MINI (One) Chiptuning .. ?WAT = WAAR?

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
StarlightNo1
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Eindhoven
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 mei 2006, 13:10

MINI (One) Chiptuning .. ?WAT = WAAR?

26 mei 2006, 16:10

Hoi mede MINI rijders!

Sinds één week ben ik de trotse bezitter van een Mini One seven, echt een super auto!! Maar heb nog wel een aantal vragen m.b.t. het chiptunen van een One.

Overal op het internet is te lezen dat de One (fysiek) dezelfde motor heeft als de Cooper, alleen de software zou verschillen. Met een wat (simpele) aanpassingen in de MCU zou de One dus het vermogen van een Cooper moeten kunnen krijgen. Dit is de reden waarom ik voor de One heb gekozen.

...Echter ... vandaag was de dag dat ik een afspraak wilde maken met een Chiptuner.

De eerste die ik heb gebeld was The Tuning Factory. Vriendelijk werd uitgelegd dat het chippen van een motor zonder turbo nauwelijks vermogenswinst oplevert. Het chippen van mijn Mini One zou 95pk het schrale resultaat zijn.

Damn ik dacht dit kan toch niet waar zijn .. :oops: heb ik dan de foute keuze gemaakt om voor een One te kiezen??

De tweede tuner die ik belde was Digicar Tuning Centre. Deze man was een stuk positiver en zei dat het resultaat van de ChipTuning tussen de 115 en 125 pk liggen, dit is per auto verschillend.

Misschien toch de goede keuze gemaakt :D. Maar om zeker te zijn nog even het internet gechecked. Toen kwam ik hier op newminiclub.nl waar de naam MTH en Beekautoracing behoorlijk vaak zijn genoemd als tuners. Verder staat staat er op meerdere plekken dat de gasklep is begrensd (80% van max) Dit bericht stemde me al helemaal vrolijk! Want dat houdt in dat ik i.i.g. 115 pk zou kunnen bereiken.

Dus ik heb zojuist Beekautoracing gebeld met de vraag of hij ervaring had met het chiptunen van een One. Zijn antwoord was dat hij een aantal mini's (ook leden van deze club) had gechiptuned maar dat het resultaat op de bank +- 95 pk was :(

Dus mijn vraag WAT = WAAR??

- De Mini One heeft fysiek dezelfde motor als de Cooper. (waar/onwaar)?
- Chippen met een universele MTH file geeft een uiteindelijk vermogen van 125PK (waar/onwaar)?
- Chippen met een specifieke MTH file geeft een uiteindelijk vermogen van 135PK (waar/onwaar)?
- Het vermogen van een One is grotendeels afgenomen omdat de gasklep maar voor 80% maximaal te openen is (waar/onwaar)?
- Chiptuning is grote onzin als je niets fysiek, zoals spruitsuk etc. laat aanpassen (waar/onwaar)?

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen verschaffen, alvast bedankt!

Gr. Rutger
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

26 mei 2006, 16:13

laat het goed doen. geen mth ofzo, zoek het forum daar maar eens over af welke ervaringen men er mee heeft...

motor is identiek, op een begrenzer na.
je kan zelfs je dealer vragen de cooper software erop te zetten, dan heb je 115 pk.

indien je meer wil:
ikzelf kan je Heinz tuning in aalst/belgië aanraden.
test run voor en na
130 pk !

is maatwerk

zulke degelijke zaken zullen er in nederland ook wel zijn.
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

26 mei 2006, 17:09

ik stel je gerust, die one krijg je echt wel naar de 120pk met goed chippen, oftewel je hebt de goede keuze gemaakt! :wink:

nu de vraag: is het motorblok identiek aan dat van de cooper op de software na?
- Neen, de gasklepdoorlaat is zo'n 10 tot 20% kleiner dan die van de cooper. Daarnaast is de uitlaat ietwat anders maar of dit vermogen scheelt is naar mijn weten onbekend.

Waar te tunen?
Over MTH heb ik veel positieve verhalen gelezen. Zelf heb ik bij digitune.nl laten chippen. Dit is echter zonder testbankbewijs, dus of de geclaimde 128pk er echt uitkomen is en blijft de vraag! Wel voelt de auto sindsdien veel en veeel sterker dan voorheen. Een keer met 4 man in de mini naast een andere one gestaan met daarin 1 klein mannetje. Beiden volgas ervandoor bij het stoplicht en mooi dat we die andere one achter ons lieten ondanks dat hij erg zn best deed!

Toch, als ik het opnieuw zou laten doen dan zou ik voor chiptuning op maat kiezen bij Heinz in belgie of Beek in Den haag, maar...

Ik heb recent contact gehad met Beek, deze zeiden dat ze nog niet de ECU van de One hebben gekraakt. Hoe kunnen ze dan gechipped hebben?
StarlightNo1
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Eindhoven
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 mei 2006, 13:10

26 mei 2006, 17:35

Tnx Snans & Sid voor jullie snelle reactie. Ik ben inmiddels weer in een vrolijkere stemming :D.

Heb de posts op het mini2.be ook gelezen met (gelukkig) veel positive verhalen.

Wat nog wel opvalt is dat op de site van Heinz het koppel van een cooper na remapping hoger ligt dan dat van een One na remapping. :? Dat is erg raar gezien ze expliciet schrijven dat de motor identiek is.

Maar goed, auto tune Heinz maakt op mij een erg professionele indruk dus denk dat ik maar eens een afspraak ga maken met ze.

Gr. Rutger
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

26 mei 2006, 17:49

StarlightNo1 schreef: Wat nog wel opvalt is dat op de site van Heinz het koppel van een cooper na remapping hoger ligt dan dat van een One na remapping. :? Dat is erg raar gezien ze expliciet schrijven dat de motor identiek is.
zoals ik al zei, de gasklep van een one is en blijft kleiner dan die van een cooper :wink:

kzou zeker naar heinz gaan, daarnaast zijn ze lekker goedkoop en heb je je pks op papier staan.
weet je wat, ik ga daar zelf eens een afspraak maken!
StarlightNo1
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Eindhoven
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 mei 2006, 13:10

26 mei 2006, 17:54

HAHA .. misschien kunnen we een deal maken voor twee mini's tegelijk. LOL :lol:
steffen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: bilzen
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2006, 20:57

26 mei 2006, 18:03

ikke ook meedoen

misschien groupsbye

als we met genoeg gaan dan krijgen we het mss ook aan de prijs van de groupsbye van april

weet dat eriks zijn one ook wilde tunen
grand_cru
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Roeselare
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 nov 2005, 21:26

26 mei 2006, 21:21

Dag Starlight,

Proficiat met de aankoop van de One Seven (shakeit)

Ik kan me enkel aansluiten bij de anderen: begin niet "op goed geluk" te klooien met allerlei filters, uitlaten en DIY chiptuning ... maar loop naar een professional die zijn vak kent :wink:
Laatst gewijzigd door grand_cru op 26 mei 2006, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
erik-de-perik
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 222
Lid geworden op: 05 mar 2006, 00:01

26 mei 2006, 21:31

hmm dat ziet er inderdaad interessant uit... 450 euro
heb dan wel een cooper maar 15pk extra is een goed begin
steffen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: bilzen
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2006, 20:57

26 mei 2006, 23:08

bij heinz moet het nog goedkoper kunnen

heb er ook juist een topic over geopend op het belgische forum

er zijn nog een paar geintereseerden

mss iets voor een nieuwe groupsbuy
Gebruikersavatar
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5248
Lid geworden op: 04 mar 2006, 22:59

27 mei 2006, 10:38

erik-de-perik schreef:hmm dat ziet er inderdaad interessant uit... 450 euro
heb dan wel een cooper maar 15pk extra is een goed begin
:mrgreen: Dan red ik het niet meer denk ik. Wanneer gaan we een stukje Duitsland doen? Heb er zin in.
Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 jan 2006, 15:34

28 mei 2006, 13:07

Wat is de website van heinz? ben ook wel benieuwd wat hij met mijnes kan.... in vergelijking met beek
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

28 mei 2006, 14:18

Smini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 jan 2006, 15:34

28 mei 2006, 14:44

Die 450,- is niet voor een S grrmmbblll
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

28 mei 2006, 14:50

das dan ook een vele grotere conversie hé :lol:

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”