Hoe moet ik driften

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Svensens
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Antwerpen
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2006, 22:46

Hoe moet ik driften

25 aug 2006, 23:26

Nu het weer in NL & B toch nat is wil ik hierachter op het
militair vliegveld wat driften.
Hoe doe je dit juist zijn er mensen die dit goed onder de knie hebben ?
Waar moet je vooral rekening mee houden, is er een verschil als je met een S of een one D het doet ?

Alvast dank

Svensens
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6589
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

26 aug 2006, 00:15

350Z kopen en mij een rondje laten doen. Komt het dun uit je broek lopen...

Driften met een Mini.... Helaas niet mogelijk IMHO
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

26 aug 2006, 00:27

Driften inderdaad zal lastig worden. Met een achterwiel aangedreven auto gaat het veel beter. :lol:
Svensens
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Antwerpen
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jun 2006, 22:46

26 aug 2006, 00:28

Raar

Iemand verteld hier dat hij in de bocht op autosnelweg het deed
en ook iemand op de club special in zandvoort.

grtzzz

S
Afbeelding
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini
Locatie: ZTM
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 apr 2006, 20:17

26 aug 2006, 00:31

echt driften lukt slechts met achterwiel en 4wiel aandrijving, met voorwielaandrijving kan je slechts enig overstuur veroorzaken door veel te hard een scherpe bocht maken, zodat de achterkant uitbreekt. Leuk op rotondes. Kan zowel bij droog als nat weer. Hoef je geen rem voor te gebruiken, gewoon niet inhouden. Een echte drift hoor je met je handrem te genereren. Dat kan in een MINI alleen als er ijssel ligt want dan is het een schaats.

Als je overstuur hebt, rem dan eens voor de grap :mrgreen:
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

26 aug 2006, 00:42

Iemand verteld hier dat hij in de bocht op autosnelweg het deed
en ook iemand op de club special in zandvoort
Dan zal het meer schuiven van de achterkant geweest zijn. Door de goede wegligging van de mini kan je moeilijk driften. Hoogstens dat je wat gaat schuiven op een glad weg dek. Maar je mag het gerust uitproberen als je wilt. Hoor het wel of het je gelukt is :D
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

26 aug 2006, 02:35

Je kan met een voorwiel aangedreven auto niet echt driften. Wel kan je een powerslide maken, oftewel 1 bocht driften. Dit gaat met een voorwiel aangedreven auto eigenlijk alleen maar met de handrem. Zo kan je 1 bocht doorglijden.

Driften is het doorglijden van het parcour zonder grip te krijgen in de bochten. Dit is dus met voorwiel aangedreven auto's niet te doen. Tenzij je met je achterwielen stuurt.


iDD........ 180º en 360º zijn wel leuk in de sneeuw, maar uitbreken op nat wegdek op een drukke weg naast een vangrail een stuk minder
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 5414
Lid geworden op: 18 nov 2005, 10:21

26 aug 2006, 07:49

Ik had dat op de snelweg met mijn cabrio.. gewoon snoeihard op de bocht afgaan, gas los laten en insturen.. dan komt de achterkant om zetten, een beetje spelen met gaspedaal en je heb een 1 bocht drift :D (soort van, want het echte driften kan je inderdaad beter met een Z350 doen) het was in een 180graden bocht..
Gebruikersavatar
wally
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Haaltert
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 feb 2006, 16:12

26 aug 2006, 10:49

En als je aan het driften gaat zonder het zelf te willen ..... gebeurt er dit
Afbeelding
iDarkDesign
Transformer
Locatie: Amsterdam
Berichten: 5201
Lid geworden op: 15 mei 2006, 17:22

26 aug 2006, 10:53

Nog even voor alle duidelijkheid: 1 bocht de achterkant laten uitbreken dan weer grip krijgen en doorgaan heet powersliden. Een parcour (serie bochten, maar ook rechte stukken) afleggen zonder dat de aangedreven wielen grip hebben/ krijgen op het wegdek is driften.

iDD
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

26 aug 2006, 10:58

CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

26 aug 2006, 11:03

Op een vliegveld! Dat is natuurlijk een bak met ruimte. Handrem is niet eens nodig.

Voor je de bocht neemt naar de buitenkant sturen en dan vol insturen naar de binnenkant, niet te veel het stuur tussen je handen laten vieren en niet te veel gas geven in de bocht, want dat krijgt hij ook ernstig snel weer grip en trek je de auto weer recht. Een MINI breekt dan behoorlijk makkelijk uit, mits je de juiste snelheid hebt, maar daar ben je snel genoeg achter! Het eerste filmpje van Sid is inderdaad een hele goede, alleen uitkijken met de terugslag, want als je dan om gaat ga je alle kanten op, meestal precies die kant die je niet wilt op gaan.

Wees niet bang voor omkantelen, dat hoor ik vaak genoeg, MINI's liggen als een blok op de weg en die krijg je alleen om als je echt iets stoms doet (bijvoorbeeld driften, maar dan in het gras ipv op asfalt).

Als je een voorwielaangedreven auto hebt is de techniek hetzelfde bij, zo goed als iedere auto (Mini Cooper S, Golfje GTi zijn wel het leukst, lekker onderstel).
Het beste en langste driften kan je het best met een 4-wiel-aangedreven auto doen, zeker als je het nog niet volledig onder de knie hebt (Een Evo of Impreza bijvoorbeeld doen het goed). Het leukste is een achterwielaangedreven auto met 350pk of meer, dan moet je overigens wel wat meer ervaring hebben (Een Porsche GT3, Carrera GT, BMW M5 of TVR Sagaris zijn echte aanraders).

Een paar handige tips vooraf:
-Zorg voor een gladde ondergrond (geen betondelen, vanwege de randjes)(of asfalt waar de zon een hele ochtend op heeft geschenen)(bij voorkeur een beetje vochtige baan)
-Doe het met een setje gare/versleten velgen en banden (versleten banden glijden makkelijker)(met een set gare velgen is het niet erg als ze verder beschadigen of eventueel afbreken)
-Ik wil mee!!!!! :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

26 aug 2006, 12:12

Hallo
Ik heb een paar jaar geleden een driftcursus gedaan bij 333-events, op een onverhard circuitje nabij het safaripark Beekse Bergen. Daarbij hebben we in een FWD, een RWD en een 4WD rondjes gedaan. Het circuit was redelijk simpel, een soort L-vorm, maar voor een onervaren rijder was dit voldoende moeilijk om voor elkaar te krijgen.
Het voordeel van onverhard is natuurlijk dat je geen bandenslijtage krijgt.



Qua techniek was het vooral de (hierboven al beschreven) pendule-beweging (uitsturen, vervolgens pas insturen) die de auto in een achterwielslip bracht. Bij RWD was deze makkelijk controleerbaar, bij 4WD was deze moeilijk in de gewenste slip te brengen (gewoon een kwestie van teveel grip), en de FWD was maar moeizaam te verleden tot uitbreken achter.
Bij de FWD moest echt de handrem er op het juiste moment aan te pas komen om de auto te zetten. Dit deden we precies op het moment nádat eerst de bocht uitgestuurd werd, vervolgens handrem en tegelijktijd SNEL insturen. Dan nog was het moeizaam om de auto de hele bocht lang in de slip te houden. Je moet dit echt aanvoelen in de auto, en daarop reageren met je gaspedaal.

De stuurtechniek moet je echt trainen, want als de auto uit de slip komt, krijg je een klap op je stuur die je op moet vangen door weer tegen te sturen. Dit moet zo snel gebeuren dat je het haast niet voor elkaar krijgt.

De auto's waar we toen mee reden:
Bmw 3-serie jaren '80 : RWD
Opel Astra cup-editie: FWD
Audi Quattro: 4WD

Deze cursus was :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:




PS overstuur op de openbare weg is natuurlijk mogelijk, maar is vooral het gevolg van kuilen in de weg, olie of gewoon bewust lomp stuurgedrag :lol:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13490
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

26 aug 2006, 12:56

Bij de rijdvaardigheidstraining in Lelystad wel eens met een voorwielaandrijver een rotonde continu in drift gedaan. Maar dat was dan ook op zo'n heel glad nat wit wegdek en continu de handrem er op. Heel leuk om te doen en ook nog verbazend moeilijk, ik was de enigste die continu in de slip rond ging :)

Op de openbare weg lijkt me dit heel moeilijk, waarschijnlijk nog het beste te doen op een nat grasveld. De snelheden zijn relatief laag als je dit zo doet. En natuurlijk de DSC/ASC uitschakelen.

Effe filmen als jullie dat gaan proberen.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

26 aug 2006, 13:30

Berthil schreef:Effe filmen als jullie dat gaan proberen.
:mrgreen: ja mensen, dat wil ik ook wel zien
Afbeelding

Terug naar “Kletshoek”