Hulp gezocht: ISTA+ installatie (R50) - Zuid Limburg

Van alles over de 1ste generatie MINI.
crtcnn
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Nederland

Hulp gezocht: ISTA+ installatie (R50) - Zuid Limburg

22 apr 2026, 20:11

Hoi iedereen,

Al een tijd ben ik de trotse eigenaar van een Mini One R50 uit 2002. Ik ben momenteel aan het proberen om INPA en ISTA+ op mijn laptop te krijgen zodat ik de auto zelf kan uitlezen, maar tot nu toe lukt het nog niet om een werkende volledige (genoeg) versie van ISTA+ te installeren.

Ik heb inmiddels verschillende versies en bestanden gedownload maar zoals gezegd lukt het niet om te eindigen met een werkende ISTA+ waarmee ik mijn auto kan uitlezen

Is er toevallig iemand in de buurt van Maastricht (of Zuid-Limburg) die dit vaker heeft gedaan en mij zou willen helpen om de boel werkend te krijgen? Ik heb inmiddels 2 K+DCAN kabels liggen!

Hoor het graag, alvast bedankt!
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

Re: Hulp gezocht: ISTA+ installatie (R50) - Zuid Limburg

26 apr 2026, 10:51

Om een R50-series uit te lezen, en eventueel de foutcodes te resetten, kun je makkelijker een OBD-reader/-scanner aanschaffen, ipv met een laptop. Met een Creator C110 of Creator C310 kun je al veel uitlezen en resetten. Deze beide ODB-readers zijn gericht op o.a. MINI R50/R56-series en BMW's uit diezelfde periode (rond 2000-2015).
Uitlezen via laptop kan met INPA-software en een goede set DATEN-files, daar heb je ISTA+ niet per se voor nodig. Als je wilt coderen, kun je uitkijken naar NCS Expert. Die zit o.a. in de BMW Standard Tools, hierin zit ook INPA trouwens.
En ja, het is even knutselen met je virtuele COM-poort, latency-settings en dergelijke, om de K+DCAN-kabel werkend te krijgen. En bekijken of pin 7 en 8 uit de OBD-stekker met elkaar moet verbinden, of juist niet. Qua software zul je de juiste DATEN-files erbij moeten vinden.
ISTA+ is meer geschikt voor de nieuwere varianten MINI, past minder goed bij een R50-series.

Terug naar “MINI-talk”

Onze sponsors