Bij mij werk het gewoon weer. Ik heb alleen 2 nieuwe kabels gekocht bij de dealer. Deze zijn aangepast maar passen er gewoon in.
Kost ongeveer 360 euro. Laat je niet verleiden om nieuwe eindstukken te kopen wat wel door mini wordt geadviseerd dat is nergens voor nodig. Als je zelf handig bent lukt het prima om ze zelf te vervangen. Belangrijk is om een speciaal zakje vet te kopen bij de dealer, kost een paar euro en alles goed in te vetten. Dit is vaak het probleem dat ze stroef lopen en dan breekt het af.
Kap mechanisme
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
De eindstukken zijn alleen nodig als je een wat oudere R52 hebt omdat er een update is geweest. Ik denk dat de nieuwe coulissen een lagere hoek hebben om de krachten op de kabels tijdens openen te verminderen.
Goed invetten tijdens montage inderdaad belangrijk maar veel delen zijn van plastic (ik denk polyamide) dus niet overdrijven.
Goed invetten tijdens montage inderdaad belangrijk maar veel delen zijn van plastic (ik denk polyamide) dus niet overdrijven.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
Bericht
Klasse , die beschrijving van Berthil met de noodprocedure. Hopelijk heb ik hem nooit nodig, maar eigenlijk weet ik wel beter gelet op hoeveel ik die kap gebruik. Ik denk dat ik het maar uitprint en in de autopapieren doe, voor het moment dat het zover is. 

Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- snoerken
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Kap mechanisme
Hallo, ik rij met cabrio s f57 van 2017. Nu zijn de kabels afgebroken van mijn cabriodak. Zijn deze dezelfde als de r57? Want voor de f57 vind ik deze nergens en het volledige systeem zou over de 4000euro kosten. Kabels r57 komen op 1200 euro. Deze zien er eigenlijk net hetzelfde uit maar heeft iemand hier ervaring mee?
- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Jammer om te lezen dat de nieuwere generatie ook last heeft van gebroken kabels, helaas heb ik alleen kennis over de 1e generatie MINI R52 en kan ik je vraag niet beantwoorden. Op realoem.com kun je eventueel onderdeel nummers vergelijken. Als ze niet hetzelfde zijn past het zonder wijzigingen meestal niet.
- snoerken
- Nieuw Lid
Bericht
Ok, alvast bedankt voor de reactie, wagen was zelfs gekocht bij originele bmw garage in België met 4 jaar premium garantie van de bmw groep en nu komen ze met voorwaarden af waar cabriodaken niet onder vallen. Eigenlijk bijna pure oplichting voor zo een grote garage.
- BadBert
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
helaas heb ik ook issues met de 2005 r52 kap 
heb een topic gemaakt:
viewtopic.php?f=7&t=47244
het lijkt dus niet alsof er iets gebroken is. Op engelse fora lees ik dat de kabel ook uit houders kan schuiven o.i.d
ga dat eerst eens onderzoeken.

heb een topic gemaakt:
viewtopic.php?f=7&t=47244
het lijkt dus niet alsof er iets gebroken is. Op engelse fora lees ik dat de kabel ook uit houders kan schuiven o.i.d
ga dat eerst eens onderzoeken.
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? 
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik heb zelf de kabels gerepareerd en vervangen en vorig jaar nog het ontgrendel mechanisme aan de voorkant. Om te kijken wat er aan de hand is, is loshalen onvermijdelijk. Als de kabels wel trekken maar aan de voorkant niet ontgrendelen is waarschijnlijk het ontgrendel mechanisme kapot. Daarover heb ik dit geschreven in het Engels omdat op de R52 Facebook pagina dit onderwerp steeds terug komt. En mooie is dat iedereen heel goed in vragen naar de makkelijkste oplossing is maar bijna nooit de moeite neemt om terug te koppelen wat er aan de hand was.
Roof lock is broken, cable assembly should be okay. For 350 you get left and right, order them with 2 sliders no. 15 because although on the picture of no. 18, they are not included. Just replaced both sides myself. The small pin that is on the new type can be cut off. MINI Dealer had the cheapest parts for me here in the Netherlands, one 54347174763 (contains left and right) and two sliders 54344362151, 380 Euro total. https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=54_0344
It’s an easy job with only 8 bolts involved but locating the bolts is not easy the first time. Take inner cover off (1 bolt), then upper cover (2 bolts), upper window seal (3 bolts). Watch for fallings spacers behind the window seal bolts. When screwing back make sure to use the same spacers in the same place for correct alignment of the top window seal. After this you have access to the lock which can be replaced by taking 2 bolts off. This guy was kind enough to make a Youtube video showing bolt locations because they are hard to find:
Een kabel kan inderdaad vooraan uit de houder geschoten zijn, zelf ook gehad. Duwen gaat dan wel maar trekken niet of maar even omdat die na duwen weer even vast geklemd is. Ik hem hem zelf met een ijzerdraad weer in de houder kunnen vast maken maar dat is uitstel van executie, dat zal toch weer een keer kapot gaan. Helaas zijn de kabels erg duur geworden. Bij gebruikte onderdelen moet je opletten dat je de gereviseerde versie koopt compleet met geüpdate coulissen anders koop je hetzelfde probleem weer. Voor kabel reparatie heb ik destijds deze PDF gemaakt
Deze video laat ook wat zien maar is niet van al te beste kwaliteit
Bij de laatste reparatie heb ik alles met droge teflon ingespoten (PTFE) omdat deze de plastic onderdelen niet aantast en weinig vuil aantrekt. Deze is verkrijgbaar als PTFE spuitbus bij WD40.
Roof lock is broken, cable assembly should be okay. For 350 you get left and right, order them with 2 sliders no. 15 because although on the picture of no. 18, they are not included. Just replaced both sides myself. The small pin that is on the new type can be cut off. MINI Dealer had the cheapest parts for me here in the Netherlands, one 54347174763 (contains left and right) and two sliders 54344362151, 380 Euro total. https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=54_0344
It’s an easy job with only 8 bolts involved but locating the bolts is not easy the first time. Take inner cover off (1 bolt), then upper cover (2 bolts), upper window seal (3 bolts). Watch for fallings spacers behind the window seal bolts. When screwing back make sure to use the same spacers in the same place for correct alignment of the top window seal. After this you have access to the lock which can be replaced by taking 2 bolts off. This guy was kind enough to make a Youtube video showing bolt locations because they are hard to find:
Een kabel kan inderdaad vooraan uit de houder geschoten zijn, zelf ook gehad. Duwen gaat dan wel maar trekken niet of maar even omdat die na duwen weer even vast geklemd is. Ik hem hem zelf met een ijzerdraad weer in de houder kunnen vast maken maar dat is uitstel van executie, dat zal toch weer een keer kapot gaan. Helaas zijn de kabels erg duur geworden. Bij gebruikte onderdelen moet je opletten dat je de gereviseerde versie koopt compleet met geüpdate coulissen anders koop je hetzelfde probleem weer. Voor kabel reparatie heb ik destijds deze PDF gemaakt
Deze video laat ook wat zien maar is niet van al te beste kwaliteit
Bij de laatste reparatie heb ik alles met droge teflon ingespoten (PTFE) omdat deze de plastic onderdelen niet aantast en weinig vuil aantrekt. Deze is verkrijgbaar als PTFE spuitbus bij WD40.
- BadBert
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
thanks voor de uitgebreide info, top te zien dat er iig iemand is die er verstand van heeft 
Het dak van een astra twintop ken ik letterlijk uit mijn hoofd... .maar dit, nee dit nog niet.
het is me nog niet duidelijk wat er dan aan de grendel al dan niet stuk kan zijn... ik denk in plaatjes, ik probeer alles te begrijpen maar het "kwartje" is nog niet gevallen.
Ik zal beginnen met de binnenste en bovenste kapjes weg te halen om eens te kijken of ik wat kan zien.
ik vond het bijzonder omdat alle mensen met problemen praten over dat het dak dus schuin naar achteren schuift, of de grendels helemaal niet meer bewegen, maar dat is dus alle 2 bij mij niet.

Het dak van een astra twintop ken ik letterlijk uit mijn hoofd... .maar dit, nee dit nog niet.
het is me nog niet duidelijk wat er dan aan de grendel al dan niet stuk kan zijn... ik denk in plaatjes, ik probeer alles te begrijpen maar het "kwartje" is nog niet gevallen.
Ik zal beginnen met de binnenste en bovenste kapjes weg te halen om eens te kijken of ik wat kan zien.
ik vond het bijzonder omdat alle mensen met problemen praten over dat het dak dus schuin naar achteren schuift, of de grendels helemaal niet meer bewegen, maar dat is dus alle 2 bij mij niet.
Laatst gewijzigd door BadBert op 25 jun 2024, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.

- Berthil
- Volledig MINI minded!
Bericht
Er zit een plastic onderdeel in de ontgrendeling wat meestal (helemaal) kapot gaat maar misschien is bij jou alleen die kleine slider kapot. Deze foto heb gemaakt. Als je de drie schroeven los haalt en de kap bediend zou je moeten kunnen zien wat er aan de hand is als het de ontgrendeling is. De kapotte kleine slider staat linksonder op de foto, zijn los te koop (zie mijn link naar de onderdelen). Boven is een nieuwe ontgrendeling, onder de kapotte.
- BadBert
- Mod virus alert!
- Contacteer:
Bericht
Kijk, hier heb ik heel veel aan! TOP!
ik ga een van de dagen de kapjes er af halen en dan kijken wat er stuk is.
ik ga een van de dagen de kapjes er af halen en dan kijken wat er stuk is.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors