Uitlijnen van de auto

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Nexus
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 899
Lid geworden op: 30 dec 2005, 13:21

12 jul 2007, 22:20

Haha inderdaad, grappig :)

Alleen dat dak hé :P
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:08

12 jul 2007, 22:30

Nexus schreef:Haha inderdaad, grappig :)

Alleen dat dak hé :P
En die spiegels 8)
TomSR
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Eindhoven
Berichten: 73
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:08

18 jul 2007, 20:29

Inmiddels uitgelijnd, bij de Bandencentrale voor €39,-. De dame waarvan ik hem heb overgenomen had dus wel eens een stoeprandje meegepakt, wat overigens ook aan de velgen te zien is :cry:

Maargoed, hij is weer kaarsrecht afgesteld en rijdt weer zoals het hoort!
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13490
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

31 jan 2009, 13:41

Brullie schreef:Maar het is bij de Mini's een normaal verschijnsel dat de achterbanden aan de binnenkant (kunnen) cuppen. Wanneer je gaat verlagen, altijd rondom laten uitlijnen. Grote probleem hierbij is dat er geen programma's (software) in de uitlijn apparatuur zijn voor het verlaagde onderstel. De meeste uitlijn bedrijfen "gokken" hierbij een beetje welke setting ze nemen om uit te lijnen. Men zegt wel dat er een juiste software is maar iedere set-up qua onderstel is verschillend. Kort om, je moet een beetje geluk hebben dat men serieus afsteld en links en rechts exact gelijk doet qua waardes. Anders krijg je aan 1 zijde, voor of achter, een gecupte band en de andere kant kan dan geen problemen hebben. Gewoon naar specialist gaan die ervaring heeft met het uitlijnen met de verlaagde Coopers. En dat is even zoeken...

P.s. het komt ook bij een hele goede uitlijning voor dat de banden cuppen maar dat is dan meestal op de niet aangedreven assen. Wanneer de achterbanden langzaam gaan cuppen, naar voren plaatsen waarna je het cuppen na verloop van tijd (lees kilometers) weer opheft van het setje wat achter heeft gezeten...
Cuppen komt dus vooral door de negatieve camber op de achterwielen. Hoe verder de auto zakt hoe meer negatief camber. De camber links op de facelift Mini zijn verstelbaar echter maar een 0,5 graad dus daar hef je 3 graden negatief camber niet mee op. Om dat te doen heb je camberlinks nodig. Ik heb trouwens alles op -2 graden camber staan en wissel zeer regelmatig voor en achterwielen omdat ik geen cupping wil en altijd 4 nieuwe banden.

Afbeelding
Brullie
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Blaricum
Berichten: 143
Lid geworden op: 19 jul 2008, 16:48

06 feb 2009, 20:25

He Berthil...

Mooie textuele aanvulling op het uitlijn verhaal! Maar uhm, waar heb jij deze camberlinks vandaan? -2 is wel strakke setting zeg! Zal uiteindelijk wel goed helpen want de binnenkanten van de banden zijn bij nu al bijna aan gort. Rij zelf wel een pre-facelift maar het probleem is het zelfde als de facelift uitvoering.

Greetz, Hans
!!! ENJOY THE MINI LIFESTYLE !!!
PaulvG
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Tiel
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2009, 16:23

09 okt 2009, 19:13

De reacties lezend komt Kwikfit er niet zo goed vanaf. Persoonlijk sta ik met mijn leaseauto jaarlijks diverse malen bij de bandendealer. Eerst vooral bij Kwikfit, de laatste keren bij Profile Tyre Center. Bij die laatste heb ik toch een beter gevoel en hebben ze ook mogelijkheden om wielen te fijnbalanceren. Iets wat ze bij Kwikfit niet doen (tenminste niet overal).
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter
Locatie: Erps-Kwerps
Berichten: 4941
Lid geworden op: 11 mar 2007, 00:48

23 nov 2009, 16:17

Ff, een ouder topic uit het stof halen :D

Maar kan het zijn als je door hevige aquaplaning rijd, je uitlijning naar de zak is?
Want mijn stuur schuin naar rechts, terwijl ik mooi rechtdoor rijd :D
En ik heb onlangs een serieuze ruk moeten geven aan het stuur, omdat de aquaplaning hem helemaal naar rechts trok.
Afbeelding
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sliedrecht
Berichten: 1071
Lid geworden op: 01 dec 2005, 18:06

24 nov 2009, 09:27

Nog een vraag, ik heb aftermarket verlinging ca. 30 mm. op een one. Willen/kunnen ze je bij de dealer gewoon helpen auto trekt wat naar rechts.
sharpsafer
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: kortrijk
Berichten: 327
Lid geworden op: 24 apr 2009, 08:50

24 nov 2009, 14:45

Hans J schreef:Nog een vraag, ik heb aftermarket verlinging ca. 30 mm. op een one. Willen/kunnen ze je bij de dealer gewoon helpen auto trekt wat naar rechts.
Tuurlijk, na een verlaging of wijziging aan het onderstel is het aangeraden om deze te laten uitlijnen.
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

24 nov 2009, 15:48

dat dacht ik ook, maar bij Beek (Klaas) zegt dat het niet nodig is....

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”