Meer vermogen uit mijn MINI!!!

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
mad-mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 sep 2006, 20:07

Meer vermogen uit mijn MINI!!!

27 sep 2006, 19:45

Zoals jullie ondertussen hopelijk wel weten heb ik een mini one ik zit er over na tedenken om er motorisch wat aan tedoen. Ik heb namelijk hiervoor een subaru gt turbo gehad en dan is dit qua vermogen wel heel veel minder dan de subaru. Dus wat kan je allemaal doen aan het blok van de one dan bedoel ik geen luchtfilter maar bijv een chip een compressor weet ik veel wat. Zouden jullie mij daar wat meer info over kunnen geven en waar ik het chippen etc etc het beste kan laten doen.
En hoeveel vermogen is er uit de mini tekrijgen zonder dat alles kapot gaat bijv de versnellingsbak.

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

27 sep 2006, 20:10

had je dan niet beter een cooper S gekocht ipv een one ?

:wink:
mad-mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 sep 2006, 20:07

27 sep 2006, 20:19

Ja misschien wel maar ik vond deze zo gaaf en het is meer een uitdaging voor mij een one op tevoeren dan een cooper s!!
Laatst gewijzigd door mad-mini op 30 sep 2006, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

27 sep 2006, 20:22

one kan je naar 130pk brengen. is in principe same as cooper, alleen andere software met begrenzer.

dit kan je aanpassen door middel van software.

kan je bv laten doen bij Heinz tuning in belgie, maar in nederland zal je ook wel deftige tuners hebben.

succes !

remember: meten is weten !
tuning zonder testbankresultaat is geen tuning :wink:
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

27 sep 2006, 21:53

ach, ik heb inmiddels heel wat avonduren in dit vraagstuk zitten...
de stappen zijn ongeveer:

- chiptuning = 115pk
- luchtfilter = 120pk
- uitlaat compleet = 130pk
- andere cilinderkop, nokkenas, bougiekabels, lichter vliegwiel = 145pk
- andere koppeling = geen verschil
- turbo is geen optie, teveel gezeik
- cooper s kopen

zelf heb ik nog iets anders lopen maar dat blijft nog beetje geheim >)
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

27 sep 2006, 22:01

Sid schreef:ach, ik heb inmiddels heel wat avonduren in dit vraagstuk zitten...
de stappen zijn ongeveer:

- chiptuning = 115pk
- luchtfilter = 120pk
- uitlaat compleet = 130pk
- andere cilinderkop, nokkenas, bougiekabels, lichter vliegwiel = 145pk
- andere koppeling = geen verschil
- turbo is geen optie, teveel gezeik
- cooper s kopen

zelf heb ik nog iets anders lopen maar dat blijft nog beetje geheim >)
Je hebt jezelf nogal rijk gerekend met die PK's, of heb je hier een dyno uitdraai van. :wink:
Fred
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 14169
Lid geworden op: 12 apr 2006, 21:20

27 sep 2006, 22:39

Ik heb 125 pk met chiptuning, en je kan er zeker 130 uithalen. Spruitstuk, uitlaat, luchtfilter ... zou je op een kleine 140 pk komen. Maar als ja alles samentelt kan je idd beter ineens een S kopen ...

Nu heb ik nog een vraagje, wat zouden ander bougies uitmaken?
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

27 sep 2006, 22:48

Fred schreef:
Nu heb ik nog een vraagje, wat zouden ander bougies uitmaken?
Niks noppes nada :lol:

Of de huidige zijn versleten :mrgreen:
Braspenning Racing
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dublin
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 jul 2006, 22:51

28 sep 2006, 01:14

Een aantal verbeteringen:

Andere bougies en bougie kabels leveren geen winst op, alleen geen verlies.
Een lichter vliegwiel levert geen winst op, door de lagere massa kan die motor echter sneller in de toeren klimmen, waardoor sneller het volle vermogen benut kan worden.

Bij een One haal je het meeste uit de software upgrade:
Afbeelding

Dit kan je nog licht verhogen naar 140-145 bhp door je luchtinlaat (filter)en uitlaat systeem (catback) aan te passen.
Dan ga je naar de meer "intrusive" (en kostbare) upgrades:
Scherpere nokkenassen,
Compressie verhogen.
Reworked cylinderkop,
Grotere inlaat spruitstuk,
Grotere gaskleppenhuis,
Volledig uitlaat systeem, om maar wat zaken op te noemen.

Dan heb je nog wat zaken die niet het vermogen verhogen, maar wel hun effect op de accelleratie/topsnelheid hebben:
Lichter vliegwiel (eerder genoemd)
Kortere diff,
Versnellingsbak,

Ga je zo dat volledige rijtje af, dan wegen de kosten niet meer op tov je vermogenswinst en is het raadzamer om een Cooper S te vinden en die naar rond de 210-215 bhp te brengen.

Just my 2 cnts.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5253
Lid geworden op: 04 mar 2006, 22:59

28 sep 2006, 09:29

Braspenning Racing schreef:Een aantal verbeteringen:

Andere bougies en bougie kabels leveren geen winst op, alleen geen verlies.
Een lichter vliegwiel levert geen winst op, door de lagere massa kan die motor echter sneller in de toeren klimmen, waardoor sneller het volle vermogen benut kan worden.

Bij een One haal je het meeste uit de software upgrade:
Afbeelding

Dit kan je nog licht verhogen naar 140-145 bhp door je luchtinlaat (filter)en uitlaat systeem (catback) aan te passen.
Dan ga je naar de meer "intrusive" (en kostbare) upgrades:
Scherpere nokkenassen,
Compressie verhogen.
Reworked cylinderkop,
Grotere inlaat spruitstuk,
Grotere gaskleppenhuis,
Volledig uitlaat systeem, om maar wat zaken op te noemen.

Dan heb je nog wat zaken die niet het vermogen verhogen, maar wel hun effect op de accelleratie/topsnelheid hebben:
Lichter vliegwiel (eerder genoemd)
Kortere diff,
Versnellingsbak,

Ga je zo dat volledige rijtje af, dan wegen de kosten niet meer op tov je vermogenswinst en is het raadzamer om een Cooper S te vinden en die naar rond de 210-215 bhp te brengen.

Just my 2 cnts.
Dan is er qua prijsverschil nog geld over voor de ventieldopjes van Mini en een armleuning....
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

28 sep 2006, 22:52

werner schreef: Je hebt jezelf nogal rijk gerekend met die PK's, of heb je hier een dyno uitdraai van. :wink:
genoeg uitdraaien te vinden op fora die bovenstaande bevestigen.
140pk wordt niet zelden gehaald met oa bovenstaande aanpassingen.
Braspenning Racing schreef:Een aantal verbeteringen:

Andere bougies en bougie kabels leveren geen winst op, alleen geen verlies.
Een lichter vliegwiel levert geen winst op, door de lagere massa kan die motor echter sneller in de toeren klimmen, waardoor sneller het volle vermogen benut kan worden.
chris het lijkt me logisch dat als je een andere kop neemt, je ook zorgt voor een setje uitstekende bougiekabels en een ander vliegwiel.
alsthans ik zou een vliegwiel vervangen vóórdat ik de kop zou vervangen, of op zn minst tegelijkertijd.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

28 sep 2006, 22:58

werner schreef: Je hebt jezelf nogal rijk gerekend met die PK's, of heb je hier een dyno uitdraai van. :wink:
genoeg uitdraaien te vinden op fora die bovenstaande bevestigen.
140pk wordt niet zelden gehaald met oa bovenstaande aanpassingen.

Ben benieuwd , we zullen zien op de dyno bij beek :wink:
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

29 sep 2006, 23:14

werner schreef:genoeg uitdraaien te vinden op fora die bovenstaande bevestigen.
140pk wordt niet zelden gehaald met oa bovenstaande aanpassingen.

Ben benieuwd , we zullen zien op de dyno bij beek :wink:
ach, ik denk zelf dat er bij mij 120 uitrolt.
dingen vallen altijd tegen.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”