Ik heb hier een account aangemaakt omdat ik hoop dat iemand hier een ingeving heeft over wat er aan de hand kan zijn met mijn mooie rode Mini Clubman uit 2009 (de ‘normale’ 1.6L versie). Het is er eentje met een automaat. Zet je schrap, enigszins lang verhaal, maar ik geef maar zoveel mogelijk details in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb mijn Mini via een garage die regelmatig occassions verkoopt. De auto heeft 135.000 km op de teller staan. Mijn moeder heeft er eerst een half jaar in gereden en klaagde over haperend vermogen. Soms trapte ze het gaspedaal in, en gebeurde er even niets. Ook het automatisch schakelen verliep vaak nogal ruw: ze voelde de auto veel meer schokken dan andere automaten bij het veranderen van versnelling (en dan heb ik het niet over een kickdown, maar gewoon over normaal opschakelen bij een matige snelheid).
Sinds een maand of zes rijd ik nu in de Mini, en ik begreep meteen wat ze bedoelde. Het gaspedaal reageert soms 2-3 seconden niet, dus we hebben hier niet over een kleine throttle delay, maar echt een soms flink gevaarlijke situatie. Maar wat ook snel opviel, is dat wanneer je met de auto even een minuut stilstaat, bij het stoplicht of in de file, er langzaamaan blauwe rook uit de uitlaat komt, en wanneer je dan weer optrekt er een grote wit/blauwe rookwolk uit de uitlaat komt. Wanneer je dan door blijft rijden verdwijnt het weer, totdat je weer ergens een tijdje stilstaat.
Kortgeleden kwam hier nog een probleem bij. Het gaspedaal reageert nu soms echt heel erg traag, als in 4 seconden niet, en wanneer je stilstaat dipt het toerental zo laag dat de motor helemaal gaat rammelen, als een soort dieselbak/tractor klinkt en bijna afslaat, waarna het toerental begint te schommelen, van bijna afslaan tot 1.000 toeren en weer terug naar bijna afslaan.
Wat sinds al deze problemen consistent helpt, is het uit en aanzetten van de auto. De problemen houden dan meestal op en dan rijdt de auto weer enigszins normaal, met weliswaar schokkerig schakelen, en nog steeds een ietwat vertraagde reactie op het gaspedaal, maar niet de 2-4 seconden, eerder ongeveer een seconde. De rookproblemen gaan echter wel meestal gewoon door (maar niet altijd). Het is natuurlijk wel zeer irritant dat ik elke dag als ik wegrijd ongeveer 1 km kan rijden en dat ik dan de auto uit en aan moet zetten omdat ik anders niet door kan rijden.
Afgelopen weekend kreeg ik, onderweg naar een afspraak, voor het eerst het gele motorwaarschuwingslampje te zien. Ik heb de auto toen het lampje verscheen snel even ergens geparkeerd, en ben met het OV verder gegaan. Bij terugkomst van de afspraak de auto weer opgehaald, en het lampje ging op de terugweg niet weer aan. Sindsdien heb ik er niet meer mee gereden.
Gedurende al deze problemen is de auto maar liefst 5 keer bij de Mini-dealer geweest. Wat ze tot nu toe hebben gedaan aan de motor:
- Eerst dacht men dat de rook aan het koelsysteem lag. Koelsysteem ontlucht en op lekkage gecontroleerd. Thermostaat bleek storingen te hebben dus koelvloeistofthermostaat is vervangen. Toen ik terugkwam omdat de auto nog steeds rookte concludeerden ze dat de rook toch olie was, geen koelvloeistof.
- De automatische transmissie is gecontroleerd, ze konden geen probleem vinden in de computer.
- Ze hebben een motor flush gedaan, dus een of ander middel bij de olie, daarna alle olie eruit, vervolgens nieuwe olie erin en een nieuwe oliefilter. Hierna leek de auto even weer helemaal normaal te rijden, maar na 1 dag waren alle problemen weer terug.
- Het Vanos-systeem is gereset.
De dealer weet nu niet meer zo goed wat ze moeten doen zeggen ze, behalve de motor openmaken. Het idee is dan dat er eventueel iets niet goed is met de zuigerveren of kleppen. Inmiddels heb ik aan alle reparaties 3000 euro betaald (daar zaten ook nog andere reparaties bij, zoals een raamsysteem, stuurkolomsensor, remschijven, remblokken, en nog wat andere zaken, kosten voor de hierboven beschreven ingrepen waren bij elkaar rond de 1250 euro) en als de motor openmoet komt daar volgens de dealer alleen al aan diagnosekosten 1500 euro bij, en als het inderdaad de zuigerveren of kleppen zijn komt daar nog eens 1500 bovenop om die te repareren. Oftewel, nog eens 3000 euro.
Reden dus dat ik hier even mijn probleem beschrijf is omdat ik, voordat ik dit eventueel ga laten doen, me afvraag of iemand dit probleem herkent, wat jullie vinden van de diagnose van de dealer, of dat iemand misschien denkt dat het ergens anders aan ligt. Het is een heleboel geld, dus je begrijpt, ik ben erg bang om er ja op te zeggen en vervolgens nog steeds dezelfde problemen te hebben...