Wie kan er mij wat meer vertellen over de elektronische stuurbekrachtiging bij een R56 JCW uit 2012 met N18 motor?
Helaas, vorige week in botsing gekomen met een paaltje langs de zijkant van de weg. Dit rechts vooraan net onder het rijlicht en boven de voorbumper.
Hierbij was er een stevige schok te bemerken en wat schade aan de carrosserie, maar ook de stuurbekrachtiging was uitgevallen na deze kleine botsing.
De stuurbekrachtiging (EPS) unit zit links vooraan op de stuureenheid en is dan ook zeker en vast niet geraakt bij de botsing.
Na een bezoekje aan de garage zonet kwam de EPS functiegraad 4 foutmelding naar boven en zou deze vervangen moeten worden. Dit is een dure herstelkost, maar gezien de wagen verder normaal rijdt (geen trilling of afwijking in het sturen) en er enkel schade aan de carrosserie is lijkt het mij vreemd dat de EPS unit het leven heeft gegeven?!
Kan deze storing dus ook puur te wijten zijn aan een slecht elektrisch contact, gesprongen zekering of zijn deze EPS units enorm vatbaar voor schade wanneer de ophanging en stuuras een tik krijgen?
Alvast bedankt voor de tips en meer info over deze EPS units en foutmelding.
Fijn 2020 alvast!