Een R53 heeft geen turbo waarvan de turbodruk makkelijk op te schroeven is, voordeel van een R53 compressor is dat je altijd vermogen heb (geen turbogat) piekvermogen is leuk in de kroeg maar bruikbaar vermogen is veel leuker

Dus dan kom je bij een specialist terecht en het liefst 1 die de Mini door en door ken om meer vermogen te krijgen op een betrouwbare manier! Ouderwest Tunen zullen we het maar noemen, cilinderkop bewerken in&uitlaat kanalen, andere nokkenas, grotere kleppen, iets grotere pulley voor meer lucht in die cilinderkop maar wat erin gaat moet er ook weer uit, dus je wil zo min mogelijk tegendruk hebben, dus na een goede tip van Berthil, de pre-kat er tussen uit halen deze is toch alleen maar voor de koude start. En we hebben een begin!
De zoektocht begon met een bijna nieuwe cilinderkop en waar kan je die het beste vinden? Juist hier op het forum, ik heb deze cilinderkop overgenomen van Miniboard voor €100,- en een fles witte wijn, mooi prijsje! Meer is die niet waard de dealer vroeg nog €500,- voor een kop die zij over hebben gehouden


Hier valt nog wat te doen!
Wat doet zo'n cilinderkop en nokkenas? In mijn geval maakt die de GP nog sterker onderin en in het midden gebied precies wat je nodig om snel uit een bocht te komen of even een Porsche verrassen op de snelweg.
Beek heeft mijn cilinderkop tussendoor bewerkt en heeft daardoor allemaal wat langer geduurd maar het was het wachten waard!



Oude kop.

Nieuwe kop

Oude GP kop, niks bewerkt..





Uiteindelijk 240pk op de rollenbank bij Beek auto racing, alleen werd de inlaatlucht veeels te warm en dat kost vermogen dus mijn uitdraai is uitgekomen op 235pk (bij 6500toeren) en 260nm helemaal vlak tot 6000 toeren

Normaal haalt de GP zijn max vermogen en dat is 210pk standaard bij 7250 toeren dus je ziet het verschil!
Doordat die pre-kat weg is maakt die een heerlijke brul als je gas geeft en is lekker stil als je 140 rijd heb zelfs het idee dat die ook dan zuiniger rijd maar dat zal blijken na een uitgebreide test want ik ga de GP natuurlijk ook wel aan de performance box hangen voor de prestaties!
Dit is een geweldige upgrade en geeft meer voldoening dan een middagje poetsen

Met dank aan de mannen van Beek auto racing Den Haag www.minispeed.nl
