Betrouwbaarheid MCS na Tuning

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
eer-os
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hilversum
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2008, 15:54

Betrouwbaarheid MCS na Tuning

08 okt 2008, 19:08

Aanstaande dinsdag dan is het zover. van 170 naar 215 pkaatjes, uitgevoerd door Van Beek. Nu vraag ik me wel het volgende af, aangezien ik de laatste hier ben die zijn MCS een beetje pep geeft:

Wat zijn de gevolgen voor de betrouwbaarheid van zo'n kuur. Mijn S-je komt uit 2004 en heeft er nu 110dkm op zitten. Is dit dan eigenlijk nog wel verstandig. Van Beek gaf aan dat dit wel kon, maar ik alleen rekening moest houden met de compressor. Die kon er wel eens uitvliegen, als het een ouder model was.

Dat had ik zelf al gelezen ergens anders hier op het Forum...maar hoe zit het verder?
Woonde ik maar in de alpen......
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

08 okt 2008, 19:35

Een motor wordt door de fabriek veilig afgesteld. En deze is echt niet optimaal afgesteld al willen ze wel voordoen of dat zo is. Door tuning wordt het gewoon verandert. Er kan altijd wel eens wat kapot gaan. Maar het ligt gewoon er gewoon aan hoe vakkundig de tuning gedaan is en hoe je rijstijl is. Als je de MINI gaat liggen afstampen met een koude motor heb je eerder kans op problemen dan bij netjes warm draaien etc....

Maar ik zou me geen zorgen maken.
eer-os
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hilversum
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2008, 15:54

08 okt 2008, 19:56

schijnt dat het qua vakkundigheid wel goed zit bij Van Beek.
Woonde ik maar in de alpen......
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

08 okt 2008, 20:00

b.t.w het is Beek ;)

Enne die deskundigheid zit wel goed anders was dat allang uitgekomen op dit forum lijkt me :D
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

08 okt 2008, 21:51

als je er harder in gaat rijden zal hij ook meer slijten. Als je er zoals ik in rijdt vervang je ieder half jaar je remmen.... Als iets meer gebruikt wordt zal het sneller slijten. Do the math.

iDD
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

08 okt 2008, 22:01

puur even uit nieuwsgier omdat ik vgl jaar ook wil......neem je een 15% of de nieuwe 16% pully voor de compressor ?
eer-os
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hilversum
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2008, 15:54

08 okt 2008, 23:27

eeeeh, sh*t. wat is ut verschil? afgezien van die ene % dan? Ik wist niet dat ik een keuze had.
Woonde ik maar in de alpen......
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 okt 2008, 02:01

Verschil is dus iets meer compressordruk want die draait wat harder, dus een beetje meer vermogen. Daarom wordt er sowieso een kleinere pulley opgezet dus nog kleiner is nog wat meer van wat je al wilt.

Eindtoeren bij max toerental wordt dan natuurlijk ook hoger, en daar zit wel een max aan bij de compressor. 16% gaat echter ook nog wel. Vergeet niet dat de waterpomp aan de compressor is gekoppeld dus die draait ook wat harder.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

09 okt 2008, 11:58

Die waterpomp draait toch alleen maar harder als er een 102% krukas pulley op zit? Compressor pulley staat los ervan..

Maar goed, of je nu een Works neemt of Beek het slijt allebei even hard :wink:
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

09 okt 2008, 13:31

Heb jij die spruit nou al op je mini zitten hans?
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

09 okt 2008, 16:54

Hans schreef:Die waterpomp draait toch alleen maar harder als er een 102% krukas pulley op zit? Compressor pulley staat los ervan..

Maar goed, of je nu een Works neemt of Beek het slijt allebei even hard :wink:
Waterpomp zit in de zelfde behuizing als de compressor, deze is pas bij berthil gesneuveld.
Deze draaid dus ook meer toeren :wink:
Ik ben wel benieuwd of er bij een works compressor een andere tandwieloverbrenging in zit. Zodat het toerental van de waterpomp daar wel het zelfde is als standaard.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13494
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

09 okt 2008, 17:53

Daar zit echt geen andere overbrenging in, Works compressor is een standaard (face-lift) compressor met een 14,6% kleinere pulley.
eer-os
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Hilversum
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 apr 2008, 15:54

11 okt 2008, 13:19

als ik het zo lees zijn eigenlijk alleen de compressor en de waterpomp een probleem, daar is best overheen te komen.

Gaat de vernellingsbak geen prolemen geven dat? En het blok zelf? Je krijgt toch hardere klappen of je zuiger denk ik dan.
Woonde ik maar in de alpen......
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

11 okt 2008, 15:34

Als je schoenen koopt slijten ze ook. De veters wat minder snel dan de zool, maar het slijt allemaal. Als je er op gaat hardlopen zullen ook je zolen en de stof sneller slijten.

zo is het dus ook met je motor tunen.


iDD>...... gewoon doen en als ie het niet meer doet dan is dat een mooi moment voor een andere auto!

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”