Beste Forumleden,
Mijn R53 stuurt vrij zwaar. Een Minikenner hier uit de buurt zegt dat de servopomp nog wel werkt, maar dat ie wel zwaarder stuurt dan normaal. Hij heeft er niet echt naar gekeken, maar zegt dat misschien een addditief bij de stuurbekrachtigingvloeistof (voorlopig) kan helpen.
Het valt mij op de het reservoir onder de deksel vandaan lekt. Het reservoir is vettig. Had ik al eens schoongemaakt, maar nu zie ik het weer. Kan zo'n reservoir ook te vol zitten? Of dat er druk op staat? Ik heb geen idee. En nog 200 ml addditief erbij gieten lijkt mij dan ook niet logisch.
Iemand een idee?
Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
- HHBBXX
- 4 op een rij!
- Locatie: Kolverath
Bericht
Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
Het viel mij wel op dat de R53 zwaarder stuurt dan mijn andere auto (BMW 428), maar niet zo dat ik me er zorgen over maak oid. Ik zal eens kijken of het reservoir ook lekt, als ik weer in Duitsland ben (daar staat mijn R53 inmiddels) donderdag.
Ik dacht dat het normaal was dat je hierdoor ook meer gevoel hebt bij het sturen dan als het zo soepel gaat dat je niets voelt.
Ik dacht dat het normaal was dat je hierdoor ook meer gevoel hebt bij het sturen dan als het zo soepel gaat dat je niets voelt.
Youth isn't a time of life, it's a state of mind
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
De R53 heeft een electrisch/mechanische stuurbekrachtiging. De elektrische pomp gaat ook wel eens stuk.
Bij mijn R53 GP bleef ie op een gegeven moment draaien terwijl de motor en het contact uit stond.
Maar andere symptomen zijn ook mogelijk.
Bij mijn R53 GP bleef ie op een gegeven moment draaien terwijl de motor en het contact uit stond.
Maar andere symptomen zijn ook mogelijk.
- robertok
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Apeldoorn
Bericht Mijn R53 JCW -SYR

Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
Wat Niek zegt,
De pomp gaat snel(ler) stuk dat je zou willen.
En vroeger (va 2001) ook een terugroep actie van geweest op alle modellen ( R50/52/53).
Ik weet nog goed dat de Mini van de ma van vriend van me op eens in een bocht zwaar stuurde toen we erin aan het sturen waren.( Dit was in 2002)
De Mini stuurt inderdaad zwaarder dan andere auto's.
Echter als je het dopje van het reservoir eruit haalt zitten er twee vernauwingen op/ streepjes.
Onderste streepje moet hij op staan als de olie koud is. Bovenste als hij warm is.
Wat ik merkte, op de snelweg dat hij opeens in een bocht van licht naar zwaarder ging en weer naar licht. heb je dat ook wel eens gemerkt?
Ik heb twee keer mijn stuur pomp vervangen. Dus tja. ze gaan wel eens kapot
.
^Robbert
De pomp gaat snel(ler) stuk dat je zou willen.
En vroeger (va 2001) ook een terugroep actie van geweest op alle modellen ( R50/52/53).
Ik weet nog goed dat de Mini van de ma van vriend van me op eens in een bocht zwaar stuurde toen we erin aan het sturen waren.( Dit was in 2002)
De Mini stuurt inderdaad zwaarder dan andere auto's.
Echter als je het dopje van het reservoir eruit haalt zitten er twee vernauwingen op/ streepjes.
Onderste streepje moet hij op staan als de olie koud is. Bovenste als hij warm is.
Wat ik merkte, op de snelweg dat hij opeens in een bocht van licht naar zwaarder ging en weer naar licht. heb je dat ook wel eens gemerkt?
Ik heb twee keer mijn stuur pomp vervangen. Dus tja. ze gaan wel eens kapot

^Robbert

- Margra
- Nieuw Lid
Bericht
Wat daar de oorzaak van is ,zou ik ook graag weten
Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
Heb ik ook als je de zekering f39 uittrek valt hij stil.niekcarfreak schreef: ↑03 okt 2023, 17:51De R53 heeft een electrisch/mechanische stuurbekrachtiging. De elektrische pomp gaat ook wel eens stuk.
Bij mijn R53 GP bleef ie op een gegeven moment draaien terwijl de motor en het contact uit stond.
Maar andere symptomen zijn ook mogelijk.
Wat daar de oorzaak van is ,zou ik ook graag weten
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
@Margra
In de behuizing van de stuurpomp zit ook elektronica om de pomp aan te sturen en deze elektronica is stuk door ouderdom en/of oververhitting doordat het allemaal dicht bij de hete motor bevestigd zit.
MINI heeft daarom later een koelventilatortje gemonteerd om de pomp wat te koelen maar dit ventilatortje is klein en in de loop der jaren werkt het minder goed, omdat het slijt door vocht, straatvuil en strooizout.
Je kunt een nieuwe stuurpomp bij MINI kopen en er zijn bedrijven die goede gereviseerde pompen verkopen. Als je je oude pomp inlevert dan krijg je daar meestal statiegeld voor. Vervang ook gelijk de ventilator.
Laat even de afloop weten en we stellen het zeer op prijs als je jezelf en je Mini even voorstelt in viewforum.php?f=107
In de behuizing van de stuurpomp zit ook elektronica om de pomp aan te sturen en deze elektronica is stuk door ouderdom en/of oververhitting doordat het allemaal dicht bij de hete motor bevestigd zit.
MINI heeft daarom later een koelventilatortje gemonteerd om de pomp wat te koelen maar dit ventilatortje is klein en in de loop der jaren werkt het minder goed, omdat het slijt door vocht, straatvuil en strooizout.
Je kunt een nieuwe stuurpomp bij MINI kopen en er zijn bedrijven die goede gereviseerde pompen verkopen. Als je je oude pomp inlevert dan krijg je daar meestal statiegeld voor. Vervang ook gelijk de ventilator.
Laat even de afloop weten en we stellen het zeer op prijs als je jezelf en je Mini even voorstelt in viewforum.php?f=107
- Margra
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
Hoi ventilator servo werkt perfect en er steek juist een gereviseerde pomp is
Vandaar mijn vraagtekens
Vandaar mijn vraagtekens
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Stuurbekrachtiging R53 stuurt zwaar
Dan zou ik terug gaan naar degene die de pomp geleverd/gemonteerd heeft. Er is iets niet in orde met de "nieuwe " pomp.
Onze sponsors