Als kleine jongen ben ik opgegroeid in een Volvo V40 in olijfgroen met een beige interieur. Hoewel dit niet de enige reden voor mijn voorkeur is zal het zeker meegespeeld hebben in het vormen van mijn smaak. Later werd ik groot fan van de Peugeot 406 coupé en toen het tijd was voor mijn eerste auto moest het persé een donkergroene 406 coupé worden met een bruin lederen interieur, en zo geschiedde. Later heb ik nog 2 406 coupés gehad en op een blauwe maandag een zwarte golf V station diesel, van die laatste werd ik zo depressief dat ik als opvolger een Jaguar XJ8 uit 1997 kocht. Na 3 jaar tevreden eigenaarschap kocht ik een XKR in mijn zo geliefde kleurencombinatie groen met beige. In 2022 kwam daar een MG TF naast, wederom in dezelfde kleurencombo. Zakelijk reed ik op dat moment een Mazda3 en die beviel niet, dus toen ik in 2023 een nieuwe mocht kiezen werd dat een Mini Cooper S. Grotendeels vanwege de rijeigenschappen maar wat zeker meespeelde was dat dit de enige auto was die ik kon bestellen in groen met, in dit geval bruin, lederen bekleding. En zo stonden er opeens drie groene britten met beige/bruine bekleding voor de deur.


Waarom de Jag? Mijn XJ uit 1997 was voorzien van de kleinste V8, een 3.2 met 240pk. Hiermee was het geen strepentrekker maar zeker vlot genoeg. De auto was in zeer goede staat en ik had geen plannen om hem te vervangen. Deze auto beviel mijn vader ook heel goed in de ritten die hij mee had gereden en besloot dat hij er ook een wilde. Een lange zoektocht volgde en uiteindelijk werd het een Daimler SuperV8 uit '99. Hiermee zijn we samen op vakantie geweest naar Engeland en na deze trip begon die supercharger toch wel behoorlijk te kriebelen. En ondanks dat mijn Jag zeker niet aan vervanging toe was ging ik toch kijken voor mijzelf. Een goede SuperV8 of XJR kwam ik niet tegen en een XKR vond ik te duur. Totdat ik deze tegenkwam. Origineel Nederlands, goede aantoonbare historie, het 4.2 blok en in de enige juiste kleurstelling en kostte ongeveer het dubbele van wat ik wilde uitgeven. Maar dus toch gekocht...



En de MG dan? Tsja dat was eigenlijk een impulsaankoop. De Jag wilde ik eigenlijk verkopen en mijn ultieme droomauto kopen, een Aston DB9. Maar er vielen wat zaken voor waardoor ik die niet kon kopen. De zomer ervoor had ik een MG TF overwogen maar vond dat niet verstandig. Nu het DB9 plan even van de baan was opende ik internet en keek wat het aanbod TF's was op dat moment. En toen zag ik een advertentie die diezelfde dag was geplaatst van een in de juiste uitvoering en kleurstelling. Normaliter gingen die voor veel meer maar deze particulier die de auto al 17 jaar had vroeg er iets minder voor (met redenen). Én... de eerste letters van het kenteken waren gelijk aan mijn Jag. Ik kon hem gewoon niet laten staan. Bijkomend voordeel was dat ik een auto zocht om met regelmaat over de Nordschleife mee te karren en ik dit niet met de Jag aandurf. En zo had ik opeens een MG TF ernaast.


Dit exemplaar was niet perfect en had echt wat TLC nodig. En omdat ik echt niet tegen half werk kan heb ik hem dit jaar voor groot werk naar Engeland gebracht. De spullen waren hier niet te krijgen en verzending was duurder dan terplekke laten uitvoeren en op en neer vliegen. Zo kwamen er nieuwe subframes, gehele ophanging, uitlaat systeem, remmen en nog meer zaken onder.


