Gisteren was dan eindelijk de grote dag dat de JCW uitlaat en Cooper S achterbumper gemonteerd gingen worden. Met een vol geladen Clubman ‘s morgens richting Meijel gereden om voor het eerst kennis te maken met Schols Auto’s. Bij aankomst is het één groot feest met voornamelijk MINI’s. Van nette Cooper S-jes tot volledige track cars en ook de schitterende GP2 van Louis stond er.

Schols Auto’s te Meijel

GP2 van Louis
Na een korte kennismaking met monteur Wesley de Clubman de garage binnen gereden en daar eerst alle onderdelen uitgeladen en gesorteerd. Een vraag waar ik het meteen benauwd van kreeg: ‘heb je ook een verloopbuis meegenomen?!’ ‘Nee die heb ik niet’, was mijn antwoord. Maar de heren van Schols raken niet gauw in paniek. Binnen een kwartier was het verschil tussen de diameter van de Cooper en JCW uitlaat opgemeten en de verloopbuis besteld. Weer een half uur later werd hij keurig netjes bezorgd.

onderdelen uitgestald
De tussentijd hebben we nuttig besteed: het linker hitteschild gemonteerd, de Cooper achterbumper eraf gehaald, de Cooper uitlaat aan 1 kant losgemaakt, omdat we 1 van de bevestigingen en uitlaatrubbers naar de linker zijde konden overzetten (de JCW heeft ophangpunt per einddemper, de Cooper heeft er 2 aan de rechterzijde). Verder zijn de twee lipjes van de draagbalk/binnenbumper eraf geslepen omdat de Cooper S achterbumper anders niet past (een nieuwe draagbalk kopen ging mij te ver). Vervolgens de Cooper S achterbumper geplaatst en de nummerplaat overgezet.




voorbereiding uitlaat + plaatsen Cooper S achterbumper
De timing kon niet beter want toen bovenstaande gereed was kwam de verloopbuis binnen. Dit was niet een kwestie van erop zetten. Wesley heeft hem op maat gebogen, geslepen en gelast totdat hij perfect paste op zowel het Cooper uitlaat deel als het JCW gedeelte. De setup is dus tot na de middendemper standaard Cooper, en kort achter de middendemper is het JCW gedeelte incl. twee einddempers aangesloten. De JCW uitlaat bestond helaas niet meer uit 1 stuk, de middendemper was eraf gesneden, dus dat zou betekenen dat er 2 verloopstukken zouden moeten komen waar ik geen goed gevoel bij had. Vandaar gekozen voor bovengenoemde setup.
Pas toen de monteur overtuigd was dat de verloopbuis perfect ging passen heeft hij de Cooper uitlaat doorgeslepen en is het passen van de JCW uitlaat begonnen.




JCW uitlaat pas maken
Eigenaar Martijn had telefonisch al gezegd dat ik met Wesley de goede te pakken had: het is net zo’n pietje precies als ik zelf ben. Passen, kijken, meten, totdat de uitlaat precies op de positie zat zoals ik hem wilde. Vervolgens de verloopbuis vast gelast, gepolijst en afgewerkt met uitlaatcement. Had er nooit eerder van gehoord maar dit is blijkbaar een pasta die ervoor zorgt dat de uitlaat t.p.v. de verloopbuis niet gaat roesten.
Tenslotte werd het tijd om de Clubman van de brug af te halen, te starten en te genieten.



JCW uitlaat gemonteerd
In eerste instantie hoor je weinig verschil. De brom lijkt iets donker/dieper te zijn dan bij de Cooper uitlaat, precies zoals ik het graag wilde. En dan de looks… Heb er eigenlijk geen woorden voor. De JCW uitlaat en Cooper S achterbumper maken de Clubman echt dik aan de achterkant. Hiermee is ie helemaal zoals ik hem in mijn hoofd had.
De terugreis met 1 grote glimlach gereden en toch ook wel een beetje trots dat het allemaal gelukt is. Weinig verhalen kunnen vinden over mensen die hetzelfde bij een Clubman Cooper hebben gedaan dus blijft altijd spannend als je zoiets bedenkt. En wat een reis was het: achterbumper uit Duitsland, bumperafdekking en chromen lijst besteld, afdekking laten spuiten, JCW uitlaat uit Duitsland, hitteschild en bevestigingsmateriaal gekocht en vandaag komt alles samen.

voor

na
Bij thuiskomst viel mij bij het rijden op, met open dak en raampjes naar beneden, dat de MINI écht een donkerder brom heeft gekregen, vooral met gas los. Heel gaaf. Nu is het tijd om bij te komen en vooral heel erg te genieten van dit gave apparaat.
Groeten,
Maurice