Sinds een aantal jaar weer in het bezit van een Mini R53, en toch maar eens aangemeld op het Miniforum.
Zelf al een jaar of 5 bezig met autos, waarbij voornamelijk BMW's uit de jaren 80 en 90. Hobby uiteindelijk getsopt vanwege tijdgebrek en op het moment nog aan het rondkoeten is een BMW E46 330d uit 2004
Uiteindelijk weer zin in een projectje en vanaf marktplaats in juni eigenaar geworden van een Mini Cooper S JCW R53 met flinke motorschade opgelopen bij de eigenaar voor de handelaar waar ik de auto gekocht heb, en daar zijn blijkbaar nog beelden van:
https://www.youtube.com/embed/-Ai9A8KYdf8
Daarna de auto verhuist van Zuid-Holland naar het uiterste zuiden van Limburg
Auto eens vanonder bekeken, cartepan eraf gehaald en geconcludeerd dat een kruktap flink beschadigd was en het dijfstanglager ook meegedraaid had, dus helaas een volledige motorrevisie
Grondig als ik ben meteen heel het blok uit elkaar getrokken en bij de revisietent afgegooid voor het slijpen van de krukas, vlakken van de cilinderkop en het terugbouwen van de zuigers en de krukas.
Daarna op een zaterdag heel het blok afgemonteerd en in de auto gezet, toen nog een dag liggen prutsen om de koppeling te ontluchten (en als je dan eenmaal weet hoe het moet stelt het niks meer voor)
Uiteindelijk een testrit gemaakt, en nog een tik in het blok. Weer opengetrokken, en alle tuimelaars nieuw gezet.
Tik iets minder, maar tussen 2 en 3000rpm nog steeds een flinke tik...
Krukaspoullie gewisseld, spanner gewisseld, riem gewisseld, nog steeds een tik
Weer heel het front eraf gehaald, compressor eraf, tandwielkastje schoongemaakt en weer gevuld met olie. en iets speling gevonden op de overgang van de compressor naar de waterpomp. dat allemaal weer schoongemaakt en in elkaar gezet.
en wat denk je, nog steeds een tik. Weet nu 90% zeker dat het de koppeling tussen de compressor en de waterpomp is, en ik neem het voor lief.
Bedenk me nu dat ik eigenlijk geen mooie overzichtsfotos van de functionele auto heb, dus die houden jullie tegoed!
2005 Mini Cooper S JCW
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Welkom! Gave MINI, jammer van de motorschade maar wel mooi aangepakt!
Wat bereft je tik, heb je al even je motor (kort) zonder riem laten draaien dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het het blok zelf is.
En nog een klein tipje, als je de linkjes naar je foto's tussen [ img ] en [ /img ] zet dan laat hij ze gelijk zien op de forum pagina.
E46 330d is overigens ook een fijne auto!
Wat bereft je tik, heb je al even je motor (kort) zonder riem laten draaien dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het het blok zelf is.
En nog een klein tipje, als je de linkjes naar je foto's tussen [ img ] en [ /img ] zet dan laat hij ze gelijk zien op de forum pagina.
E46 330d is overigens ook een fijne auto!
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Welkom, flink bezig geweest zeg, respect! Heb net als velen dat filmpje gezien.
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Kan de foto’s op t forum idd niet zien, maar het verhaal geeft al weer dat je weet wat je doet (en ik doe het je niet na)
Succes en hopelijk strax ook de tik opgelost.
Succes en hopelijk strax ook de tik opgelost.
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Heb hem inderdaad zonder riem laten draaien voordat ik de compressor eraf haalde en toen was de tik er niet. Dus ik gok erop dat het de koppeling tussen de compressor en de waterpomp isMaikR53 schreef: ↑26 sep 2020, 19:35Welkom! Gave MINI, jammer van de motorschade maar wel mooi aangepakt!
Wat bereft je tik, heb je al even je motor (kort) zonder riem laten draaien dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het het blok zelf is.
En nog een klein tipje, als je de linkjes naar je foto's tussen [ img ] en [ /img ] zet dan laat hij ze gelijk zien op de forum pagina.
E46 330d is overigens ook een fijne auto!
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Motorrevisie is altijd leuk om te doen, ik heb de werkplaats en 90% van de gereedschappen dus ben altijd wel in voor een revisie/motorswap.
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Motorrevisie is altijd leuk om te doen, ik heb de werkplaats en 90% van de gereedschappen dus ben altijd wel in voor een revisie/motorswap.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Van harte welkom en respect voor het vele werk!
Ben jaloers op je kennis!
Wens je veel rijplezier in je Mini.
Ben jaloers op je kennis!
Wens je veel rijplezier in je Mini.
- LexRS
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
jeez wat een werk.
prachtig dat je het allemaal zelf kan en niet opgegeven hebt,geweldig dit!
prachtig dat je het allemaal zelf kan en niet opgegeven hebt,geweldig dit!
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Op een lange zaterdag hadden we m met 3 man weer helemaal in elkaar en weer in de auto gezet. Op zich is het een heel simpel motorblokje en zit het allemaal heel logisch in elkaar gelukkig.
De ratel heb ik na een hele dag googlen ook gevonden, zit in het staartstuk van de compressor, dus nu even een 2e compressor zoeken, deze reviseren en ze dan uitwisselen. En dan heeft het voorlopig even genoeg geld gekost allemaal en gaan we er gewoon fijn mee rondrijden
En uiteraard nog wat fotos:
Het JCW setje, hiervan weet ik zeker dat ik de uitlaat, de cilinderkop, de injectors en het luchtfilterhuis heb. De pullie op de compressor is 65mm, wat dus een originele poullie zou betekenen.
Hier een overzichtsfoto van toen die net bij mij was, vandaar het sleepoog
Zo stond die er gisteren bij toen ik de tandwielkast tussen de compressor en de waterpomp opnieuw gevuld heb met olie
Hieronder de tandwielkast, ziet er allemaal nog netjes uit, helaas kwam ik er vandaag pas achter dat er ook olie in het staartstuk van de compressor hoort, dus waarschijnlijk nog maar eens uit elkaar halen en dat even vanbinnen bekijken
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Ik heb het blok in mn eentje op 8 uur tijd uit de auto gehaald en geheel gedemonteerd totdat ik dr krukas in mn handen had.
Op een lange zaterdag hadden we m met 3 man weer helemaal in elkaar en weer in de auto gezet. Op zich is het een heel simpel motorblokje en zit het allemaal heel logisch in elkaar gelukkig.
De ratel heb ik na een hele dag googlen ook gevonden, zit in het staartstuk van de compressor, dus nu even een 2e compressor zoeken, deze reviseren en ze dan uitwisselen. En dan heeft het voorlopig even genoeg geld gekost allemaal en gaan we er gewoon fijn mee rondrijden
En uiteraard nog wat fotos:
Het JCW setje, hiervan weet ik zeker dat ik de uitlaat, de cilinderkop, de injectors en het luchtfilterhuis heb. De pullie op de compressor is 65mm, wat dus een originele poullie zou betekenen.
Hier een overzichtsfoto van toen die net bij mij was, vandaar het sleepoog
Zo stond die er gisteren bij toen ik de tandwielkast tussen de compressor en de waterpomp opnieuw gevuld heb met olie
Hieronder de tandwielkast, ziet er allemaal nog netjes uit, helaas kwam ik er vandaag pas achter dat er ook olie in het staartstuk van de compressor hoort, dus waarschijnlijk nog maar eens uit elkaar halen en dat even vanbinnen bekijken
- Enrique Meijers
- Nieuw Lid
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
knap gedaan! en weer een mooie R53 JCW in de buurt erbij
Groetjes van de Checkmate eigenaar
Groetjes van de Checkmate eigenaar
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Ik heb me weer laten gaan en een nieuwe verbindingsschijf voor het staartstuk, een 15% poullie, en kortere riem, nieuwe staartstukolie en een nieuwe waterpomp besteld
Volgende week het front er voor de 5e keer vanaf halen en dan zou die tikvrij moeten zijn
Volgende week het front er voor de 5e keer vanaf halen en dan zou die tikvrij moeten zijn
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Nou, de mini weer op de brug gehad vandaag, compressor helemaal gecheckt, 15% poullie erop gezet en nieuwe waterpomp.
Maar helaas zit de tik nog steeds in het blok, ben nu door opties heen aangezien alles nieuw zit ondertussen
Maar helaas zit de tik nog steeds in het blok, ben nu door opties heen aangezien alles nieuw zit ondertussen
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Pfoe, da's wel balen na alle aanpassingen en vernieuwingen die je hebt gedaan. Zal vast lastig te lokaliseren zijn waar de tik exact vandaan komt. Bij die gasten van Wheeler Dealers heb ik ze wel eens aan de slag gezien met een soort stethoscoop. Heb je ook gedacht aan de aircopomp, stuurbekrachtigingspomp, etc? (Neem eigenlijk aan van wel met de technische kennis die je voor deze klussen moet hebben....)
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini Cooper S JCW
Respect hoe je dat allemaal zelf aanpakt, mooi ook om te zien !
Wat betreft de tik, je hebt alles inmiddels vervangen en als de motor zonder de riem niet tikt heb je de locatie van de tik teruggebracht tot de compresssor. Kan jij zelf een compressor voorzien van nieuwe lagers ? Je zou eens in Weert kunnen vragen of je een andere compressor mag proberen. Heb er zaterdag een aantal bekeken. Is de tik weg reviseer jij je eigen compressor en monteer je die na revisie weer. Dan blijft het kostentechnisch ook een beetje binnen de perken. Ik schat zo in, na 5x die voorkant eraf, dat het nu ook een beetje een principe kwestie gaat worden die tik in de motor.
Gr Ron
Wat betreft de tik, je hebt alles inmiddels vervangen en als de motor zonder de riem niet tikt heb je de locatie van de tik teruggebracht tot de compresssor. Kan jij zelf een compressor voorzien van nieuwe lagers ? Je zou eens in Weert kunnen vragen of je een andere compressor mag proberen. Heb er zaterdag een aantal bekeken. Is de tik weg reviseer jij je eigen compressor en monteer je die na revisie weer. Dan blijft het kostentechnisch ook een beetje binnen de perken. Ik schat zo in, na 5x die voorkant eraf, dat het nu ook een beetje een principe kwestie gaat worden die tik in de motor.
Gr Ron
Onze sponsors