OBD II scanner / livetool

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001

OBDII, zelf scannen of door de dealer laten doen?

Peiling eindigde op 12 feb 2011, 00:52

Zelf doen
4
100%
Dealer
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

OBD II scanner / livetool

12 jan 2011, 00:52

Ik wil graag een eigen OBDII scanner kopen, maar zie door de bomen het bos niet echt. Er is nogal veel om uit te kiezen en het feit dat wij alleen Apple computers thuis hebben wil ook niet bepaald helpen in de beschikbare software bij de apparaten...

Mooie oplossing voor (semi) vaste opstelling in de auto:
DashDaq
Afbeelding

GReddy Informeter
Afbeelding

PLX Kiwi Drive Green
Afbeelding

Iets minder mooi
Scangauge II
Afbeelding

PLX Kiwi MPG
Afbeelding

Losse scanners:
Equus 3130
Afbeelding

Actron CP9580
Afbeelding

Bluetooth en WiFi oplossingen icm iPhone
Zowel mijn vriendin als ik hebben een iPhone en dus is een OBDII apparaat in combinatie met de telefoon ook een mogelijkheid. Behalve dat ik nog geen app heb gevonden die duidelijk aangeeft dat ze Mini's echt uit kunnen lezen (dus niet alleen de 'generic codes') ben ik een beetje bang voor de volgende twee dingen:
  • iPhone is ook TomTom, dus tegelijk gebruiken... Dacht het niet
  • Je moet alsnog een kabel of een BT of zelfs WiFi device. Die laatste zijn vrij duur, die eerste worden er nogal wat niet van ondersteund zo lijkt het.
Samenvatting
Okay, ik weet inmiddels dat je aan een OBDII scanner zonder de specifieke codes voor je eigen auto relatief weinig hebt. De scanners die alleen de 'generic codes' uitlezen Zullen dus tekort schieten, die kunnen bijvoorbeeld niet uitlezen dat de mat in een stoel stuk is (verwarming, gewichtsmeting) en kennen de BMW/Mini specifieke codes niet waardoor je soms (vaak?) alsnog geen zak opschiet. Zowel de Actron (PC9580) als de Equus (3110 en beter) kunnen gebruikt worden voor BMW/Mini en kennen de specifieke codes, dus dat is wel prettig.

De PLX (Kiwi) spullen worden niet heel goed beoordeeld, blijken vrij onhandig en zitten niet echt goed in elkaar. Ze werken prima, maar onhandig en de afwerking schijnt nogal te wensen over te laten. Als je je Mini in perfecte staat wil houden staat het wat knullig om een niet-echt-mooi apparaat te installeren natuurlijk. (Ik heb overigens de moeite niet genomen om uit te zoeken of deze apparaatjes de Mini-specifieke codes uit kunnen lezen.)

De scangauge wordt heel goed beoordeeld, maar eigenlijk telkens om de functionaliteit die ik niet echt zoek. Mijn primaire ding is OBDII codes uitlezen en ik krijg maar niet uitgevonden of deze de specifieke codes van de Mini kent. Waarschijnlijk kan iemand van de club me dat wel vertellen. ;)
Er zijn trouwens zeker twee goede namaak scangauges: eentje van Autel en eentje die ik nu even niet terugvinden kan :P

De GReddy Informeter Touch is een vet mooi apparaat, net als de DashDaq. Beide kunnen ze de Mini uitlezen en veel meer dan dat. Iets teveel voor mij en de prijs... Die verklaard dat wel redelijk, hierdoor vallen ze beide wel af moet ik zeggen.

De iPhone/iPod touch apps lijken leuk, maar specifieken Mini-codes... Niemand lijkt er iets duidelijks over te willen zeggen. :(

Over prijzen
Als je een beperkt budget hebt, zoals ik, dan kan je eigenlijk niet anders dan voor een losse handscanner gaan. Zowel de Actron als Equus kan je voor ruim onder de €150 krijgen mét de zekerheid dat ze de Mini uit kunnen lezen.
Als je een vaste opstelling wil, dan zijn eigenlijk alleen de DashDaq en de GReddy interessant, maar dan moet je ook flink de portemonaiie in: $400 ben je zo kwijt!

Nog uit te zoeken
Launchtech USA, ik kwam dit pas tegen tijdens het schrijven van dit stuk. Met name de CReader V lijkt veelbelovend. Levert verder met name spullen voor garagebedrijven zo lijkt het.
MSD Ignition DashHawk goedkoper dan de DashDaq en de GReddy, maar kan het meer of hetzelfde ongeveer? (Hij kent Mini-specifieke codes, dat is alvast prettig)
Autel apparatuur, ze leveren heel professioneel spul, maar ook instap.
Yhasi software, specifiek voor Mac, werkt met een kabel of BlueTooth en da's tof :P (Wellicht werkt die BT-module ook voor de (gratis) iPhone apps :) )
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 01:07

Ik weet nog niet wat ik zal doen. Het liefst koop ik zo'n Greddy Informeter Touch, want die ziet er echt rießengeil uit, maar die is ook wel $425. De DashDaq levert meer mogelijkheden, maar vooral mogelijkheden die ik niet zal gebruiken: zoals de MP3 speler. (Met NAV kost dat ding nog $150 meer!)

De scangauge staat me tegen, niet vanwege het scherm, maar vanwege de relatief slechte beoordelingen als het gaat om ODBII resets. Dan kan ik voor minder misschien wel beter een losse scanner kopen.

En dan wil ik eigenlijk ook de andere merken die onder 'nog uit te zoeken' staan nog eens bekijken. :)

FYI: Ik heb een Amerikaanse Mini, voor mij is het daardoor soms nog iets gemakkelijker om spullen uit de VS te halen. :)
MaVaEe
Koeien-teller

12 jan 2011, 14:54

BT + iPhone kan je vergeten. Daarvoor heb je WiFi ODB spul nodig... ;)
Afbeelding
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 15:08

MaVaEe schreef:BT + iPhone kan je vergeten. Daarvoor heb je WiFi ODB spul nodig... ;)
Daar zijn er best wel een boel van te vinden. Goedkoop op eBay of DealExtreme, ook Yhasi biedt zo'n ding aan meen ik. Dan is er nog de OBD-key etc. etc. :)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

12 jan 2011, 19:24

Koop gewoon die Scangauge.
Kun je 'permanent' inbouwen en laat alles zien wat er via OBD beschikbaar is en je kunt foutcodes bekijken resetten. Heeft ook geen eigen voeding nodig.

Al het andere spul is leuke Spielerei in het begin maar doe je na een tijdje niets meer mee.

Dat is mijn ervaring na 6 jaar modden en uitproberen. Onderstaande heb ik allemaal gehad of heb ik nog via OBD.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

12 jan 2011, 22:27

Thanks! Komt goed uit dan dat ik $30 korting krijg van Amazon :D
$120 is een heel eind minder dan €149 immers ;)
red_devil
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd

12 jan 2011, 22:31

Bel even met Beek! Die hebben nu iets nieuws waarop je alles kan uitlezen op een Iphone. Toen ik er was had hij het besteld en als het goed is zou hij het nu binnen moeten hebben!
Afbeelding

»Rijd nooit harder dan je beschermengel vliegen kan«
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jan 2011, 17:54

Ik was vanmorgen bij Beek om de spanner van de multiriem en een omlooppoelie te laten vervangen. Klaas had wel een bluetooth-oplossing voor Android-telefoons. Maar die heb ik niet.

Heb een Scangauge meegenomen :)
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

13 jan 2011, 21:52

Goeie keuze.

Je zal altijd zien dat als je het echt nodig hebt je je iPhone net vergeten bent of uitgeleend hebt aan je partner omdat zijn/haar telefoon kapot is, net gestolen is, net gewassen is in de wasmachine of hebt laten vallen, batterij leeg, geen bluetooth connectie, net een HTC hebt gekocht, de laatste firmware update niet samenwerkt met je app, net een iPhone 5G hebt gekocht die niet werkt met OBD of net een barst in je schermpje hebt waardoor je niks ziet.

Beter om de ScanGauge gewoon in te bouwen en een A4tje met de codes in je dashboard kastje leggen :)
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

13 jan 2011, 23:38

Berthil schreef:Goeie keuze.

Je zal altijd zien dat als je het echt nodig hebt je je iPhone net vergeten bent of uitgeleend hebt aan je partner omdat zijn/haar telefoon kapot is, net gestolen is, net gewassen is in de wasmachine of hebt laten vallen, batterij leeg, geen bluetooth connectie, net een HTC hebt gekocht, de laatste firmware update niet samenwerkt met je app, net een iPhone 5G hebt gekocht die niet werkt met OBD of net een barst in je schermpje hebt waardoor je niks ziet.

Beter om de ScanGauge gewoon in te bouwen en een A4tje met de codes in je dashboard kastje leggen :)
Hèhè, inderdaad! Wel een beetje jammer dat de scangauge zegt "no errors" terwijl de auto toch echt een error heeft :/
Althans, ik verwacht niet dat de sensor in de stoel die 'ziet' of er iemand in de stoel zit nu ineens magischerwijs weer werkt..

Wel prettig ook dat je de kleur van het scherm nog een beetje kunt instellen, ben er verder helemaal tevreden over, alleen nog een goede plek vinden om hem te plaatsen. Vooralsnog zit hij onder het middenconsole (onder de tuimelknoppen, voor de bekerhoudertjes. :)
Floor-is
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 mar 2011, 03:32

Ik verkoop de ScanGauge en ga alsnog voor een Equus 3130. De ScanGauge leest waarschijnlijk veel uit, maar niet de dingen waar ik tegen aan loop. Heb een melding waardoor de passagiersairbag het niet wil doen: ziet de ScanGauge niet. Heb een issue met de automatische hoogte-instelling van de Xenons, ziet de ScanGauge ook niet.

Dan maar geen permanente plek in de auto, ik kan liever daadwerkelijk alles uitlezen :)
GP0064 met KW's, Janspeed spruit met racecat. Optische aanpassingen.

Mijn vrouw rijdt een R53 DS met Cravenspeed CAI, PlayMini cat-back, JCW BBK (Tarox discs en blokken)
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

01 sep 2011, 19:12

En wat kun je het beste gebruiken als je alleen acceleratie/vermogen/temperatuur gerelateerde zaken wilt kunnen aflezen (bij voorkeur icm iPhone)?
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!

02 sep 2011, 20:05

Dashcmd voor iphone/ipad.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”