Hulp gevraagd bij installeren aftermarket alarm, One R50.

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

Hulp gevraagd bij installeren aftermarket alarm, One R50.

03 sep 2016, 20:01

hallo allen ik heb een klein vraagje omtrent het installeren van een aftermarket alarm in een mini one r50 bj 2003.

mijn vorige aftermarket alarm is er mee gestopt nu heb ik een nieuwe geïnstalleerd en hier zit een extra optie op voor het automatissch sluiten van de ramen bij het activeren van het alarm, voor het sluiten van de ramen is één draad aanwezig (rood) en deze moet aangesloten worden op een comfortrelais wat standaard in de auto zit of een eigen gemaakt systeem.
na een eindeloos gezoek kom ik daar maar niet achter waar die nu zit, het enigste wat ik kan vinden is een witte draad die van de body control unit komt (rechtsonder bijrijder) en dat die voor het openen en sluiten van de ramen is.

nu is mijn vraag, waar kan ik deze draad het beste op aanlsuiten zodat allebeide ramen dicht gaan met het activeren van het alarm, als dat al mogelijk is.

verder is van het vorige alarm de knipperlichten niet gebruikt en in de handleiding van de nieuwe staat dat ik twee draden (bruin) aan moet sluiten aan de linker en rechter voedingsdraad van de knipperlichten, deze zouden moeten komen van het knipperlichtrelais, misschien weet iemand waar die zich bevind, ik heb zelf het vermoeden dat hij achter de alarmlichten zit.

voor dat ik alles ga uitbouwen en op zoek ga naar waar die relais zit weet misschien iemand anders hier waar die dan wel zit.

verder heb ik allerlei schema's bekeken en ik kom er maar niet achter welke draden ik nu moet gebruiken voor zowel auto ramen en knipperlichten.

ps,

even voor de reccords, ik rijd nu al zeker 2,5 jaar rond in de mini en tot nu toe geen enkele reparatie of rare gebeurtenis, ben heel blij met het karretje :D

het enigste is dat mij vorige alarm mij €1400 euro bespaard heeft, er reed iemand met de trekhaak in de voorkant van mijn mini (was zelf niet in de buurt) vervolgens ging het alarm af, de persoon in kwestie keek even rond en zag niemand, en je raad het al vroemm vroem weggereden, ik had geluk dat iemand het gejank van het alarm in gaten kreeg en netjes het kenteken heeft opgeschreven en aan mij doorgegeven heeft, daarna meteen aangifte gedaan de persoon opgespoord en hij kon dokken, altans zijn verzekering, hij wist ook nog te verklaren ik dacht dat het nog wel mee viel.

al met al wat een goedkoop alarmpje nog aan kosten kan schelen.

Afbeelding
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

Re: Hulp gevraagd bij installeren aftermarket alarm, One R50

06 sep 2016, 21:46

Heeft niemand dan ook maar enig idee waar ik die draden het beste aan kan sluiten?
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

14 sep 2016, 14:23

Is al gelukt.
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

14 sep 2016, 20:04

Ga je ook verklappen hoe je het opgelost hebt?
Dan heeft iemand anders er in de toekomst er misschien ook nog iets aan. :wink:
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

16 sep 2016, 22:08

oh jawel hoor dat wil ik wel uitleggen :D

het eerste wat ik geprobeerd heb is de knipperlicht draden die uit de computer komen en daar aansluiten, dat ging dus niet werken, toen geprobeerd vanaf de knipperlicht hendels, nope ging ook niet, toen de draden van de alarmknop die achter uit de teller komen, werkte ook niet.

het laatst wat wel werkte is dat ik van elk knipperlicht afzonderlijk de plusdraad doorgetrokken (afgetakt) heb naar de twee bruine draden van het alarm, de achterste heb vanuit linker en rechter zijpanelen bij het voeten eind weggehaald en de voorste waar ze vanuit het schutbord (motorruimte) naar binnen gaan.

het probleem is denk ik dat er overal een relay tussen zit in combinatie met de computer en de elektronika wat in de teller zit, je zou dan denken haal ze weg voor of na dat relay, maar op de een of andere manier is me dat niet gelukt, ik heb zowat elke draad gehad wat maar met de knipperlichten te maken heeft, maar ik kon niet de linker en rechter voedingdraad voor de knipperlichten niet vinden.

dus voor mij werkte het om maar een paar draden direct af te tappen van de knipperlicht draden.

wat het automatisch sluiten van de ramen betreft bij inschakelen alarm daar moet ik een aparte module voor aanschaffen, die moet ik nog inbouwen, zie eerste link.

wil je precies weten welk alarm ik in de mini gebouwd heb zie dan link 2.

electrisch schema en kleurcode's voor sluiten deuren enz enz... link 3.

computer (body control unit) link 4.

link 1 http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... ucts/CM002

link 2 http://www.spy-europe.nl/Auto-Alarmsyst ... andstarten

link 3 http://www.the12volt.com/installbay/for ... tid=126880

link 4 http://www.totalmini.com/forum/54-2001- ... -unit.html
Laatst gewijzigd door gizmo op 16 sep 2016, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

16 sep 2016, 22:30

en ik ben nog bij het spy forum geweest voor handleidingen.

http://spy-europe-forum.com/

en de handleiding van het alarm wat ik ingebouwd heb komt overeen met de onderstaande link.

http://www.spy-europe.nl/epages/6165772 ... leiding%22
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:

16 sep 2016, 22:51

:icon_top:
Nu ik het zo lees was het nogal een klusje. :mrgreen:
Je kon niet bij de noodknipperlichtschakelaar iets aansluiten zodat je in 1 klap alle 4 knipperlichten te pakken had?
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

16 sep 2016, 22:59

Ronsworld schreef::icon_top:
Nu ik het zo lees was het nogal een klusje. :mrgreen:
Je kon niet bij de noodknipperlichtschakelaar iets aansluiten zodat je in 1 klap alle 4 knipperlichten te pakken had?
ja dat is het eerste wat ik geprobeerd heb, ik dacht teller eruit kabeltje aansluiten en alle vier de lampjes moeten gaan knipperen, maar helaas dat werkte niet, mijn zwager is auto en vrachtwagen monteur en programeerd ook plc's die zij exact hetzelde als jij.

raar ding zo'n mini :s
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

19 sep 2016, 23:45

nu dient zich het volgende probleem weer aan :O

vandaag de comfortmodule ingebouwd voor het automatisch sluiten van de ramen zodra het alarm ingeschakeld wordt.

nu werkt alles prima, de ramen sluiten netjes zodra het alarm ingeschakeld wordt, alle beide standaard raamschakelaars kan ik goed bedienen, alles werkt zoals het hoort, je zou dan zeggen ik ben blij :D

maaarrr er is nu één raar fenomeen bijgekomen, de ramen gaan naar beneden zodra ik de deur los doe en alleen bij draaiende motor of contact aan en niet als de mini Cooper uitstaat of de sleutel uit het contact slot is, heel vreemd :?
zoals jullie weten heeft de motor van het raam een korte puls nodig om het raam iets naar beneden te doen zodat de deur bij het open en dicht doen normaal kan sluiten en daar gaat iets fout denk ik!

de module wat ik ingebouwd heb heeft een omhoog en omlaag puls en tevens heeft deze module een geheugen stand zodat hij weet in welke stand het raam zich bevind en de module heeft ook de functie door eenmaal te tippen op de originele raamschakelaar dat hij helemaal omhoog of omlaag gaat, en daar zit volgens mij het probleem omdat het raammodule systeem denkt hey ik krijg een puls bij het open van de deur (raam een centimeter naar benden bij openen deur) weet je wat ik ga helemaal naar beneden :O (vanwege die tip functie) en die kan niet uitzetten.

tevens heb geprobeerd om alleen de omhoog functie aan te sluiten, en daar krijg je het probleem dat hij maar een klein stukkje omhoog gaat, dit heeft denk ik ook weer te maken met die cm omlaag.

wie O wie weet wat ik hier nog aan kan doen.

link naar gekocht raam module: http://www.miccagroup.com/displayproduc ... ID=1539212

onderstaand aansluitschema raammodule.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gizmo
One wheel wonder
One wheel wonder

22 sep 2016, 21:43

is ook weer opgelost :D

het probleem was een jumper in het alarm die op pneumatisch stond en daarmee een te lange puls gaf voor het openen en sluiten van de deuren en heb deze verzet naar elektrisch, plus de module voor het automatisch sluiten van de ramen had een minuutje of twee nodig om zichzelf in te regelen.

voor diegene die het ook wil zet je maar schrap want het is een aardige klus als je dit nog nooit gedaan hebt, vooral het zoeken naar de juiste draden en de afwerking om alles netjes weg te werken gaat veel tijd in zitten.

al met al werkt alles nu zoals het hoort.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”