Mini N12 - Informatie over ketting, klepseals en koppakking vervangen

Jan-ned
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2024, 21:38
Nederland

Mini N12 - Informatie over ketting, klepseals en koppakking vervangen

18 aug 2024, 19:07

Beste leden,

Sinds de aankoop, zes maanden geleden, heeft mijn Mini het erg goed gedaan. Ik kocht de auto met 168.000 kilometer op de teller, en inmiddels staat de teller op 181.000 kilometer. Bij de aanschaf was er helaas geen onderhoudshistorie beschikbaar, wat ook terugkwam in de prijs. Na de aankoop heb ik een grote beurt laten uitvoeren, de rubbers in de ophanging vervangen en de auto laten uitlijnen. Daarna reed hij weer perfect!

De laatste 2.500 kilometer is het oliegebruik echter flink toegenomen en merkte ik dat de koelvloeistof af en toe ineens op was. Bij het wachten voor een stoplicht en het optrekken, komt er soms rook uit de uitlaat. Dit is alleen zichtbaar als er een auto met verlichting achter me staat. Daarnaast daalt het toerental wanneer ik tot stilstand kom bij een stoplicht, waarna de auto begint te trillen en zichzelf vervolgens weer herstelt.

Omdat ik vermoedde dat er onderhoud nodig was, heb ik de klepdeksel verwijderd. Helaas ontdekte ik dat de bovenste kettingspanner is afgebroken, waarschijnlijk ligt deze nu in de oliepan. Ik ben van plan de ketting en de klepseals te vervangen, maar ik vraag me af of het ook nodig is om de koppakking te vervangen. Dit lijkt mij namelijk een stuk ingewikkelder dan het vervangen van alleen de klepseals en de ketting.

Heeft iemand advies of tips over wat verstandig is om te doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Jan
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3379
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini N12 - Informatie over ketting, klepseals en koppakking vervangen

22 aug 2024, 21:22

Hoi Jan,

als de rook uit de uitlaat witte rook is dan is het zeer aannemelijk dat er koelvloeistof lekt en dan zou ik de koppakking meteen meenemen.
Is het blauwe rook dan is het de olie die in je cilinders terecht komt en zo via de uitlaat de auto verlaat.

IK zou ook nog het thermostaathuis controleren op lekkage. Als deze lekt dan zie je als je de motorkap opent rechts op je motorblok/versnellingsbak onder het thermostaathuis de koelvloeistof liggen.

Ga je de ketting en klepseals zelf vervangen of ga je naar een MINI specialist? IK zou persoonlijk omdat dit toch moet gebeuren de koppakking meenemen (afhankelijk waar je je koelvloeistof verliest), dan kun je er weer vele kilometers probleemloos tegen aan.

Succes, nu goed aanpakken om weer probleemloos te rijden.

Gr. Milco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”