Ik zal me allereerst even voorstellen;
Mijn naam is Marcel, 25 jaar, inmiddels begonnen aan het verslijten van 2e auto (de vorige was ook een mini

De auto maakt een ratelend geluid, maar vrijwel alleen als ik gas geef. Het geluid veranderd alleen mee met de snelheid. Dit heb ik getest door even met een slippende koppeling te rijden, het geluid bleef nagenoeg hetzelfde ongeacht het toerental.
Nu heeft een monteur van de stea--uh dealer mee gereden, om te kijken of hij meteen wist wat het kon zijn. Dat kon zo niet vastgesteld worden, dus maar een diagnose laten doen.
Daaruit kwam de conclusie:
De lager van de dynamo is verrot en de multiriem was ook aan vervanging toe.
Ze zijn tot die conclusie gekomen omdat het geluid "niet aanwezig was zonder de multiriem".
Kosten voor de reparatie: €960 (inclusief de diagnose a €135).
In eerste instantie heb ik akkoord gegeven voor de reparatie (dat kon pas over een maand), echter tijdens de rit terug naar huis kreeg ik toch twijfels bij dit verhaal en ben ik eigenlijk op zoek naar een ieder die advies kan geven.
Bij voorbaat dank!
Bijna vergeten: het geluid is aanzienlijk anders/minder in de vijfde versnelling
TLDR;
Ratelend geluid alleen "under load", gaat mee met snelheid, niet toerental. Alleen aanwezig in de versnelling in combinatie met accelereren.
Groetjes,
Marcel