
Alleen dat dak hé

Cuppen komt dus vooral door de negatieve camber op de achterwielen. Hoe verder de auto zakt hoe meer negatief camber. De camber links op de facelift Mini zijn verstelbaar echter maar een 0,5 graad dus daar hef je 3 graden negatief camber niet mee op. Om dat te doen heb je camberlinks nodig. Ik heb trouwens alles op -2 graden camber staan en wissel zeer regelmatig voor en achterwielen omdat ik geen cupping wil en altijd 4 nieuwe banden.Brullie schreef:Maar het is bij de Mini's een normaal verschijnsel dat de achterbanden aan de binnenkant (kunnen) cuppen. Wanneer je gaat verlagen, altijd rondom laten uitlijnen. Grote probleem hierbij is dat er geen programma's (software) in de uitlijn apparatuur zijn voor het verlaagde onderstel. De meeste uitlijn bedrijfen "gokken" hierbij een beetje welke setting ze nemen om uit te lijnen. Men zegt wel dat er een juiste software is maar iedere set-up qua onderstel is verschillend. Kort om, je moet een beetje geluk hebben dat men serieus afsteld en links en rechts exact gelijk doet qua waardes. Anders krijg je aan 1 zijde, voor of achter, een gecupte band en de andere kant kan dan geen problemen hebben. Gewoon naar specialist gaan die ervaring heeft met het uitlijnen met de verlaagde Coopers. En dat is even zoeken...
P.s. het komt ook bij een hele goede uitlijning voor dat de banden cuppen maar dat is dan meestal op de niet aangedreven assen. Wanneer de achterbanden langzaam gaan cuppen, naar voren plaatsen waarna je het cuppen na verloop van tijd (lees kilometers) weer opheft van het setje wat achter heeft gezeten...
Tuurlijk, na een verlaging of wijziging aan het onderstel is het aangeraden om deze te laten uitlijnen.Hans J schreef:Nog een vraag, ik heb aftermarket verlinging ca. 30 mm. op een one. Willen/kunnen ze je bij de dealer gewoon helpen auto trekt wat naar rechts.
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors