Twee jaar geleden kondigde CAE al aan dat men een shifter voor de Mini in ontwikkeling had maar die heeft lang op zich laten wachten. De Shifter was het wachten meer dan waard.
Door deze shifter krijg je geen sequentiële versnellingsbak maar je schakelkogel wordt flink naar boven verplaatst waardoor je schakelbeweging veel korter wordt. Tevens is alles van hoogwaardig aluminium (slechts 1,4 kg) waardoor er zeer weinig speling tussen de onderdelen zit. Dit in tegenstelling tot de originele Mini console die van plastic is en dus de toleranties en slijtage veel hoger zijn. De gewone shortshifter laat de schakelkogel op zijn plaats zitten en verlengt alleen de arm onder de kogel iets waardoor de beweging boven de kogel, de schakelpook) een beetje korter wordt.

De Shifter is in eerste instantie ontwikkeld voor de R56 maar zou ook op een R53 moeten passen. Dat doet hij ook maar de pre-facelift R53 heeft een korter schakelhuis en daardoor kortere schakelkabeleinden. En de knop van de hoofdkabel is kleiner bij de pre-facelift.

Door facelift kabels te gebruiken op een pre-facelift was dit probleem opgelost. De kabels met de metalen manteluiteinden zijn de facelift kabels. Verwisselen met pre-facelift gaat één op één met de CAE-Shifter. Sowieso niet slecht om na 170.000 km eens de kabels te vervangen.

Gat in de bodem met de pre-facelift schakelkabels

Onderkant in de uitlaattunnel.

Ik wou graag de Works knop er weer op hebben en de schakelpook mocht van mij nog wel een tandje langer. Ik heb dus het uiteinde van de originele pook op de CAE Shifter gezet om de Works pook er op te kunnen zetten. Voordeel van dit is dat de knop nog dichter bij het stuur zit en je nog sneller met je hand van stuur naar knop kan gaan.

Daarna de middenkonsole passend gemaakt. Daarbij moesten de carbon ringen dus doorgedremeld worden.
Ik had graag wat meer van de Shifter gezien in de auto maar ik wil ook niet alles kaal laten en bovendien wil ik de vakjes niet missen voor Ring transponder en Ring kaart

Intussen proef gereden en het schakelt totaal anders. Veel nauwkeuriger en minder pook-bewegingen ondanks verlenging door de Works knop. Hopelijk binnenkort naar de Ring om hem eens echt aan de tand te voelen.

De wijzigingen in nummers zelf gemeten:
Afstanden................................origineel Works..........CAE met Works verhoogd
Stuur rechts - midden knop.............27 cm..............................16 cm
Van 3 naar 4....................................11 cm..............................8 cm
Afstand tapijt bovenkant knop.........28 cm.............................42 cm
De CAE knop zit dus bijna twee keer zo hoog als origineel, zit 9 cm dichter bij het stuur en de schakelweg is 3 cm korter geworden. Met de originele knop is de schakelweg zelfs 5 cm korter.