Ervaringen, Advies mbt MINI GP Probleempjes

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

Gevraagd!! Ervaringen, Advies mbt mijn MINI GP Probleempjes

27 okt 2011, 10:08

Beste Allen,

Binnenkort naar de dealer voor wat kleine dingen die ik heb ondervonden tijdens de eerste paar duizend km met de GP.
Ik zou graag gebruik willen maken van jullie ervaringen, diagnoses en/of oplossingen voor de volgende probleempjes die ik heb ondervonden zodat ik beslagen ten ijs kan komen:

1. Het is tweemaal voorgevallen dat bij constante snelheid, de motor lijkt uit te vallen. Dit is een kwestie van een hele korte tijd waarna hij direct weer oppakt en normaal loopt. Dit is met warme motor;

2. Alvorens de motor uit te schakelen, laat ik hem (plusminus een minuutje) stationair lopen. Een gewoonte nog uit mijn turbo tijdperk. Het is mij 1 keer opgevallen dat het stationair toerental moduleerd tussen net onder 1000 tot ongeveer 1200 rpm.

3. Een algemeen punt op 2 en 3 is dat de gasreactie vrij traag is vanaf stationair toerental. Eenmaal op toeren is dit wel goed;

4. Nu een paar duizend km te hebben gereden, de besturing minder stabiel gaat aanvoelen dan in het begin. Hij is gevoeliger geworden voor oneffenheden in het wegdek. Met name die in het verlengde van de rij-richting liggen bv. een dikke witte lijn en sporen. Hij maakt graag een abrupte 'stap opzij'. Ook heeft hij een lichte afwijking naar rechts als ik in een rechte lijn rijdt en het stuur loslaat.

Graag hoor ik van jullie!

Groet,

Peter.
GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

28 okt 2011, 07:54

Niemand :?
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

28 okt 2011, 08:07

Misschien dat er zondag leden zijn die punt 2 en 3 kunnen ervaren?
GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

Ervaringen, Advies mbt MINI GP Probleempjes

28 okt 2011, 08:08

Hoi Iedereen :)( !

Wellicht heb ik het eerst onder het verkeerde topic geplaatst (MINI Talk) :O Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de volgende punten

1. Het is tweemaal voorgevallen dat bij constante snelheid, de motor lijkt uit te vallen. Dit is een kwestie van een hele korte tijd waarna hij direct weer oppakt en normaal loopt. Dit is met warme motor;

2. Alvorens de motor uit te schakelen, laat ik hem (plusminus een minuutje) stationair lopen. Een gewoonte nog uit mijn turbo tijdperk. Het is mij 1 keer opgevallen dat het stationair toerental moduleerd tussen net onder 1000 tot ongeveer 1200 rpm.

3. Een algemeen punt op 2 en 3 is dat de gasreactie vrij traag is vanaf stationair toerental. Eenmaal op toeren is dit wel goed;

4. Nu een paar duizend km te hebben gereden, de besturing minder stabiel gaat aanvoelen dan in het begin. Hij is gevoeliger geworden voor oneffenheden in het wegdek. Met name die in het verlengde van de rij-richting liggen bv. een dikke witte lijn en sporen. Hij maakt graag een abrupte 'stap opzij'. Ook heeft hij een lichte afwijking naar rechts als ik in een rechte lijn rijdt en het stuur loslaat. Is dit misschien een stabi-stang probleem?

Thanks en tot zondag in de BUSH! :zwaai

Groet,

Peter.
GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

28 okt 2011, 08:14

Ik hoop echt dat ik wat verder kom met dit. Ook punt 4 is best irritant :klap ....ga sowieso rondvragen zondag SOS
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

28 okt 2011, 09:28

Wat betreft punt 4: auto laten uitlijnen, Mini's zijn daar vrij gevoelig voor.
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Berichten: 2787
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:50

28 okt 2011, 09:50

MartijnGizmo schreef:Wat betreft punt 4: auto laten uitlijnen, Mini's zijn daar vrij gevoelig voor.
Of minder hard gummen zodat je banden mooi vlak blijven :D De banden willen ook nog wel is gaan cuppen :|
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3319
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

28 okt 2011, 10:55

Adriaan schreef:
MartijnGizmo schreef:Wat betreft punt 4: auto laten uitlijnen, Mini's zijn daar vrij gevoelig voor.
Of minder hard gummen zodat je banden mooi vlak blijven :D De banden willen ook nog wel is gaan cuppen :|
Of je bandenspanning nakijken/corrigeren, kwam bij m'n R53 ook nogal nauwkeurig om geen last te hebben van bijvoorbeeld spoorvorming.

En je andere "storingen" lijken wel iets te maken te hebben met de brandstoftoevoer of -druk.
Laatst gewijzigd door Robert op 28 okt 2011, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

28 okt 2011, 11:00

Er staat ook dattie naar rechts trekt... ;)
GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

09 nov 2011, 08:13

MartijnGizmo schreef:Wat betreft punt 4: auto laten uitlijnen, Mini's zijn daar vrij gevoelig voor.
Gisteren wintervelgen + banden eronder. Stond nogal uit het lood idd :shock: Uitgelijnd en klaar!

Bedankt mienjong! :rijden
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

10 nov 2011, 22:08

Punt 1 misschien word hij te heet als je sportief rijd dan houd hij in

Punt 2 kan ik meeleven heb ik ook wel is allen meer iets man 900 to 1000 beetje schommelen.... :lol:


maar dit klinkt niet als problemen die ik eerder heb gehad
burn rubber not your soul

Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

10 nov 2011, 22:59

Punt 2 en 3 zijn nogal software-gerelateerd.. De mijne schommelde heel veel.. Heeft ie altijd gedaan. Van bijna stilvallen rond 900 toeren tot 1200 toeren lopen bokken voor een stoplicht. Als je hem eens laat tunen, is het weg denk ik zo
GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

11 nov 2011, 06:48

Thanks voor de tips guys!

Hij is afgelopen week naar de dealer geweest. Naast de winterbanden en velgen, uitbalanceren en uitlijnen, hebben ze er vers sap ingedaan en geeft ie een software update gehad.

Misschien zit het tussen m'n oren maar hij loopt mooier en rustiger dan voorheen.

Misschien nog een dingetje: beetje off-topic, maar ik ben overgestapt van Shell's Vpower naar BP's Ultimate. Moet zeggen dat ie op het laatste ook super lekker loopt. Wellicht een nieuw topic starten, of even zoeken naar jullie ervaringen met deze 2 brandstoffen.

Nu is het wel zo dat de ambient temp de afgelopen week wat naar beneden is gegaan en de luchtvochtigheid iets hoger was. Heeft ook invloed natuurlijk!

Peter.
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6591
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

11 nov 2011, 07:56

GPM
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jul 2011, 15:04

11 nov 2011, 08:39

Bedankt Peter :icon_top:

Er zit dus wel degelijk een (marginaal) verschil in octaan tussen Ultimate en Vpower.

Ik ga de Ultimate eens ff een paar weken proberen en kijken of het blok nog mooier gaat draaien.

Daar komt nog eens bij dat de messenset een leuke bijkomstigheid is :()

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”