Dag allen,
Het internet geeft mij geen eenduidig antwoord, maar wat moet ik nou tanken? 95 of 98?
Ik heb een R56 JCW. Gezien de benzineprijzen gooi ik er tot nu toe alleen maar 95 in, wat is jullie ervaring?
Thanks alvast!
Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
98 is beter, maar belangrijker is E5 of E10....
E5 is wat je moet hebben.
In NL is E5 vrijwel altijd 98 octaan. Zodra je de grens overgaat in Duitsland hangt er ook een slang met 95 E5.
Ik tank zelf altijd 98 maar wij rijden ook maar 6-8.000km per jaar.
E5 is wat je moet hebben.
In NL is E5 vrijwel altijd 98 octaan. Zodra je de grens overgaat in Duitsland hangt er ook een slang met 95 E5.
Ik tank zelf altijd 98 maar wij rijden ook maar 6-8.000km per jaar.
- bkeuning38
- Leerling Mini lid
- Locatie: Almere
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
Zou je me ook kunnen uitleggen waarom E5 ipv E10? Heb hier in dat opzicht weinig verstand van...
- Peter
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roelofarendsveen
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
E10 is 10% troep
E5 is in de praktijk de pure shit
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
E10 is net evenementenbier, aangelengd
E5 is in de praktijk de pure shit

https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
E10 is net evenementenbier, aangelengd

- Vespaman
- Enthousiast
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
De euro 95 in NL heeft veel meer bio ethanol dan de 98 (superplus/ultimate/excellium etc).
Is beter voor je motor, uiteindelijk gaat hij ook wel iets zuiniger rijden. Merk je niet bij 2 tankbeurten, pas na een aantal tankbeurten.
Verschil bij mij in de buurt bij de Total is 20 echt per liter, bij de BP, maar liefst 30 cent per liter dat het duurder is.
Voor motoren en zeker voor scooters wordt 95 al heel lang afgeraden omdat het injectiesysteem en de slangen etc er gewoon niet tegen kunnen en er motorschade kan ontstaan.
Wil je lang met de auto blijven rijden dan is het aan te raden gewoon de 98 te tanken.
Dit is in ieder geval mijn mening. Anderen zullen er wellicht anders over denken.....
Is beter voor je motor, uiteindelijk gaat hij ook wel iets zuiniger rijden. Merk je niet bij 2 tankbeurten, pas na een aantal tankbeurten.
Verschil bij mij in de buurt bij de Total is 20 echt per liter, bij de BP, maar liefst 30 cent per liter dat het duurder is.
Voor motoren en zeker voor scooters wordt 95 al heel lang afgeraden omdat het injectiesysteem en de slangen etc er gewoon niet tegen kunnen en er motorschade kan ontstaan.
Wil je lang met de auto blijven rijden dan is het aan te raden gewoon de 98 te tanken.
Dit is in ieder geval mijn mening. Anderen zullen er wellicht anders over denken.....
- bkeuning38
- Leerling Mini lid
- Locatie: Almere
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
Ik zie het zo, we zijn hier allemaal liefhebbers en willen het beste voor de auto. Als jullie zeggen dat 98 beter is voor de auto, dan doe ik dat. Zeker als ik er zo lang mogelijk mee wil rijden.
Mochten er nog andere mensen op willen reageren, alles is welkom!
Bedankt weer allemaal!
Mochten er nog andere mensen op willen reageren, alles is welkom!
Bedankt weer allemaal!
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
Mijn mini krijgt hoofdzakelijk 98 te drinken. Tenzij het echt niet anders kan. Dan ff klein slokje 95 tot het volgende tankstation.
Wellicht gevoel, maar hij lijkt er echt blij mee. Meer pops and bangs bij gas los.
Rij trouwens een r53
Wellicht gevoel, maar hij lijkt er echt blij mee. Meer pops and bangs bij gas los.
Rij trouwens een r53

- BadBert
- Mod virus alert!
- Contacteer:
- Locatie: Hoogerheide
Bericht
Re: Wat moet ik nou eigenlijk tanken?
Al mijn voertuigen zijn hobby thuis.... en wordt allemaal zo goed mogelijk voor gezorgd.
Ik tank uitsluitend premium. Dus: bp-ultimate of shell V-power (of exellium soms als het niet anders kan).
Deze brandstoffen hebben in NL nog GEEN bio-ethanol toegevoegd, dus je hebt dan echt het meest pure wat er is in NL
Je hebt dus meer vermogen uit 1 liter, minder rommel om je motor te vervuilen etc etc etc.
Zeker als de auto regelmatig stil staat dan is het echt een must om te tanken met zo "min mogelijk E" zeg maar
Wij rijden een r52 trouwens.
Maar daarnaast een 1.6 turbo (gechipt) opel cascada
en 2 motoren en 1 brommer. Overal dus E-0 in!
Ik tank uitsluitend premium. Dus: bp-ultimate of shell V-power (of exellium soms als het niet anders kan).
Deze brandstoffen hebben in NL nog GEEN bio-ethanol toegevoegd, dus je hebt dan echt het meest pure wat er is in NL

Je hebt dus meer vermogen uit 1 liter, minder rommel om je motor te vervuilen etc etc etc.
Zeker als de auto regelmatig stil staat dan is het echt een must om te tanken met zo "min mogelijk E" zeg maar
Wij rijden een r52 trouwens.
Maar daarnaast een 1.6 turbo (gechipt) opel cascada
en 2 motoren en 1 brommer. Overal dus E-0 in!
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? 
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-

-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Onze sponsors