Koude motor slaat af bij kruispunt

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Stylo
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Koude motor slaat af bij kruispunt

26 feb 2025, 22:06

Mijn mini r53 cooper s heeft volgend probleem.

Ik start de auto. Toerenteller gaat naar een 1200 toeren. Dan begin ik met rijden en bij het eerste kruispunt zakt toerental naar 800 stationair. Volgend kruispunt (500m verder) ontkoppel ik en rem af ol te stoppen bij rood licht. Op die moment zakt toerental onder de 500 toeren en valt de motor uit. Ik start dan en motor slaat onmiddelijk terug aan blijft stationair mooi lopen op 800 toeren. Dit uitvallen blijft tot de motor bedrijfstemperatuur bereikt heeft. Dat het koelwater op temperatuur is niet voldoende , de olie temperatuur meter moet wat omhoog gegaan zijn.
Stylo
Nieuw Lid
Nieuw Lid

Re: Koude motor slaat af bij kruispunt

26 feb 2025, 22:11

Een topic gevonden met zelfde probleem maar dit is nooit opgelost geraakt.

https://www.minitorque.com/threads/r53- ... ns.201793/

Ecu en dash zijn storingsvrij. De auto is ook al binnen geweest maar die vonden geen oplossing. Zei vonden inlaatdruk wel hoog. Bypassklep vervangen want die reageerde niet naar behoren. Verder is ook alles vervangen aan de motor. Ik weet het niet meer en storings technieker ook niet. Heb er ondertussen al zo veel geld in gestoken als de auto nog opbrengt 🫤
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator

28 feb 2025, 21:57

Ligt het niet aan een defecte lambdasensor, die voor de katalysator?
Heb je die ook vervangen? Als die defect is dan krijg je schijnbaar geen storingsmelding.
sndr
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Nederland

28 feb 2025, 22:20

Stylo schreef:
26 feb 2025, 22:06
Volgend kruispunt (500m verder) ontkoppel ik en rem af ol te stoppen bij rood licht. Op die moment zakt toerental onder de 500 toeren en valt de motor uit.
Gebeurt het uitvallen telkens nadat je de rem gebruikt? En bijvoorbeeld niet als je stilstaat, een tijdje gas geeft, en weer los laat? Of als je alleen met de handrem afremt?

Verder zou het nuttig zijn om de data van de sensoren te zien rond het moment van uitvallen. Verhouding lucht-brandstof, temperaturen, hoeveelheid lucht. Dus live data uitlezen tijdens het rijden.
Stylo
Nieuw Lid
Nieuw Lid

01 mar 2025, 22:19

Katalysator was kapot hierbij was binnenwerk los en ben ik vorig jaar niet door technische controle gekomen. Ik heb deze vervangen door aftermarket. Origineel nieuw was te duur en gebruikte originele had ik geen vertrouwen in om te kopen. Misschien was die direct terug stuk. Lambda sonde voor en na kat zijn vervangen. Dit ook wel door aftermarket (ene is bosch andere ntk). Ik heb om uit te lezen een Autel ap200. Net uitgezocht en loggen is niet mogelijk.
LuukD
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

07 mar 2025, 20:10

Al de gasklep nagekeken? Bij veel carbon aanslag kan deze te weinig lucht inlaten bij stationair lopen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”