit al vervangen was. 
De vorige eigenaar had meteen andere zaken laten vervangen, dus kan weinig zinnigs over de kosten zeggen.
Ik had voor de aankoop een YouTube filmpje gevonden met de controlepunten bij aankoop v een Mini. Zal ff thuis kijken of ik die kan terugvinden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De vorige eigenaar had meteen andere zaken laten vervangen, dus kan weinig zinnigs over de kosten zeggen.
Ik had voor de aankoop een YouTube filmpje gevonden met de controlepunten bij aankoop v een Mini. Zal ff thuis kijken of ik die kan terugvinden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Spastblast
- One wheel wonder
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors