Maik's R53 JCW Checkmate

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
MaikR53
Be Mini
Be Mini

Re: Maik's R53 JCW Checkmate

14 mei 2020, 12:52

EINDELIJK de welbekende Pre cat mod kunnen doen (het verwijderen van de pre cat, deze eerste kleine katalysator is voornamelijk bedoeld voor tijdens de opwarm fase)
Echter heb ik het net even iets anders aangepakt (nouja meer aan laten pakken). Het flexibele deel wil nog wel eens stuk gaan dus daar gelijk een versterkte in laten zetten. de versmalling die normaal voor de pre cat zit werkt als een soort restrictie deze dus ook laten verwijderen, hier mooi het verschil te zien:
Afbeelding

Wel ervoor gekozen de looks zo origineel mogelijk te houden, het deel vanaf t flexibel deel tot kat is uit een stuk pijp getrokken met een Pre cat Look eraan vast (dit ivm keuring in duitsland). Inbouwen was prima te doen alleen luid is hij nu wel (jcw uitlaat zonder midden demper en dus pre cat delete) filmpje volgt binnenkort.
Ingbouwde toestand:
Afbeelding
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Nederland

15 mei 2020, 08:40

Mooie aanpassing weer! Met updates over uitlaten zit je wel altijd te wachten op filmpjes met geluid ;-) Door welk bedrijf heb je dit laten doen en maken ze ook complete uitlaatsystemen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:

15 mei 2020, 11:22

Mooi! Welkom bij de meer herrie met je jcw uitlaat club

^Robbert
Sent using nuclear power..
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

19 mei 2020, 09:17

mbvandenberg schreef:
15 mei 2020, 08:40
Met updates over uitlaten zit je wel altijd te wachten op filmpjes met geluid ;-) Door welk bedrijf heb je dit laten doen en maken ze ook complete uitlaatsystemen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Filmpjes komen er aan, moet nog even tijd vinden om een goed filmpje te maken.
Ik heb het spruitstuk laten bouwen door "Custom Parts by M.G." is een klein bedrijfje in Duitsland. voor zover ik weet bouwt hij alles wat je maar kan wensen op gebied van uitlaten.
robertok schreef: Mooi! Welkom bij de meer herrie met je jcw uitlaat club Afbeelding
Hahaha bedankt! hoop meer herrie is het zeker, maar ook wel erg lekker hoor!
MaikR53
Be Mini
Be Mini

19 mei 2020, 09:31

Het onderhoud blijft door gaan..
Nadat ik op meerdere fora gelezen had dat de weerstand van de koelfan nog wel eens stuk gaat waardoor de 2 stage fan een 1 stage wordt.
Dus MINI lekker warm rijden, laptop eraan en live data lezen. 95 graden, 100 graden 105... er gebeurde niks, 110 nog niks, 112 en ja hoor hij begon vol te blazen.....
M.a.w. de weerstand is defect.. normaal gesproken schakelt bij 105 de eerste stand van de fan in en bij 112 de tweede.
Er waren nu 2 opties, of een compleet nieuwe ventilator of de weerstand vervangen, gezien de ventilator er nog zeer goed uit zag heb ik gekozen een weerstand te kopen en in te bouwen.
Afbeelding Afbeelding

Het was een redelijk eenvoudig klusje alleen moet er best een hoop uit elkaar maar na het inbouwen werkt de 2 stage ventilator weer zoals het hoort!

Ook zweette de MINI een heel klein beetje rond de olie vuldop, een nieuwe O-ring (11127514981) was de oplossing en ook wel benodigd:
OUD (bijna plat)
Afbeelding

En nieuw (weer mooi bol)
Afbeelding

Als laatste in deze update, ik had al een paar weken last van een heeeeel licht hikje bij stationair was niet te zien op toerenteller maar wel voelbaar, even een soort kort dipje.
En gevoelsmatig was de MINI was lui en haalde niet zijn volledige vermogen, had al wat zaken na gelopen maar helaas niets kunnen vinden. Tot ik afgelopen weekend weer lekker aan het sleutelen was en per toeval dit zag:
Afbeelding
Het rubber slangetje hoort over het nippeltje te zitten welke je ernaast zien, weer terug erop gedrukt en kijk eens aan de MINI is weer als van ouds en het hikje/dipje is ook weg.
MaikR53
Be Mini
Be Mini

02 jun 2020, 09:13

De MINI is weer een stukje leuker geworden, vorige week een Aero voorbumper gekocht en gelijk naar de spuiter gebracht, op vrijdag mocht ik de mini brengen voor een klein pitje en het checken van de kleur. Gister ochtend snel de MINI weer opgepikt want gister moest er gesleuteld worden!
Begonnen om 11:00 en om 17:00 de proefrit kunnen maken. Gebeurt is het volgende:
Subframe eronderuit, draagarmrubbers en stabilisatorstangrubbers van Powerflex gemonteerd, subframe terug en gaan!
Moet zeggen een wereld van verschil, het insturen is veel directer geworden en wegligging (en grip) verbeterd. Rijden is gewoon nog leuker geworden.
De originele rubbers zagen er na 140k km nog best wel redelijk uit (niet gescheurd of lek) maar in vergelijking met Powerflex hebben de originele wel veel meer bewegingsmogelijkheden..
Eind van de week is de achteras aan de beurt, 4x dwarsarmee vervangen en de stabirubbers vervangen voor Powerflex, draagarmrubbers achter zien er nog goed uit maar ik twijfel om die ook te vervangen aangezien dan alles mooi nieuw is. Heeft iemand ervaring met de achterste draagarmrubbers in Powerflex (PFR5-1104 of evt PFR5-1102)

De Powerflex rubbers geplaatst:
Afbeelding

Het nieuwe Aero frontje voor het spuiten even gepast en het staat nu al goed, straks in kleur nog veel beter
Afbeelding

Aangezien vele van jullie toch wel benieuwd waren naar het geluid van de MINI sinds de laatste upgrades even een kort filmpje geschoten.
Setup: Factory JCW210 Software, Pre cat verwijderd en middendemper eruit.

Last but not least, in de zoektocht naar JCW accessoires de originele indoor JCW hoes kunnen kopen. Vanaf nu heeft de MINI dus een pyjamaatje aan als hij in de garage slaapt.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MaikR53 op 24 mar 2021, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

02 jun 2020, 16:43

Zag dat je de weerstand van de cool fan hebt aangepast. Ben even benieuwd nog jouw mini dan voorheen ook bleef nablazen en of dat hiermee is opgelost.
Ik merk dat als ie boven een bepaalde temp komt dat hij best lang blijft blazen. Onder deze temp (110 graden ongeveer) niets aan de hand

Is het trouwens veel werk om de weerstand te vervangen?
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

02 jun 2020, 21:04

Daniel_S schreef:
02 jun 2020, 16:43
Ben even benieuwd nog jouw mini dan voorheen ook bleef nablazen en of dat hiermee is opgelost.
Ik merk dat als ie boven een bepaalde temp komt dat hij best lang blijft blazen. Onder deze temp (110 graden ongeveer) niets aan de hand

Ik splits hem even op, als eerst wat betreft het blazen. In de normale situatie schakel bij 105 graden stage1 van de ventilator in en mocht dat niet helpen komt bij 112 graden stage2.
Als de weerstand stuk gaat valt stage1 weg die werkt niet meer wat je dan krijgt is dat als de koelvloeistoftemperatuur de 112 bereikt hij vol begint te loeien (dit gebeurt meestal wanneer je stationair loopt file, stoplichten etc.) om dan weer terug te koelen heeft het best wat koellucht nodig. Als je dan gaat rijden kan je redelijk snel terug koelen maar als je stil blijft staan kan het zomaar een paar minuten duren.
Ik had bijv. wel eens dat als ik lekker een rondje flink had door gereden en hem voor de deur nog even stationair liet lopen dat hij dan de 112 voorbij kwam en begon te blazen dat duurde dan 1,5/2 minuten voordat hij weer voldoende terug gekoeld was.

Daniel_S schreef:
Is het trouwens veel werk om de weerstand te vervangen?

Ik vond het wel te doen, ben 1,5u bezig geweest.
Makkelijkste is bumper en bumperbalk er even af, koelerpaket in “front end service mode”, condensator opzij leggen, radiaror los maken en (als je voor de auto staat) rechter kant van de radiator eruit haken en stukje naar voor klappen.
Dan de kabelboom ff uit zn clips trekken en dan kun je de kabelboom met de weerstand er tussen uit halen, los knippen, nieuwe eraan solderen. En alles weer terug bouwen.
Afhankelijk van hoeveel sleutel ervaring je hebt is het goed te doen of een hele uitdaging.
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

04 jun 2020, 09:24

Mmmmm dan is het even kijken of ik me daar wel/niet aan ga wagen. Er liggen ook nog een aantal mods al heeeeeel lang te rijpen op de plank .

Opvallende van het blazen is dat het echt bijna elke rit is. Niet alleen als ie even op z’n donder heeft gehad. Die momenten snap ik namelijk echt wel.
Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat elke rit nablazen normaal is.

Terwijl er toch meer mini’s “last” van blijken te hebben.

Zou het weer beschikbaar hebben van een eerste stage van de cool fan helpen?
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

04 jun 2020, 09:51

Kan zomaar de weerstand als oorzaak hebben!
Ik weet niet of je over uitlees apparatuur beschik anders zou je kunnen testen of de weerstand nog werkt.
Mocht je dat niet hebben ben je ook welkom om hier eens langs te rijden (net boven Amsterdam) dan checken we hem even en mocht hij defect zijn kan ik de weerstand ook voor je wisselen hoor!
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

04 jun 2020, 10:41

Kan binnenkort eens kijken of het met de uitlees apparatuur van mijn werk iets oplevert. Zou er een bepaalde melding moeten komen? Anders is ff naar Amsterdam ook wel te doen.
Afbeelding
MaikR53
Be Mini
Be Mini

04 jun 2020, 21:38

Nee je moet hem even warm rijden en vervolgens stationair laten lopen en de koelvloeistoftemperatuur monitoren, bij 105 zou hij dan moeten gaan blazen. Doet hij dat niet dan even wachten tot 112 dan begint hij echt te loeien.
Die 1e stand gaat vaak stuk en dan heb je dus vol loeien of niks.
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:

08 jun 2020, 15:06

Tip uitgeprobeerd. Volgens mij slaat ie bij 105graden netjes aan. Afbeelding

Kan die worden afgevinkt Afbeelding. Opvallende was wel dat ie na het uitzetten van de motor even stil is en dan de fan weer aanslaat.
Afbeelding
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!

08 jun 2020, 18:47

Waar heb je die weerstand vandaan als ik vragen mag? Ik kan bij ekris geen onderdeel nummer vinden helaas voor mijn Mini...
MaikR53
Be Mini
Be Mini

09 jun 2020, 11:35

Daniel_S schreef:
08 jun 2020, 15:06
Tip uitgeprobeerd. Volgens mij slaat ie bij 105graden netjes aan. Afbeelding

Kan die worden afgevinkt Afbeelding. Opvallende was wel dat ie na het uitzetten van de motor even stil is en dan de fan weer aanslaat.
hmm zou hem toch voor de zekerheid even met uitleesapp. testen bij mij kwam de meter namelijk nooit zover (heb ook het chrono pakket).

Terug naar “Show your ride”