Ondanks dat ik een nieuwe BPV had gemonteerd icm de VGS mod, had ik het idee dat het niet optimaal reed. Gekozen om de BPV weer OEM aan te sluiten en ging op zoek naar een sterkere veer (de bekende mod). Had wel wat liggen, maar paste allemaal net niet. Kwam toen op het idee om te kijken of ik de bestaande veer niet kon versterken, door de preload erop te verhogen. Een kijkje in de toolbox zag dat ik wat RVS revetten had liggen die perfect pasten in het potje. Alles gemonteerd en gechecked of alles bleef zitten door met de hand de BPV te bewegen (missie geslaagd!).
En het rijgedrag is erg verbeterd kan ik melden, hij draait nu strak 0.9 BAR (wat een JCW met 11% pulley hoort te maken) en bij gas los is het niet zo abrupt als met de VGS mod. Top!
Nieuwe dogbone/versnellingsbak steun en voorzien van SuperPro insert en kleine bushing aan de voorkant. Was stiekem toch weer een gevecht om die erin te krijgen. Met een slangklem om de bushing, 2 grote revetten en grote bout en moer erdoorheen kunnen trekken. Zag op Youtube een goede tip die ik nog niet kende om de bestaande bushing eruit te drukken.
Ik wist niet wat ik meemaakte, auto reageert een stukje directer op het gas (het blok kan uiteraard minder kantelen) en gelukkig 0 extra vibraties in de cockpit, wat een mooi resultaat is.
En de intercooler zwart gespoten met hittebestendige verf. Puur gedaan voor de looks, niet om de claim dat zwarte intercoolers het beter doen (zie filmpjes op Youtube). Staat een stuk netter onder de motorkap.
Tjongejonge, jij zit niet stil en jouw technische kennis reikt verder dan de mijne.
Ook ik heb al veel gehad aan Youtube filmpjes, oa die van 1A Auto.
Morgen eens kijken of ik de nieuwe originele einddempers onder mijn R53 GP krijg.i
Een van de twee dempers was al eens een plaat op gelast en nu begint dat weer te rotten.
Heb bij Ekris een splinternieuwe uitlaat besteld en die is gisteren bezorgd.
Laatst heeft een vriend van mij aardig wat vervangen aan de GP dus dit kan er ook nog wel bij.
Ik overweeg wel om de GP na de zomer te verkopen maar ook dan moet ie in orde zijn.
Ah nice een GP, zou bijna zeggen dat het zonde is om die weg te doen, al ken ik jouw redenen uiteraard niet (zolang zit ik hier nog niet ).
Ja ik heb niet stilgezeten, de Mini is ook een hobby in een tijd waarin ik niet veel onderneem (door Corona). Dus dan maar lekker de garage in en verbetering op verbetering doorvoeren
Tja, GP houden of niet is moeilijk.
Daarom schrijf ik ook "overweeg".
We hebben simpelweg teveel auto's. In totaal drie Mini's, een S2000 en een oude Peugeot.
De GP is recent voorzien van oa nieuwe supercharger, koppeling, vliegwiel, Bilstein B14 enz.
Nu nog de nieuwe uitlaat.
Ik doe hem dus niet weg voor een prikkie want heeft veel geld gekost, dan houd ik hem.
Omdat de R113 niet helemaal mijn stijl zijn en ik uiteindelijk met Rota Gids wil rondrijden, heb ik besloten om die velgen te verkopen. Was aan het kijken naar een lichtgewicht vervanger en kwam bij de Mini R87 double spoke velgen uit. Een beetje goed marktplaatsen en kwam een mooi setje tegen voor weinig geld. Afgelopen zaterdag opgehaald en direct gemonteerd. Uiteraard ook gewogen en bespaar er bijna 3kg onafgeveerd per hoek mee, wat uiteraard een merkbare winst is (optrekken/remmen).
Heb ook meteen iets meer comfort terug en de velgen zijn mooi gevuld door de 294mm remmerij Qua looks een kleine achteruitgang, maar dat wist ik bij voorbaat al toen ik een bod erop deed.
Catback van Gravity Performance zit eronder, gisteren begonnen met de JCW catback eraf halen. Was op tijd gestopt, want het was te heet om verantwoord verder te gaan in de garage. Vandaag op tijd begonnen (brandde mn bed uit) en op een rustig tempo aan de slag gegaan. Filmpjes komen nog.
Niet teveel praatjes, en meer plaatjes. De JCW uitlaat bestaat uit 1 deel.