Hallo,
Mijn oliedruklampje lichte even op bij zware belasting. Heb afgelopen week mijn mini bij beek laten tunen naar 204 pk. Software en 17% pully.
Deze upgrade vraagt er natuurlijk om het gaspedaal diep in te trappen, maar plotseling lichte vandaag het olielampje even op na 20 min stevig over een dijk gereden te hebben. Ben gelijk rustig gaan rijden en toen was het weg.
Motor klinkt normaal en rijdt verder prima. Olie is ook netjes op peil.
Heb het forum even afgestruind en zag dat er wel meer mensen een keer een brandend lampje hebben gehad die gelijk weer wegging.
Las ook dat het olieflterhuis weleens dit soort problemen geeft doordat er klepjes niet goed open gaan?
Zou dit het probleem kunnen zijn?
Oliedruklampje lichte weer eens op
- coopergreens
- Enthousiast
- Locatie: Utrecht
Bericht
In het onderhoudsboekje van de laatste eigenaar zit ook een factuur van de kwikfit met een grote beurt. Goede plaatsting van het juiste oliefilter is ook belangrijk toch voor de oliedruk?
Zit inderdaad een standaard 5w30 in. Rijden jullie met andere olie dan?werner schreef:Gaat het lampje alleen aan als hij goed heet is?
Dan kan het ook zijn dat de olie te heet en daardoor te dun wordt. De oliepomp kan hierdoor niet genoeg oliedruk leveren.
Welke olie zit er in ( 5w30 standaard )
In het onderhoudsboekje van de laatste eigenaar zit ook een factuur van de kwikfit met een grote beurt. Goede plaatsting van het juiste oliefilter is ook belangrijk toch voor de oliedruk?
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
Met de tuning neemt ook de temperatuur toe en zal de olie zonder goede oliekoeler soms wel 130 / 140 graden worden.
Dit is wel wat te hoog voor 5w30 en zeker als het geen vol synthetische is
Als je filter verkeerd gemonteerd is dan gaat altijd het olie lampje branden
Dit is wel wat te hoog voor 5w30 en zeker als het geen vol synthetische is

Als je filter verkeerd gemonteerd is dan gaat altijd het olie lampje branden

- coopergreens
- Enthousiast
- Locatie: Utrecht
Bericht
Rijden jullie met koeler en andere olie dan?
Er zit nu een Kroon Asyntho 5w30 in. Deze is een volsyntheet toch?werner schreef:Met de tuning neemt ook de temperatuur toe en zal de olie zonder goede oliekoeler soms wel 130 / 140 graden worden.
Dit is wel wat te hoog voor 5w30 en zeker als het geen vol synthetische is![]()
Als je filter verkeerd gemonteerd is dan gaat altijd het olie lampje branden
Rijden jullie met koeler en andere olie dan?
- werner
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Katwijk
Bericht
Belangrijk is om te weten of het alleen voorkomt bij stevig doorrijden (olie heet).
Zo ja dan zou ik 0w40 proberen van castrol daar rijden de meeste mee. Deze blijft wat dikker dan de 5w30 die er bij jou in zit bij een hoge temperatuur.
De meeste met een stevige tuning rijden ook met een betere oliekoeler
Zo ja dan zou ik 0w40 proberen van castrol daar rijden de meeste mee. Deze blijft wat dikker dan de 5w30 die er bij jou in zit bij een hoge temperatuur.
De meeste met een stevige tuning rijden ook met een betere oliekoeler

- Dirkxke
- Mod virus alert!
- Locatie: Dilsen-Stokkem
Bericht
Na mijn sessie op Spa van +40 min is mijn oliesensor ook kaduuk.
Voor het starten zou deze moeten branden in het dash -> doet hij niet meer.
Na een paar minuten gereden te hebben en dan motor stilleggen en opnieuw starten doet hij het wel weer terug.
Volgende keer ik de oliefilter wissel steek ik ook ineens een nieuwe sensor.
Mij klinkt het al niet vreemd dat deze de geest zou geven en als ik de amerikanen mag geloven dan gaan die regelmatig na hard gebruik stuk.
Voor het starten zou deze moeten branden in het dash -> doet hij niet meer.
Na een paar minuten gereden te hebben en dan motor stilleggen en opnieuw starten doet hij het wel weer terug.
Volgende keer ik de oliefilter wissel steek ik ook ineens een nieuwe sensor.
Mij klinkt het al niet vreemd dat deze de geest zou geven en als ik de amerikanen mag geloven dan gaan die regelmatig na hard gebruik stuk.
- coopergreens
- Enthousiast
- Locatie: Utrecht
Bericht
Bedankt voor de antwoorden en meedenken. Als de oliedruk niet goed zou zijn dan zou hij altijd moeten branden denk ik..... Ga deze week eerst een nieuwe sensor erin doen en de olie wisselen voor een dikkere variant bij hoge temp. Als dit niet helpt dan ga ik de oliedruk laten meten.
- coopergreens
- Enthousiast
- Locatie: Utrecht
Bericht
Auto staat nu al sinds vrijdag bij Ekris in Utrecht en ze zeggen elke keer dat het probleem weg is, maar als ik de auto mee naar huis krijg dan begint binnen no time het lampje weer te branden.
Ekris heeft tot nu toe:
-Oliedruk gemeten en deze was goed, 4 bar bij 3000 Rpm.
-Nieuwe Sensor (de 3e) deze is ook goed.
-Kabelboom gecontroleerd en deze lijkt ook goed.
Nu geeft Ekris als laatste optie om de hele kabelboom te vervangen en een ander hitteschild te plaatsen bij het spruitstuk en dit zal alles op moeten lossen!?!!? Ben nu al 4 keer bij Ekris geweest met dit probleem en het enige wat ze gedaan hebben is de sensor vervangen en de oliedruk gemeten en een hele hoop werkuren geklokt.
Ekris heeft tot nu toe:
-Oliedruk gemeten en deze was goed, 4 bar bij 3000 Rpm.
-Nieuwe Sensor (de 3e) deze is ook goed.
-Kabelboom gecontroleerd en deze lijkt ook goed.
Nu geeft Ekris als laatste optie om de hele kabelboom te vervangen en een ander hitteschild te plaatsen bij het spruitstuk en dit zal alles op moeten lossen!?!!? Ben nu al 4 keer bij Ekris geweest met dit probleem en het enige wat ze gedaan hebben is de sensor vervangen en de oliedruk gemeten en een hele hoop werkuren geklokt.
- coopergreens
- Enthousiast
- Locatie: Utrecht
Bericht
Zou je het even kunnen toelichten?
Bedankt!
Snap hem niet helemaalDirkxke schreef:Het zou wel eventueel kunnen. Een kabelbreuk zou er voor zorgen dat het lampje begint te branden.
zonder druk is het een open contact in de sensor, met druk gesloten contact.

Bedankt!
- Dirkxke
- Mod virus alert!
- Locatie: Dilsen-Stokkem
Bericht
Wanneer er druk op het oliecircuit staat gaat de schakelaar in de sensor dicht (dan loopt er spanning). -> lampje uit
Wanneer er geen druk is staat deze open (geen spanning). -> lampje aan
Wanneer er een kabelbreuk is, dan gaat het circuit terug open omdat er een onderbreking is -> lampje aan
Kan ook dat de sensor een standaard gesloten schakelaar is en onder druk open.
Maar in beide gevallen kan een kabelbreuk of slechte connector het gedrag van het olielampje verklaren.
Wanneer er geen druk is staat deze open (geen spanning). -> lampje aan
Wanneer er een kabelbreuk is, dan gaat het circuit terug open omdat er een onderbreking is -> lampje aan
Kan ook dat de sensor een standaard gesloten schakelaar is en onder druk open.
Maar in beide gevallen kan een kabelbreuk of slechte connector het gedrag van het olielampje verklaren.
- coopergreens
- Enthousiast
- Locatie: Utrecht
Bericht
Het liefst ga ik nu gewoon een meter in de auto plaatsen en het lampje uit mijn tellerklok verwijderen. Ekris deed mij vandaag het voorstel om voor 700 euro mijn kabelboom te vervangen en dan zou het opgelost zijn ............. Dit ga ik dus niet doen!
Onze sponsors