Morgen gaat de MINI naar Ekris Arnhem om de thermostaat + thermostaathuis te laten vervangen. Verwarming blaast naar mijn idee te koele lucht waarbij de blower ook nog eens amper harder/zachter gaat na verloop van tijd.. wel warm, maar niet zoals het hoort meen ik.. afgelopen weekend in een andere nagenoeg identieke MINI verschil gemerkt.
Deels... Het gebrek aan warme lucht kwam bij mij door een verstopte kachelradiateur. Tip: laat hem meteen vervangen als dat het is, doorspoelen en opnieuw monteren van de oude kost bijna hetzelfde.
Heb wel 't idee dat ie steeds wat sneller staat na te koelen (de motor) waar dit voorheen alleen het geval was na langdurig op de snelweg of in de file te hebben gereden. Begrijp dus dat dit mede door een gebrekkige thermostaat kan komen?
Ik heb zoiets gehad met m'n E36...
Die werd bij stilstaan knetter warm, wat niet zomaar zou mogen en na koude start duurde het veel te lang eer het koelwater een normale temperatuur had..
Wat bleek: een kant van de thermostaat (bij E36 zit het metalen deel vast in een plastic houder met twee pootjes) was afgebroken, waardoor de thermostaat continu voor een deel open stond en totaal niet meer functioneerde..
Hmm ok, dat geeft hoop.. Benieuwd of de dealer m'n vermoeden morgen bevestigt. Temperatuur zoals op de standaard teller af te lezen lijkt business as usual, ook nergens sporen van lekkage en de koelvloeistof blijft keurig op peil. Afijn, morgen de update!
Ben ik nu ook aan de beurt, zojuist bericht vanuit de dealer: thermosstaat blijkt in orde, probleem zit in een verstope kachelradiateur. Zelfde kenmerken: amper warme lucht, pas bij 28c gebeurt er enigszins iets merkbaars (iets warmere lucht).
Krijg morgen offerte voor herstel, halve dashboard schijnt open te moeten.. bummer
Daarnaast schijnt de luchtdoorvoer niet optimaal te zijn, kleppen werken niet naar behoren. Houdt mogelijk verband met vorenstaande. Mogelijk ook niet, maar daar kijken ze later naar als de kachelradiateur is gefixt.