Enige tijd geleden heb ik mijn Cooper side skirts vervangen door JCW exemplaren. Helaas was het die dag slecht weer en hadden ik en mijn neef geen droge plek om te werken. Tussen de buien door hebben we de dorpels gewisseld op de oprit (ouderwets stoep sleutelen). Omdat er weinig tijd was tussen de buien hebben we de aluminium instaplijsten in de haast eraf getrokken waardoor deze nu niet meer mooi recht zijn.

Cooper instaplijsten

instaplijsten verwijderd
In eerste instantie was mijn idee om weer nieuwe originele Cooper exemplaren te kopen. Ik vind deze echter niet echt fraai en dat zit hem voor mij in het ontwerp maar meer nog in het materiaal: Een aluminium plaat die geanodiseerd is waar je veel krassen op ziet. Mijn eerste idee was om te kijken welke versies er origineel allemaal bestaan en daar één van te kiezen. Dat zijn naast de Cooper versie o.a. de Cooper S en JCW lijsten, al dan niet met verlichting. En er schijnt een originele ‘Clubman’ versie te zijn met een geblokte vlag als patroon. Hier heb ik echter geen foto’s van gevonden (onderdeelnummer heb ik wel).
Als MINI een speciale uitvoering uitbrengt, zoals de Bayswater of Bond Street kunnen ze het blijkbaar wel: Mooie zwarte exemplaren met speciale logo’s erin.

verschillende OEM instaplijsten
Nadat ik tot de conclusie kwam dat ik eigenlijk geen van de OEM lijsten mooi vindt, ben ik begonnen uit te zoeken of ik ze zelf kan laten maken. Het idee is om de lijsten van RVS te maken, geborsteld of geëtst, en qua ontwerp dicht bij het origineel te blijven. Ik pretendeer met mijn Cooper geen Cooper S of JCW te zijn, dus lijsten met deze teksten en logo’s vallen af. Een aspect die ik wel leuk vindt om te benadrukken is dat het een Clubman betreft. Wat sowieso bijzonder is dat de lijsten aan de linker en rechter zijde niet gelijk zijn, doordat rechts een extra deurtje zit. Zo heeft de originele lijst aan de rechterzijde een kleine tekst ‘Clubman’ wat ik heel gaaf vindt.

tekst 'Clubman' aan de rechter zijde
Mijn neef is zo aardig geweest om de bestaande instaplijsten op de millimeter nauwkeurig in te meten. Vervolgens heb ik het originele ontwerp nagetekend. Vanuit daar heb ik verschillende ontwerpen gemaakt en er is nu één uitgerold die ik graag wil laten maken.

bestaande instaplijsten ingemeten
Via Facebook heb ik een post geplaatst met de vraag wie of welk bedrijf dit voor mij kan maken. Enige reacties ontvangen (dank) en daarnaast zelf rond gezocht. De bedrijven een email gestuurd met de vraag of ze RVS instaplijsten voor mij kunnen maken. Als je ze wilt laten etsen blijkt dat er een stuk minder bedrijven overblijven. Met twee bedrijven ben ik nu nog in gesprek om te kijken of het gaat lukken. Het is met name het prijskaartje wat ik enigszins fatsoenlijk wil houden. Dit gaat overigens sowieso niet lukken als je de prijs vergelijkt met originele lijsten.

instaplijst links

instaplijst rechts
Het is nu nog even spannend of het gaat lukken. Mocht dit niet het geval zijn zal ik de originele Cooper instaplijsten weer bestellen.
Keep you updated!
Maurice