Brightness' Hyper Blue R53
- Minimaastricht
- Mod virus alert!
- Locatie: Maastricht
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Heel gaaf Brightly; methanol injectie staat ook ooit op mijn verlanglijst. Was het moeilijk aansluiten? Waar heb je de kabels aangesloten input van de ECU? Al een adres voor methanol gevonden? Verbruikt het veel?
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Methanol heb ik op internet gekocht. Er zijn verschillende aanbieders te vinden via Google.
Verbruik tijdens circuitwerk is best fors. Ik heb gisteren een half uur gereden en toen was het reservoir zo goed als leeg. Er gaat ongeveer 2,5 - 3 liter in schat ik. Er zijn natuurlijk ook grotere reservoirs verkrijgbaar. Bij straatgebruik schijnt het verbruik erg mee te vallen. Ik las in het topic van de vorige eigenaar dat hij er ongeveer 1600 km mee reed. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl. Ik ga het op straat waarschijnlijk niet vaak aanzetten aangezien de IAT normaal prima onder controle is. Misschien dat ik het alleen ga gebruiken tijdens wat sportiever rijden op een warme dag.
Re: Brightness' Hyper Blue R53
De aansluiting is door een bevriende monteur gedaan. Davy had veel foto's gemaakt van hoe het aangesloten was in de auto waar deze set uit kwam en met die ondersteuning was het goed te doen. Ik heb ook een aansluitschema van Aquamist zelf.Minimaastricht schreef:Heel gaaf Brightly; methanol injectie staat ook ooit op mijn verlanglijst. Was het moeilijk aansluiten? Waar heb je de kabels aangesloten input van de ECU? Al een adres voor methanol gevonden? Verbruikt het veel?
Methanol heb ik op internet gekocht. Er zijn verschillende aanbieders te vinden via Google.
Verbruik tijdens circuitwerk is best fors. Ik heb gisteren een half uur gereden en toen was het reservoir zo goed als leeg. Er gaat ongeveer 2,5 - 3 liter in schat ik. Er zijn natuurlijk ook grotere reservoirs verkrijgbaar. Bij straatgebruik schijnt het verbruik erg mee te vallen. Ik las in het topic van de vorige eigenaar dat hij er ongeveer 1600 km mee reed. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl. Ik ga het op straat waarschijnlijk niet vaak aanzetten aangezien de IAT normaal prima onder controle is. Misschien dat ik het alleen ga gebruiken tijdens wat sportiever rijden op een warme dag.
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Zo, even bijgelezen. Mooie mod's man, echt een topbakkie. Keep it up dude
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

- Brightness
- NMC Legend
- nepnerd
- Volledig MINI minded!
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Tijd voor een update hier, want sinds maart heeft zich weer voldoende voorgedaan in het leventje van deze MINI.
In april besloot Chico om zijn R53 deels te ontmantelen voor verkoop en bood hij zijn GP intercooler te koop. Aangezien ik her en der gelezen had dat de GP intercooler nog steeds als beste TMIC op de markt wordt beschouwd, heb ik de kans gegrepen om deze over te nemen en de GRS hierdoor te vervangen. Chico bood alleen de intercooler aan en aangezien deze zonder de afdekkap en de luchtgeleider niet heel effectief is heb ik die twee delen nieuw bij de stealer besteld. Vooraf aan montage de intercooler van binnen goed gereinigd met wasbenzine en daarna de boel gemonteerd:
Vooraf:

Achteraf:

Na al die verhalen was ik erg benieuwd of er veel verschil zou zijn in de prestaties ervan. Verschillen zijn er zeker. Het eerste wat opvalt is de inlaattemperatuur bij kruissnelheid. Bij de GRS lag deze 10-12 graden boven de buitentemperatuur, terwijl dat bij de GP 6-8 graden is. Bij vollast is de stijging in inlaattemperatuur (IAT) ongeveer hetzelfde bij beide intercoolers, met een licht voordeel voor de GP. Het herstel na gas lossen is waar de GP het echte verschil maakt. De IAT schiet pijlsnel omlaag bij de GP, terwijl de GRS duidelijk even tijd nodig heeft om te zakken. Dit verschil wordt groter naarmate je vaker achtereen op het gas gaat. Als de hitte eenmaal in de GRS zit dan kost het hem steeds meer moeite om terug te keren tot de IAT die je bij kruissnelheid ziet. De GP kent dit probleem niet.
De combinatie van de GP intercooler met water/methanolinjectie (WMI) is fantastisch. Een zomerse dag, buitentemperatuur van 27 graden, IAT 34 graden. Volgas in de 3e versnelling, IAT zakt tot 28 graden en ondanks volgas tot in de 6e versnelling blijft de temp 28 graden. Gas los, IAT zakt tot 21 graden (dus 6 graden onder de buitentemp!) en keert na ongeveer 30 sec weer terug tot 34 graden. Super dus!
Eind april stond een uurtje op Spa Francorchamps gepland. Ter voorbereiding hierop heb ik de remmen een upgrade gegeven door de OEM blokken van de JCW Brembo's te vervangen door Carbotech XP10 blokken. Volgens eerstehands ervaringen van Marinus, Bram en Louis zijn dit DE blokken voor serieuze remprestaties op het circuit. Daar was geen woord teveel gezegd; want man man, wat maken die blokken een verschil zeg! Ze hebben een beetje temperatuur nodig, maar dan is het alsof je een anker uitgooit als je middelste pedaal beroert. Een beetje gepiep bij rustig remmen en belachelijk veel remstof moet je wel op de koop toe nemen...
Op 29 april stond Spa Francorchamps gepland. Met een aantal clubmembers, enkele oud-gedienden en nog wat aanhang reden we een uur op een Open Pitlane dag. Voor mijzelf was de pret helaas van korte duur. Na 4 rondjes merkte ik dat ik boost verloor en dat de supercharger steeds in toeren terugviel, wat in dit filmfragmentje goed te horen is:
Kort daarna sprong de motor in noodloop. Gelukkig kon ik na opnieuw starten nog wel rijden, dus afslepen was niet nodig. Met samengeknepen billetjes teruggereden naar Nederland met een pitstop bij Marinus, die de boutjes van de compressorpulley heeft aangedraaid. Het probleem leek hiermee opgelost te zijn, maar helaas schoot de auto de volgende dag opnieuw in noodloop. Het bleek uiteindelijk de krukaspoelie te zijn die de geest had gegeven. Daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen, samen met een verse riem en de MINI liep daarna weer als een zonnetje.
De paar rondjes op Spa waren een mooie gelegenheid om te kijken hoe de IAT zich op het circuit hield. Spa bevat een aantal lange stukken met hellingen, dus de IAT wordt hier behoorlijk op de proef gesteld. De hoogste IAT die daar heb gezien was 24 graden, dus ik dacht: waarom nog met een 15% pulley blijven rijden nu de temperatuur zo goed onder controle is? Daarom deze maar weer door Roy voor een 17% pulley vervangen. Maakt het veel verschil? Nee, nou...een klein beetje. Er is iets meer punch merkbaar tussen de 3000 en 5000 rpm. Nu met de WMI houdt hij het vermogen wel vast bij de 7000 rpm, terwijl dit bij de combi 17% pulley en GRS (zonder WMI) voor mijn gevoel niet zo was. De switch van pulley kostte maar een beetje door de verkoop van de 15% pulley, dus vanuit dat oogpunt vond ik het de moeite wel waard.
Eind mei was het noodweer hier in Zutphen. Toen mijn auto bij het garagebedrijf stond voor de vervanging van de krukaspoelie ging er een enorme hagelbui over Zutphen heen. Ik zag de bui al hangen, letterlijk en figuurlijk, en belde lichtelijk in paniek op met de vraag of mijn auto binnen stond. Helaas, het leed was al geschied. Het dak was één golfslagblad en ook de motorkap was licht gehavend. Gelukkig ben ik goed verzekerd en is het inmiddels goed hersteld. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, want de scoop op de motorkap was nog steeds beschadigd dus die is ook direct vervangen onder het mom van hagelschade.
Op de Eindhoven Meeting zag ik bij Jos de Recaro Sticker op de achterschaal van de JCW Recaro's. Dat oogt wel super! Altijd op zoek naar mods om de auto verder op te leuken heb ik direct Chico maar even gemaild om te vragen of hij nog zo'n setje plakkers had liggen. En dat had die. Dus copycat gespeeld en de Jos-mod ook maar ff uitgevoerd.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat gedetailleerde interieur-pics te schieten (samen met wat foto's uit de oude doos..):











En nog eentje van buiten dan, gewoon omdat ik het een dikke plaat vind:

More mods to follow, maar daarover later meer...
In april besloot Chico om zijn R53 deels te ontmantelen voor verkoop en bood hij zijn GP intercooler te koop. Aangezien ik her en der gelezen had dat de GP intercooler nog steeds als beste TMIC op de markt wordt beschouwd, heb ik de kans gegrepen om deze over te nemen en de GRS hierdoor te vervangen. Chico bood alleen de intercooler aan en aangezien deze zonder de afdekkap en de luchtgeleider niet heel effectief is heb ik die twee delen nieuw bij de stealer besteld. Vooraf aan montage de intercooler van binnen goed gereinigd met wasbenzine en daarna de boel gemonteerd:
Vooraf:

Achteraf:

Na al die verhalen was ik erg benieuwd of er veel verschil zou zijn in de prestaties ervan. Verschillen zijn er zeker. Het eerste wat opvalt is de inlaattemperatuur bij kruissnelheid. Bij de GRS lag deze 10-12 graden boven de buitentemperatuur, terwijl dat bij de GP 6-8 graden is. Bij vollast is de stijging in inlaattemperatuur (IAT) ongeveer hetzelfde bij beide intercoolers, met een licht voordeel voor de GP. Het herstel na gas lossen is waar de GP het echte verschil maakt. De IAT schiet pijlsnel omlaag bij de GP, terwijl de GRS duidelijk even tijd nodig heeft om te zakken. Dit verschil wordt groter naarmate je vaker achtereen op het gas gaat. Als de hitte eenmaal in de GRS zit dan kost het hem steeds meer moeite om terug te keren tot de IAT die je bij kruissnelheid ziet. De GP kent dit probleem niet.
De combinatie van de GP intercooler met water/methanolinjectie (WMI) is fantastisch. Een zomerse dag, buitentemperatuur van 27 graden, IAT 34 graden. Volgas in de 3e versnelling, IAT zakt tot 28 graden en ondanks volgas tot in de 6e versnelling blijft de temp 28 graden. Gas los, IAT zakt tot 21 graden (dus 6 graden onder de buitentemp!) en keert na ongeveer 30 sec weer terug tot 34 graden. Super dus!

Eind april stond een uurtje op Spa Francorchamps gepland. Ter voorbereiding hierop heb ik de remmen een upgrade gegeven door de OEM blokken van de JCW Brembo's te vervangen door Carbotech XP10 blokken. Volgens eerstehands ervaringen van Marinus, Bram en Louis zijn dit DE blokken voor serieuze remprestaties op het circuit. Daar was geen woord teveel gezegd; want man man, wat maken die blokken een verschil zeg! Ze hebben een beetje temperatuur nodig, maar dan is het alsof je een anker uitgooit als je middelste pedaal beroert. Een beetje gepiep bij rustig remmen en belachelijk veel remstof moet je wel op de koop toe nemen...

Op 29 april stond Spa Francorchamps gepland. Met een aantal clubmembers, enkele oud-gedienden en nog wat aanhang reden we een uur op een Open Pitlane dag. Voor mijzelf was de pret helaas van korte duur. Na 4 rondjes merkte ik dat ik boost verloor en dat de supercharger steeds in toeren terugviel, wat in dit filmfragmentje goed te horen is:
Kort daarna sprong de motor in noodloop. Gelukkig kon ik na opnieuw starten nog wel rijden, dus afslepen was niet nodig. Met samengeknepen billetjes teruggereden naar Nederland met een pitstop bij Marinus, die de boutjes van de compressorpulley heeft aangedraaid. Het probleem leek hiermee opgelost te zijn, maar helaas schoot de auto de volgende dag opnieuw in noodloop. Het bleek uiteindelijk de krukaspoelie te zijn die de geest had gegeven. Daar is een nieuwe voor in de plaats gekomen, samen met een verse riem en de MINI liep daarna weer als een zonnetje.

De paar rondjes op Spa waren een mooie gelegenheid om te kijken hoe de IAT zich op het circuit hield. Spa bevat een aantal lange stukken met hellingen, dus de IAT wordt hier behoorlijk op de proef gesteld. De hoogste IAT die daar heb gezien was 24 graden, dus ik dacht: waarom nog met een 15% pulley blijven rijden nu de temperatuur zo goed onder controle is? Daarom deze maar weer door Roy voor een 17% pulley vervangen. Maakt het veel verschil? Nee, nou...een klein beetje. Er is iets meer punch merkbaar tussen de 3000 en 5000 rpm. Nu met de WMI houdt hij het vermogen wel vast bij de 7000 rpm, terwijl dit bij de combi 17% pulley en GRS (zonder WMI) voor mijn gevoel niet zo was. De switch van pulley kostte maar een beetje door de verkoop van de 15% pulley, dus vanuit dat oogpunt vond ik het de moeite wel waard.
Eind mei was het noodweer hier in Zutphen. Toen mijn auto bij het garagebedrijf stond voor de vervanging van de krukaspoelie ging er een enorme hagelbui over Zutphen heen. Ik zag de bui al hangen, letterlijk en figuurlijk, en belde lichtelijk in paniek op met de vraag of mijn auto binnen stond. Helaas, het leed was al geschied. Het dak was één golfslagblad en ook de motorkap was licht gehavend. Gelukkig ben ik goed verzekerd en is het inmiddels goed hersteld. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, want de scoop op de motorkap was nog steeds beschadigd dus die is ook direct vervangen onder het mom van hagelschade.

Op de Eindhoven Meeting zag ik bij Jos de Recaro Sticker op de achterschaal van de JCW Recaro's. Dat oogt wel super! Altijd op zoek naar mods om de auto verder op te leuken heb ik direct Chico maar even gemaild om te vragen of hij nog zo'n setje plakkers had liggen. En dat had die. Dus copycat gespeeld en de Jos-mod ook maar ff uitgevoerd.












En nog eentje van buiten dan, gewoon omdat ik het een dikke plaat vind:

More mods to follow, maar daarover later meer...

- GreyCooperS
- Forum Junky
- Locatie: Rijswijk
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Mooi foto's van een dikke Mini
Ik had toevallig vandaag mn 2 recaro sticker gevonden die ik nog van de Pole Positions in de r53 had...en dacht, mss leuk voor achterop de schalen

Ik had toevallig vandaag mn 2 recaro sticker gevonden die ik nog van de Pole Positions in de r53 had...en dacht, mss leuk voor achterop de schalen

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Haha, ik zeg: gewoon doen!GreyCooperS schreef:Mooi foto's van een dikke Mini![]()
Ik had toevallig vandaag mn 2 recaro sticker gevonden die ik nog van de Pole Positions in de r53 had...en dacht, mss leuk voor achterop de schalen

- Baseman
- Wingman
- Contacteer:
- Locatie: Helmond
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Een prachtig verhaal van je updates, met nog mooiere bijbehorende foto's.
Man, man ,man wat is het toch een heerlijke dikke ride Brightly, terecht dat je daar zuinig op bent maar hem ook gebruikt zoals het kan
Voor mij maar weer eens de bevestiging dat een grotere ic ook bij mij ten zeerste gewenst is
Man, man ,man wat is het toch een heerlijke dikke ride Brightly, terecht dat je daar zuinig op bent maar hem ook gebruikt zoals het kan

Voor mij maar weer eens de bevestiging dat een grotere ic ook bij mij ten zeerste gewenst is

- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Thanks Jos!
Ik ben er idd super zuinig op en doe er alles aan om hem in perfecte staat te houden, maar moet zeggen dat zo nu en dan een rondje circuit voor mij toch wel het ultieme genot van de MINI is. De auto komt met alle doorgevoerde modificaties dan zo goed tot zijn recht. Op de openbare weg ervaar ik dat gevoel toch een stuk minder.
Daarnaast vind ik het nog steeds heerlijk om de auto te detailen en er daarna gewoon naar te kijken. Ben ik nu raar..?

Ik ben er idd super zuinig op en doe er alles aan om hem in perfecte staat te houden, maar moet zeggen dat zo nu en dan een rondje circuit voor mij toch wel het ultieme genot van de MINI is. De auto komt met alle doorgevoerde modificaties dan zo goed tot zijn recht. Op de openbare weg ervaar ik dat gevoel toch een stuk minder.
Daarnaast vind ik het nog steeds heerlijk om de auto te detailen en er daarna gewoon naar te kijken. Ben ik nu raar..?


- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
mooi dat je scoop weer heel is want daar stond ik laatst wel van te kijken dat die nog stuk was.
Ook hagelschade gehad dus
Om te janken he.
Maar komt allemaal weer goed he
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook hagelschade gehad dus

Om te janken he.
Maar komt allemaal weer goed he

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Ik heb zo lang met de scoop gewacht omdat ik een after-market scoop wilde monteren. Degene die ik wilde was een tijd lang niet op voorraad, dus vandaar dat ik geen actie kon ondernemen. Toen de hagelschade zich voordeed kreeg ik de kans om een nieuwe (OEM) scoop via de verzekering te claimen en heb ik die kans gepakt. Vanwege de drukte bij de schadehersteller ging hier ook weer een tijd overheen. Al met al heb ik daardoor behoorlijk lang met die beschadigde scoop doorgereden. Zonder die omstandigheden was het wel wat sneller gefixt...speedy schreef:mooi dat je scoop weer heel is want daar stond ik laatst wel van te kijken dat die nog stuk was.
Ook hagelschade gehad dus
Om te janken he.
Maar komt allemaal weer goed he
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

- speedy
- NMC Legend
- Locatie: Deventer
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
ik vond het al vreemd want ik weet dat je aardig hetzelfde bent met de auto als dat ik ben.
Gelijk weer fixen die handel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelijk weer fixen die handel

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Brightness
- NMC Legend
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Haha, klopt. Nu weet je het achterliggende verhaal.speedy schreef:ik vond het al vreemd want ik weet dat je aardig hetzelfde bent met de auto als dat ik ben.
Gelijk weer fixen die handel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

- Pboy_007
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Almere
Bericht
Re: Brightness' Hyper Blue R53
Mooi verhaal en een super mooie MINI wat een mooie foto's
My Thunder Grey!


Onze sponsors