Goedemiddag
Afgelopen weekend de mini even flink op zijn staart getrapt. Hij wilde nog wat harder, maar mijn lieftallige echtgenote vond het wel goed zo toen ik de 180km/h aantikte.
Maandag pakte ik de mini om wat boodschappen te doen. Ik merkte dat hij wat minder lekker stationair liep, en naderhand hield hij wat in en stotterde tijdens het rijden. ( 1 x voorgekomen) Wat denken de experts hiervan. Kan het vervuiling van het gasklephuis zijn? Iemand hier ook last van gehad na een stuk flink doorrijden?
Tijdens het rijden heb ik hem uitgelezen en geeft hij foutcode P0030 lambda sensor aan. Zodra deze gewist is heb ik geen melding meer gekregen totdat ik hem de volgende dag weer pak, gelijk na het starten dezelfde foutmelding.
Iemand bekend met probleem?
Qua rijden merk je er verder niets aan, trekt goed, loopt goed verder geen bijzonderheden.
Van de week maar even naar TVM Works hier om de hoek mochten er hier geen reacties voorbij komen.
Gr Jul102
P0030 foutmelding
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Re: P0030 foutmelding
Als je storing hebt op de eerste Lambda sensor dan is deze waarschijnlijk aan vervanging toe. Je kunt hem inderdaad resetten maar als ie weer terug komt dan is de oplossing meestal vervangen. Deze sensor meet de meng verhouding lucht/brandstof en koppelt dat terug.
Als dat niet goed gaat agv een kapotte sensor dan gaat ie meestal te veel brandstof geven. Je motor gaat minder fijn lopen, teveel brandstof, je ruikt dat meestal ook. Ik heb dat bij mijn R56 Cooper gehad, wisselen en liep daarna weer als een zonnetje.
Ik zal eens kijken of ik bij mijn SYR daar ooit iets gemeld heb of het deze OBD code was.
Anders inderdaad even bij Toon langs.
Succes Milco
Als dat niet goed gaat agv een kapotte sensor dan gaat ie meestal te veel brandstof geven. Je motor gaat minder fijn lopen, teveel brandstof, je ruikt dat meestal ook. Ik heb dat bij mijn R56 Cooper gehad, wisselen en liep daarna weer als een zonnetje.
Ik zal eens kijken of ik bij mijn SYR daar ooit iets gemeld heb of het deze OBD code was.
Anders inderdaad even bij Toon langs.
Succes Milco
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Jul,
even terug gebladderd in mijn SYR maar ik had toch andere OBD meldingen: P2414 en P2626 maar wel het gevolg van een kapotte 1ste Lambda sensor, die zit bij de Cooper na het spruitstuk maar voor de katalysator.
Mocht er een oplossing zijn laat het even weten, kunnen anderen weer wat van leren.
Thnx,
Milco
even terug gebladderd in mijn SYR maar ik had toch andere OBD meldingen: P2414 en P2626 maar wel het gevolg van een kapotte 1ste Lambda sensor, die zit bij de Cooper na het spruitstuk maar voor de katalysator.
Mocht er een oplossing zijn laat het even weten, kunnen anderen weer wat van leren.
Thnx,
Milco
- Jul102
- Nieuw Lid
Bericht
Lambda sonde inderdaad defect. Gelijk zelf even het probleem van het overtollige olie verbruik opgespoord. Kleppendeksel pakking lekte inwendig bij de bougies. Deze stonden vol met olie....nieuwe pakking, carterventilatie vervangen. Het roken deed hij nog wel maar na de nieuwe lambda sonde is dit ook verholpen. Dacht eigenlijk dat de klepseals versleten waren, maar dat valt dan gelukkig nog mee.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
Bericht
Jul,
bedankt voor de terugkoppeling
Mooi dat ie weer goed rijdt.
Gr. Milco
bedankt voor de terugkoppeling

Mooi dat ie weer goed rijdt.
Gr. Milco