Hoi,rij zelf al jaren een R50 en heb hier al de nodige problemen mee gehad.
Let bij olielekkage vooral op krukaslager/poelie.
Ook een veel voorkomend euvel is de elektrische bediening van de ramen ( raammotor),en lekke motorsteun.
Ook wil de achterruitenwisser vaak verstopt zitten.
Let wel dat,elke type auto vanaf een bepaald bouwjaar zijn specifieke " kuren" begint te vertonen,dus een goede onderhoudshistorie is zeker wel zo belanrijk.
Succes met zoeken.
Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Wederom bedankt voor jullie input. Dat een wat oudere auto zo z'n aandachtspunten heeft is uiteraard te verwachten, we proberen alleen de grootste 'money pits' te voorkomen.
De duurste (incl. arbeid) lijken mij te zijn:
- Stuurpomp +/- €1000
- Koppelingsplaat ruim €1000
- Distributieketting €650
De auto's binnen haar budget hebben allemaal zo'n 115k tot 165k km gelopen. Wat zou er in die kilometers minimaal vervangen moeten zijn?
De duurste (incl. arbeid) lijken mij te zijn:
- Stuurpomp +/- €1000
- Koppelingsplaat ruim €1000
- Distributieketting €650
De auto's binnen haar budget hebben allemaal zo'n 115k tot 165k km gelopen. Wat zou er in die kilometers minimaal vervangen moeten zijn?
- zmorf
- Bijna verslaafd
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
@ Spastblast,
Wat vervangen " moet" zijn is een ruim begrip.die van mij heeft ruim 2 ton op de teller ,maar distributie en koppeling zijn nog ok.
Evt.aankomende kosten kunnen meevallen door goed gebruik te maken van dit forum mbt. Het verkrijgen van onderdelen en adresssen die jouw,in geval van problemen, tegen een vriendelijk tarief kunnen helpen.
Denk dan aan bv. Spenki, Daveke, of Roel van GoGarage
Wat vervangen " moet" zijn is een ruim begrip.die van mij heeft ruim 2 ton op de teller ,maar distributie en koppeling zijn nog ok.
Evt.aankomende kosten kunnen meevallen door goed gebruik te maken van dit forum mbt. Het verkrijgen van onderdelen en adresssen die jouw,in geval van problemen, tegen een vriendelijk tarief kunnen helpen.
Denk dan aan bv. Spenki, Daveke, of Roel van GoGarage
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Ok, 'moet' is een ruim begrip... true. Maar wat zou je zo'n beetje verwachten wat al gedaan is? Of valt daar écht niks van te zeggen?zmorf schreef:@ Spastblast,
Wat vervangen " moet" zijn is een ruim begrip.die van mij heeft ruim 2 ton op de teller ,maar distributie en koppeling zijn nog ok.
- zmorf
- Bijna verslaafd
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Nee,daar kun je idd. Niks over zeggen,e.e.a. Zou terug te moeten vinden te zijn in de ondehoudshistorie
( indien aanwezig) .in geval van twijfel zou een aankoopkeuring een optie zijn .
( indien aanwezig) .in geval van twijfel zou een aankoopkeuring een optie zijn .
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Is er op het forum toevallig iets bekend over deze exemplaren?:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mini ... usPage=lr#
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mini ... usPage=lr#
http://ww3.autoscout24.nl/classified/27 ... asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/28 ... asrc=st|as
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Bij één van de auto's die we bekeken hebben kwamen we de volgende bon tegen. Is dit een logisch bedrag voor een keuring, lamp en stuurkogel, of te hoog en wellicht een verhulde schadereparatie?


- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
YouTube filmpje is van Autoweek m.m.v. MartijnGizmo lid hier.
Als de lamp die vervangen is een Xenon is kan die prijs heel goed bij een niet dealer. Anders dealer prijs voor een normale koplamp.
Ik rij al meer dan 200.000 met dezelfde koppeling met een R52 S maar heb wel 'Chewbakka' geluid (even zoeken) en zal op termijn wel vevrangen worden. Vervanging is altijd met vliegwiel want daardoor komt meestal het geluid, de rubbers van het tweedelige vliegwiel worden slecht waardoor de binnenste, waar de koppelingsplaat op aangrijpt, gaat schokken.
Koppeling van een S vervangen kun je ook op je lijstje zetten van relatief hoge kosten bij een R53 want subframe moet er onderuit of motor er uit, redelijk wat arbeidsuren.
Als de lamp die vervangen is een Xenon is kan die prijs heel goed bij een niet dealer. Anders dealer prijs voor een normale koplamp.
Ik rij al meer dan 200.000 met dezelfde koppeling met een R52 S maar heb wel 'Chewbakka' geluid (even zoeken) en zal op termijn wel vevrangen worden. Vervanging is altijd met vliegwiel want daardoor komt meestal het geluid, de rubbers van het tweedelige vliegwiel worden slecht waardoor de binnenste, waar de koppelingsplaat op aangrijpt, gaat schokken.
Koppeling van een S vervangen kun je ook op je lijstje zetten van relatief hoge kosten bij een R53 want subframe moet er onderuit of motor er uit, redelijk wat arbeidsuren.
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
We hebben er nu eentje gezien die er goed uit ziet, maar waarvan het dashboardkastje spontaan open valt en één stoel niet naar voren schuift bij het neerklappen van de leuning (leuning gaat zelf ook moeizaam terug).
Met dank aan het forum ben ik er achter dat zo'n handschoenenkastje al gauw in z'n geheel vervangen moet worden á €150, en dat het probleem vd stoel (gebroken kabel?) te verhelpen is met een nieuwe rails van €125. Hoeveel arbeid zou hier nog bij komen voor deze twee dingen? We willen hier met de prijsstelling vd auto graag rekening mee houden.
Met dank aan het forum ben ik er achter dat zo'n handschoenenkastje al gauw in z'n geheel vervangen moet worden á €150, en dat het probleem vd stoel (gebroken kabel?) te verhelpen is met een nieuwe rails van €125. Hoeveel arbeid zou hier nog bij komen voor deze twee dingen? We willen hier met de prijsstelling vd auto graag rekening mee houden.
- Jer84
- Bijna verslaafd
- Locatie: Drachten
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Daveke verkoopt een dashboard deurtje gebruikt met slot. Zonder slot blijft de kans bestaan dat hij weer open valt. https://www.facebook.com/MINIGeaR53/pho ... =3&theater
Is de kabel van de stoel echt helemaal weg? Of is alleen van het uiteinde het ringetje eraf? Anders kan je ook naar de ijzerboer gaan en daar een klemmetje erop laten zetten. Ben je met een paar euro ook klaar.
Succes!
Is de kabel van de stoel echt helemaal weg? Of is alleen van het uiteinde het ringetje eraf? Anders kan je ook naar de ijzerboer gaan en daar een klemmetje erop laten zetten. Ben je met een paar euro ook klaar.
Succes!
Laatst gewijzigd door Jer84 op 20 mei 2016, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Bedankt voor het meedenken! Als we tot aanschaf over gaan is het goed te weten dat er ook dit soort alternatieven mogelijk zouden kunnen zijn.
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Gisteren een R53 gezien waar op het oog weinig mis mee is. Na een pittig snelwegritje hoorde ik bij stilstand echter een tikketikketikketik waarbij de auto stil stond, in z'n vrij, met het koppelingpedaal omhoog. Bij het intrappen van de koppeling verdween het geluid. Bij omhoog laten koppelingspedaal verscheen het weer. Tijdens het rijden leek de koppeling goed en niet te slippen.
Volgens de eigenaar de druklager. Dit lijkt ook overeen te komen met symptomen die ik op het forum lees. De vraag is dus nu op welke termijn ik hier iets aan zou moeten doen. Ik lees dat een aantal het er gewoon bij laat en het niet aanpakt. Ik twijfel echter om het direct bij aanschaf te laten fixen...
Dus even de opties afwegen:
Als ik het NIET laat fixen: loop ik dan de kans dat er plots iets catastrofaal mis gaat? of zou het eerder geleidelijk verslechteren?
Als ik het WEL direct laat fixen: het is veel arbeid voor een onderdeel van 2 tientjes (druklager), dus wat zou je dan direct mee kunnen pakken?
- Complete koppelingsset met koppelingsplaat en drukset?
- Complete koppelingsset met koppelingsplaat, drukset en vliegwiel? Is vooraf te testen of het vliegwiel speling vertoont?
- Krukas keerring aan versnellingsbak kant?
- Andere dingen?
Volgens de eigenaar de druklager. Dit lijkt ook overeen te komen met symptomen die ik op het forum lees. De vraag is dus nu op welke termijn ik hier iets aan zou moeten doen. Ik lees dat een aantal het er gewoon bij laat en het niet aanpakt. Ik twijfel echter om het direct bij aanschaf te laten fixen...
Dus even de opties afwegen:
Als ik het NIET laat fixen: loop ik dan de kans dat er plots iets catastrofaal mis gaat? of zou het eerder geleidelijk verslechteren?
Als ik het WEL direct laat fixen: het is veel arbeid voor een onderdeel van 2 tientjes (druklager), dus wat zou je dan direct mee kunnen pakken?
- Complete koppelingsset met koppelingsplaat en drukset?
- Complete koppelingsset met koppelingsplaat, drukset en vliegwiel? Is vooraf te testen of het vliegwiel speling vertoont?
- Krukas keerring aan versnellingsbak kant?
- Andere dingen?
Laatst gewijzigd door Spastblast op 26 mei 2016, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
dat is volgens mij het vliegwiel wat je dan hoort en had ik ook bij mijn r53.
Heb ik nooit wat aan laten doen en verder geen last van gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Heb ik nooit wat aan laten doen en verder geen last van gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Spastblast
- One wheel wonder
Bericht
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
Oh ok, het meeste van wat ik terug vind duidt op de druklager. Waaruit kun jij opmaken dat het om het vliegwiel gaat ipv de druklager?
- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Druklager hoorde ik ook maar dat hoor je volgens mij alleen met optrekken vanuit 1e versnelling.
Ik kan het mis hebben hoor
Re: Op zoek naar R50/R53; alle pijnpunten in beeld?
ik kan mij herinneren dat de dealer dat destijds vertelde.Spastblast schreef:Oh ok, het meeste van wat ik terug vind duidt op de druklager. Waaruit kun jij opmaken dat het om het vliegwiel gaat ipv de druklager?
Druklager hoorde ik ook maar dat hoor je volgens mij alleen met optrekken vanuit 1e versnelling.
Ik kan het mis hebben hoor

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors