Beek bewerkte cilinderkop

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

Beek bewerkte cilinderkop

16 apr 2009, 22:42

Stel je heb een Works, GP of een Beek stage 2 bewerkte Mini maar je wil verder, niet alleen in piekvermogen maar sterk middenin, je kan een nog kleinere pulley nemen alleen bestaat de kans dat je compressor dat niet overleefd dus ga je ergens anders zoeken.
Een R53 heeft geen turbo waarvan de turbodruk makkelijk op te schroeven is, voordeel van een R53 compressor is dat je altijd vermogen heb (geen turbogat) piekvermogen is leuk in de kroeg maar bruikbaar vermogen is veel leuker :D

Dus dan kom je bij een specialist terecht en het liefst 1 die de Mini door en door ken om meer vermogen te krijgen op een betrouwbare manier! Ouderwest Tunen zullen we het maar noemen, cilinderkop bewerken in&uitlaat kanalen, andere nokkenas, grotere kleppen, iets grotere pulley voor meer lucht in die cilinderkop maar wat erin gaat moet er ook weer uit, dus je wil zo min mogelijk tegendruk hebben, dus na een goede tip van Berthil, de pre-kat er tussen uit halen deze is toch alleen maar voor de koude start. En we hebben een begin!

De zoektocht begon met een bijna nieuwe cilinderkop en waar kan je die het beste vinden? Juist hier op het forum, ik heb deze cilinderkop overgenomen van Miniboard voor €100,- en een fles witte wijn, mooi prijsje! Meer is die niet waard de dealer vroeg nog €500,- voor een kop die zij over hebben gehouden :s pure winst!


Afbeelding

Hier valt nog wat te doen!

Wat doet zo'n cilinderkop en nokkenas? In mijn geval maakt die de GP nog sterker onderin en in het midden gebied precies wat je nodig om snel uit een bocht te komen of even een Porsche verrassen op de snelweg.

Beek heeft mijn cilinderkop tussendoor bewerkt en heeft daardoor allemaal wat langer geduurd maar het was het wachten waard!





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude kop.



Afbeelding
Nieuwe kop

Afbeelding
Oude GP kop, niks bewerkt.. :? Zo staat het wel in de folder!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk 240pk op de rollenbank bij Beek auto racing, alleen werd de inlaatlucht veeels te warm en dat kost vermogen dus mijn uitdraai is uitgekomen op 235pk (bij 6500toeren) en 260nm helemaal vlak tot 6000 toeren 8)
Normaal haalt de GP zijn max vermogen en dat is 210pk standaard bij 7250 toeren dus je ziet het verschil!
Doordat die pre-kat weg is maakt die een heerlijke brul als je gas geeft en is lekker stil als je 140 rijd heb zelfs het idee dat die ook dan zuiniger rijd maar dat zal blijken na een uitgebreide test want ik ga de GP natuurlijk ook wel aan de performance box hangen voor de prestaties!

Dit is een geweldige upgrade en geeft meer voldoening dan een middagje poetsen :wink:

Met dank aan de mannen van Beek auto racing Den Haag www.minispeed.nl
:yeah
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

16 apr 2009, 22:48

Mooi verhaal Hans.
Ben benieuwd naar filmpje eigenlijk :D
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

16 apr 2009, 23:36

Die is mislukt.. :?
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

17 apr 2009, 10:53

Gister is er bij Beek een Mini met Cosworth kop gedaan incl. M7 16% pulley en 102% krukas pulley en hij haalt mijn waardes niet.. :P
227pk bij 7500 toeren! FAIL@Cosworth kop! Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de Schrick nokkenas die daarin zit ik heb een Catcam.
Verschil van moment opening van de kleppen..

Dat betekend dat Beek beter zijn huiswerk heeft gedaan Cosworth en M7 >)
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

17 apr 2009, 13:29

Is dat weghalen van de pre-kat een groot karwei? Wat levert dat, naast een mooie brul, op? En wat is het verschil tussen rollen met de kap open of dicht?
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

17 apr 2009, 14:55

chill-es schreef:Is dat weghalen van de pre-kat een groot karwei? Wat levert dat, naast een mooie brul, op? En wat is het verschil tussen rollen met de kap open of dicht?
Spruitstuk doorzagen/slijpen, précat er uit slopen en weer dichtlassen :wink:
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

17 apr 2009, 15:03

Hans.. wat zou Beek rekenen om dit weer te doen als je zelf de kop levert?

Coen
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

17 apr 2009, 17:05

@Coen, vraag het Klaas zelf even :wink: Wat voor kop wil je erop zetten dan? En welke nokkenas en waar op? Toch niet je R56..

@Chill, Beek had een extra fan op de intercooler gezet en dan kan de kap niet meer dicht.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

17 apr 2009, 18:03

nee niet op R56 :wink:

Coen
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

17 apr 2009, 18:11

Afbeelding
StefanCS
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 21:31

17 apr 2009, 19:22

Schitterende grafiek. Erg lineair!
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

17 apr 2009, 19:29

:shock:
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

17 apr 2009, 20:00

Lekker stijl tussen die 5000 en 6000 rpm jammer van het Nm dipje rond de 4750rpm.
smartie
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 900
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:58

17 apr 2009, 21:57

Goed verhaal en lekkere waarden 8)
Regards
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

17 apr 2009, 22:06

Nou zuiniger is dus niet :lol: Je blijft gassen.. erg verslavend.

Dat nm dipje is niet merkbaar, je ziet ook dat die te warm werd boven de 6000 toeren daar maakt die ook een kleine dipje op de rollenbank.. de dag dat de GP afgesteld werd was het ook 24graden en 27graden bij Beek binnen dat helpt ook niet echt mee..

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”