2005 Mini R53 JCW
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Dat drijfstanglager ziet er behoorlijk nasty uit, die heeft wel een paar 1000 kilometer meegedraaid
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Ik wordt altijd blij als de zwakke plekken van een motor goed worden aangepakt en gemodificeerd:


Aansluiting waterpomp is ook vernieuwd met de keerringen (en 1 lagertje) onder de tandwielen.


Dat is het voordeel van 15 jaar ellende met de Mini R53, er is veel gemodificeerd spul voor ontwikkeld. Het is alleen nogal arbeidsintensief om dat spul erin te krijgen......
Gr Ron


Aansluiting waterpomp is ook vernieuwd met de keerringen (en 1 lagertje) onder de tandwielen.


Dat is het voordeel van 15 jaar ellende met de Mini R53, er is veel gemodificeerd spul voor ontwikkeld. Het is alleen nogal arbeidsintensief om dat spul erin te krijgen......

Gr Ron
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Ron, voor mij is dit allemaal hogere Wiskunde, maar het maakt het niet minder leuk om te volgen. Volgens mij ben je flinke stappen aan het maken!
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Nah, echt geen hogere wiskunde hoor ! Het is voor mij ook gewoon een principe kwestie deze Mini. Je koopt een JCW met 108 dkm op de teller en met 109 dkm loopt ie in elkaar. Dan heb ik er ff zwaar de ziekte in, maar wees eerlijk, 15 jaar oud, 200+ pk met 1100kg en gewoon een aantal zaken die een R53 gevoelig maken. Olieverbruik, drijfstanglagers, klepseals, compressor en multieriemspanner en rollen kunnen na 15 jaar best vervanging gebruiken. Neem dan alle o-ringen mee, thermostaat en waterpomp, dan is ie weer aardig op de rails. Had ik er op gerekend ? Nee, maar ik moest een keer een R53, dus die kwam er. Nu nog een goede en vlotte R53.
Nog vraagje van mij, heb het subframe nog losliggen. Kan dus makkelijk bij de pomp van de stuurbekrachtiging. Is het slim die open te maken en met de luchtspuit binnenin schoon te blazen ?

Gr Ron
Nog vraagje van mij, heb het subframe nog losliggen. Kan dus makkelijk bij de pomp van de stuurbekrachtiging. Is het slim die open te maken en met de luchtspuit binnenin schoon te blazen ?

Gr Ron
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Voor zo ver ik weet zijn die stuurbekrachtigingspompen van glas, heb ze zelf nooit open gehad en als je niet nog 225 euro in je budget hebt voor een gereviseerde zou ik er mooi vanaf blijven
Wat me wel opvalt is dat de slangen van en naar het oliereservoir van de pomp altijd lekken, misschien wel een idee om deze nieuw te zetten.
Toch ff een edit, heb even onderzoek gedaan...
Het deel van de elektromotor is inderdaad wel de moeite om even open te halen en uit te stoffen
Wat me wel opvalt is dat de slangen van en naar het oliereservoir van de pomp altijd lekken, misschien wel een idee om deze nieuw te zetten.
Toch ff een edit, heb even onderzoek gedaan...
Het deel van de elektromotor is inderdaad wel de moeite om even open te halen en uit te stoffen
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
We gaan gestaag verder, kop is klaar:

Tegenvaller was de Newman nokkenas, die had zodanige slijtage dat revisiebedrijf hem niet durfde plaatsen. De standaard nokkenas gaat er weer in.
Planning: op de bok motor zo veel mogelijk opbouwen, subframe ligt klaar en dan alles in/onder de mini schroeven.
Nokkenas schijnt niet echt grote klus te zijn, dat doen we later dan wel. Eerst rijden.
Gr Ron

Tegenvaller was de Newman nokkenas, die had zodanige slijtage dat revisiebedrijf hem niet durfde plaatsen. De standaard nokkenas gaat er weer in.
Planning: op de bok motor zo veel mogelijk opbouwen, subframe ligt klaar en dan alles in/onder de mini schroeven.
Nokkenas schijnt niet echt grote klus te zijn, dat doen we later dan wel. Eerst rijden.
Gr Ron
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Die kop ziet er uit als nieuw!
Nokkenas wisselen is indedaad max 2 uur werk, enige probleem is dat je de positie van de krukas tov de nokkenas vast moet kunnen houden. aangezien je bij de W11 motor de voorste carterdeksel eraf moet halen om de markering op het krukastandwiel te zien
Nokkenas wisselen is indedaad max 2 uur werk, enige probleem is dat je de positie van de krukas tov de nokkenas vast moet kunnen houden. aangezien je bij de W11 motor de voorste carterdeksel eraf moet halen om de markering op het krukastandwiel te zien
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Ik las op verschillende forums dat Newman een batch heeft gemaakt met zogenaamde cheese-nokkenassen. Die batch had een constructiefout. Ik denk stuur ze eens een foto van die van mij. Resultaat: mijne opsturen, krijg ik een nieuwe terug. Morgen eens even overleggen hoe en wanneer we die gaan plaatsen.
Gr Ron
Gr Ron
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Kijk en luister ook even of het koelventilatortje bij je stuurpomp nog goed is.
Als die slechter koelt dan gaat de electronica in de stuurpomp nog sneller stuk.
Als die slechter koelt dan gaat de electronica in de stuurpomp nog sneller stuk.
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Doet ik, bedankt voor de tip !
Vandaag nog even tijd gemaakt voor de Mini. Sta je met de momentsleutel in de handen minde nieuwe kopbouten aan te gaan trekken......... gaat de telefoon. Revisiebedrijf....... we hebben op de werkbank nog een onderdeel gevonden......... dat zou in jou kop moeten zitten...... gelukkig nog niet vastgezet, kop eraf, naar revisiebedrijf en jawel, nu met complete kop terug. Netjes gedaan waar ik bij stond. Je zal er na een week rijden achter komen. Ga zo staatslot kopen.

Voor we hem dichtvouwen vanavond even precies uitzoeken hoe dat nu met de merktekens van de distributie ketting zit. Ketting zat netjes op de merktekens krukas en nokkenas........... alleen na paar keer draaien kwam de ketting er net een tandje naast. Eens kijken of dat zo hoort en dat alles pas weer perfect zit na 70x de ketting een volledige slag draaien.......... ben na 20x gestopt.
Dan de bak. Het is een Getrag 6-bak ennnnnnnnnnnn

een BKL = af fabriek met LSD (volgens meerdere draadjes op forums) Das mooi, nu ff uitvogelen welke versnellingsbak-olie daar in moet.
Morgen weer verder.
Gr Ron
Vandaag nog even tijd gemaakt voor de Mini. Sta je met de momentsleutel in de handen minde nieuwe kopbouten aan te gaan trekken......... gaat de telefoon. Revisiebedrijf....... we hebben op de werkbank nog een onderdeel gevonden......... dat zou in jou kop moeten zitten...... gelukkig nog niet vastgezet, kop eraf, naar revisiebedrijf en jawel, nu met complete kop terug. Netjes gedaan waar ik bij stond. Je zal er na een week rijden achter komen. Ga zo staatslot kopen.

Voor we hem dichtvouwen vanavond even precies uitzoeken hoe dat nu met de merktekens van de distributie ketting zit. Ketting zat netjes op de merktekens krukas en nokkenas........... alleen na paar keer draaien kwam de ketting er net een tandje naast. Eens kijken of dat zo hoort en dat alles pas weer perfect zit na 70x de ketting een volledige slag draaien.......... ben na 20x gestopt.
Dan de bak. Het is een Getrag 6-bak ennnnnnnnnnnn

een BKL = af fabriek met LSD (volgens meerdere draadjes op forums) Das mooi, nu ff uitvogelen welke versnellingsbak-olie daar in moet.
Morgen weer verder.
Gr Ron
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Wel slordig dat ze een onderdeel vergeten waren, gelukkig op tijd ontdekt.
Succes met het verder opbouwen en monteren in de Mini.
Mooi dat de bak een lsd heeft, zit in mijn GP1 ook en dat is heerlijk om de auto door de bochten te sturen.
Succes met het verder opbouwen en monteren in de Mini.
Mooi dat de bak een lsd heeft, zit in mijn GP1 ook en dat is heerlijk om de auto door de bochten te sturen.
- Thijsse
- One wheel wonder
Bericht
Ik heb toen de spanner losgehaald en alles opnieuw vastgezet.
2e keer zaten ze zowel boven als onder 1 tand verschoven, en dat was ook mooi genoeg.
vergeet trouwens je klopsensor niet voordat je de compressor erop zet, dan kan de helft weer uit elkaar om erbij te komen!
Re: 2005 Mini R53 JCW
dat probleem had ik de eerste keer dat ik mn blok in elkaar zette ook, blijkbaar moet dat blok 600x rondgaan voordat die merktekens weer kloppen ofzo.RSR schreef: ↑12 nov 2020, 16:31
Voor we hem dichtvouwen vanavond even precies uitzoeken hoe dat nu met de merktekens van de distributie ketting zit. Ketting zat netjes op de merktekens krukas en nokkenas........... alleen na paar keer draaien kwam de ketting er net een tandje naast. Eens kijken of dat zo hoort en dat alles pas weer perfect zit na 70x de ketting een volledige slag draaien.......... ben na 20x gestopt.
Ik heb toen de spanner losgehaald en alles opnieuw vastgezet.
2e keer zaten ze zowel boven als onder 1 tand verschoven, en dat was ook mooi genoeg.
vergeet trouwens je klopsensor niet voordat je de compressor erop zet, dan kan de helft weer uit elkaar om erbij te komen!
- RSR
- Mod virus alert!
Bericht
Re: 2005 Mini R53 JCW
Vandaag de nieuwe klopsensor gemonteerd.
Vandaag was de bedoeling om het blok inbouwklaar te maken....... maar, vanochtend distributie ketting opnieuw gedaan. Daarna blok opbouwen, bestelde Gates thermostaat paste niet. Voordeel van sleutelen bij een specialist, andere uit het schap, klaar. Compresssor gemonteerd, krukaspoelie of eerst multieriem-spanner....... gelukkig eerst de spanner gedaan. Blijkt er geen schroefdraad meer in het deksel van de distributie ketting te zitten voor 1 boutje van de spanner. Voordeel donorblok, alles dubbel. Dus alles er weer af, ander deksel, pakkingen overzetten, en ander deksel monteren. Zit nu prima, maar gaat wel tijd in zitten. Geleverde Gates multieriem was te kort, eerst half uur tobben, daarna iets langere gemonteerd. Ook weer klaar. Blok is nog niet helemaal klaar, morgenochtend gasklephuis, vacuümslangen inlaatspruitstuk en injectoren. Je kan er nu goed bij op de bok. Daarna motor erin lepelen.
Gr Ron

Vandaag was de bedoeling om het blok inbouwklaar te maken....... maar, vanochtend distributie ketting opnieuw gedaan. Daarna blok opbouwen, bestelde Gates thermostaat paste niet. Voordeel van sleutelen bij een specialist, andere uit het schap, klaar. Compresssor gemonteerd, krukaspoelie of eerst multieriem-spanner....... gelukkig eerst de spanner gedaan. Blijkt er geen schroefdraad meer in het deksel van de distributie ketting te zitten voor 1 boutje van de spanner. Voordeel donorblok, alles dubbel. Dus alles er weer af, ander deksel, pakkingen overzetten, en ander deksel monteren. Zit nu prima, maar gaat wel tijd in zitten. Geleverde Gates multieriem was te kort, eerst half uur tobben, daarna iets langere gemonteerd. Ook weer klaar. Blok is nog niet helemaal klaar, morgenochtend gasklephuis, vacuümslangen inlaatspruitstuk en injectoren. Je kan er nu goed bij op de bok. Daarna motor erin lepelen.
Gr Ron
Onze sponsors