Heb ook al gedacht ze te vervangen door gewone banden.
Maar mijn vriendin en onze dochter rijden er ook met mijn MCS en als ze dan eens lek rijden . . . . .
En een dochter van 2 heeft niet zoveel geduld.
En ik heb persoonlijk ook niet graag dat zij langs een drukke weg banden moeten vervangen.
Dus lever ik maar wat plezier in . . .
Bandenspanningslampje / Run flat (en ABS) lampje brand
- Gebo
- Mod virus alert!
- Locatie: Hall
Bericht
Band moet wel van de velg, en wordt van binnenuit geplakt.
Scheelde mij onlangs (na perforatie door een schroef) ook een nieuwe band. Was nu voor 25 eurootjes weer klaar.
Wellicht dat de dealer dit (nog) niet mag, maar er zijn reeds meerdere bedrijven die dat wel mogen, en door Dunlop/Pirelli erkend zijn als officieel reparatie-punt voor Run-flat banden.Omdat ze runflat banden nooit mogen repareren moest er een nieuwe (dure) band op.
Band moet wel van de velg, en wordt van binnenuit geplakt.
Scheelde mij onlangs (na perforatie door een schroef) ook een nieuwe band. Was nu voor 25 eurootjes weer klaar.
- Rimshot
- 4 op een rij!
- Locatie: Stellendam
Bericht
Het bandenspanningssysteem werkt als volgt,
Als de banden op druk zijn gebracht en je reset het systeem met het knopje, dan wordt dat het nieuwe 0 punt. het maakt dus niet uit of er meer druk in de voorbanden zit dan in e achterbanden.
Het aantal omwentelingen per wiel wordt gemeten en vergeleken met het 0 punt, als de afwijking van het aantal omwentelingen t.o.v. het 0 punt te groot is dan heeft de band dus spanning verloren. het kan dus zijn dat de druk iets gezakt is b.v 0,5 bar, maar het kan ook zijn dat ie dus plat staat. dit ziet het systeem niet. Hij meet alleen een afwijking tov het nulpunt.
Groet Rimshot
Als de banden op druk zijn gebracht en je reset het systeem met het knopje, dan wordt dat het nieuwe 0 punt. het maakt dus niet uit of er meer druk in de voorbanden zit dan in e achterbanden.
Het aantal omwentelingen per wiel wordt gemeten en vergeleken met het 0 punt, als de afwijking van het aantal omwentelingen t.o.v. het 0 punt te groot is dan heeft de band dus spanning verloren. het kan dus zijn dat de druk iets gezakt is b.v 0,5 bar, maar het kan ook zijn dat ie dus plat staat. dit ziet het systeem niet. Hij meet alleen een afwijking tov het nulpunt.
Groet Rimshot

- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Het nulpunt wat jij beschrijft bestaat denk ik niet. Met de Reset knop zet men alleen het waarschuwingslampje uit, het nulpunt is dus leeg. Wat natuurlijk weer gaat branden als je gaat rijden en de bandenspanning is nog steeds ongelijk bij één of meer banden. De omwentelsnelheid van de 4 wielen wordt niet gemeten ten opzichte van een nulpunt maar ten opzichte van elkaar.
Als het nulpunt zou worden opgeslagen bij een reset zou een foute waarde worden opgeslagen, het wekt ook de suggestie dat de waarde van elke band afzonderlijk wordt opgeslagen.
Miereneukerij van mijn kant of ik begrijp je natuurlijk verkeerd, kan ook
Dit heb ik eens vertaald uit de Engelse A tot Z van mini.com
"Je bent de eerste die het weet als je MINI je dreigt teleur te stellen dankzij de bandenspanningmeter.
Een premiere als standaard uitrusting in de wereld van de kleinere auto's, detecteert dit systeem als één van de banden te weinig banden-spanning heeft zodat de bestuurder voldoende tijd heeft om te reageren.
Wanneer een band lucht verliest neemt de radius waarmee de band contact heeft met de weg af en maakt daardoor meer omwentelingen dan de andere banden. De ABS sensoren, welke de rotatiesnelheid meet van alle wielen, registreren het verschil in snelheid en de bestuurder krijgt een waarschuwing via een lampje in de snelheidsmeter van de MINI.
Zo neemt het risico af van het moeten verwisselen van een wiel aan de kant van de weg en verkleint ook de kans op blow-outs, welke vaak worden veroorzaakt door onvoldoende bandenspanning.
Het systeem functioneert vanaf een snelheid van 16 km/h. Er kan een vertraging in de waarschuwing zitten als de MINI versneld of sterk remt, is uitgerust met sneeuwkettingen of een aanhanger of andere auto voorttrekt."
Als het nulpunt zou worden opgeslagen bij een reset zou een foute waarde worden opgeslagen, het wekt ook de suggestie dat de waarde van elke band afzonderlijk wordt opgeslagen.
Miereneukerij van mijn kant of ik begrijp je natuurlijk verkeerd, kan ook

Dit heb ik eens vertaald uit de Engelse A tot Z van mini.com
"Je bent de eerste die het weet als je MINI je dreigt teleur te stellen dankzij de bandenspanningmeter.
Een premiere als standaard uitrusting in de wereld van de kleinere auto's, detecteert dit systeem als één van de banden te weinig banden-spanning heeft zodat de bestuurder voldoende tijd heeft om te reageren.
Wanneer een band lucht verliest neemt de radius waarmee de band contact heeft met de weg af en maakt daardoor meer omwentelingen dan de andere banden. De ABS sensoren, welke de rotatiesnelheid meet van alle wielen, registreren het verschil in snelheid en de bestuurder krijgt een waarschuwing via een lampje in de snelheidsmeter van de MINI.
Zo neemt het risico af van het moeten verwisselen van een wiel aan de kant van de weg en verkleint ook de kans op blow-outs, welke vaak worden veroorzaakt door onvoldoende bandenspanning.
Het systeem functioneert vanaf een snelheid van 16 km/h. Er kan een vertraging in de waarschuwing zitten als de MINI versneld of sterk remt, is uitgerust met sneeuwkettingen of een aanhanger of andere auto voorttrekt."
- FunkyRAT
- Be Mini
- Locatie: ZTM
Bericht
wat Rimshot bedoelt met 'het nulpunt' is mijns inziens dat het systeem de banden tarreert in de huidige situatie. Elke verandering die na de tarra optreed is reden om het lampje te laten branden. Als je namelijk sneeuwkettingen om je banden legt, moet je hem ook opnieuw tarreren dmv het knopje, maar het zijn eigenlijk foute waarden (afwijkingen t.o.v. de originele waarden) die hij dan niet als fout ziet.
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Zuiden
Bericht
Ik begrijp ook dat hij dat zo bedoelt maar zo werkt het denk ik niet. Hoe kun je nu een systeem tarreren als je stilstaat en er dus geen omwentelsnelheid van je banden is? De 'huidige' situatie' is stilstaan tijdens resetten.
Ik heb eens alle 4 de velgen verwisselt naar andere velgen met een kleinere totale omtrek inclusief band dan de oude set (van R95 even naar S-lites voor Zandvoort). Er ging dus niks branden omdat de 4 banden dezelfde bandenspanning (dus omtrek) hadden.
Omdat ik eens een lekke band had en mijn band niet voorradig was heb ik twee dagen rondgereden met een tijdelijk band die wat groter van omtrek was. Dus twee dagen rondrijden met het waarschuwingslampje aan en resetten helpt niet. Nadat je 16 km/h rijdt wordt de onderlinge bandomtrek vergeleken en ziet het systeem dat er één band een afwijkende bandenmaat heeft.
Ik heb ook een defecte ABS sensor gehad. Dan brand dus de hele kerstboom die met de sensor te maken heeft: bandenspanning, ABS en DSC.
Theoretisch merkt het systeem niets als alle 4 de banden gelijkmatig lucht verliezen. Daarom moet je nog steeds af en toe je bandenspanning controleren, want het systeem waarschuwd niet als de spanning in alle 4 de banden langzaam afneemt.
Ik heb eens alle 4 de velgen verwisselt naar andere velgen met een kleinere totale omtrek inclusief band dan de oude set (van R95 even naar S-lites voor Zandvoort). Er ging dus niks branden omdat de 4 banden dezelfde bandenspanning (dus omtrek) hadden.
Omdat ik eens een lekke band had en mijn band niet voorradig was heb ik twee dagen rondgereden met een tijdelijk band die wat groter van omtrek was. Dus twee dagen rondrijden met het waarschuwingslampje aan en resetten helpt niet. Nadat je 16 km/h rijdt wordt de onderlinge bandomtrek vergeleken en ziet het systeem dat er één band een afwijkende bandenmaat heeft.
Ik heb ook een defecte ABS sensor gehad. Dan brand dus de hele kerstboom die met de sensor te maken heeft: bandenspanning, ABS en DSC.
Theoretisch merkt het systeem niets als alle 4 de banden gelijkmatig lucht verliezen. Daarom moet je nog steeds af en toe je bandenspanning controleren, want het systeem waarschuwd niet als de spanning in alle 4 de banden langzaam afneemt.
- PPCS
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amsterdam
Bericht
Goed ik had dus WEL een lekke band. Na de derde keer dat lampje en de derde keer de band RA opgepompt te hebben naar de dealer gereden.
Dikke spijker in band precies tussen loopvlak in de groef. Ik dacht SHit nieuwe band is duur, maar de dealer in heemstede mocht de banden repareren en ik was dus goedkoper klaar
. Werkt toch goed dat systeem 
Dikke spijker in band precies tussen loopvlak in de groef. Ik dacht SHit nieuwe band is duur, maar de dealer in heemstede mocht de banden repareren en ik was dus goedkoper klaar




- Ivo
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Utrecht
Bericht
.
Bij ons is precies hetzelfde gebeurd, ook een spijker rechtsachter waardoor de band heel langzaam leegliep. Er is bij ons alleen wel een gloednieuwe band op gezetPPCS schreef:Goed ik had dus WEL een lekke band. Na de derde keer dat lampje en de derde keer de band RA opgepompt te hebben naar de dealer gereden.
Dikke spijker in band precies tussen loopvlak in de groef. Ik dacht SHit nieuwe band is duur, maar de dealer in heemstede mocht de banden repareren en ik was dus goedkoper klaar![]()
![]()
. Werkt toch goed dat systeem


- horn
- Be Mini
Bericht
Nooit meer runflats...
Ook gedaan. En een spuitbus achterin gelegd om een kapotte band weer op druk te brengen. Niets geen gewissel onderweg. Effe schudden, pssssst en rijden maar weer.Kingair schreef:Heb ook al gedacht ze te vervangen door gewone banden.
Maar mijn vriendin en onze dochter rijden er ook met mijn MCS en als ze dan eens lek rijden . . . . .
En een dochter van 2 heeft niet zoveel geduld.
En ik heb persoonlijk ook niet graag dat zij langs een drukke weg banden moeten vervangen.
Dus lever ik maar wat plezier in . . .

Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Nou, ik toevallig wél!

- Cooper CVT
- Leerling Mini lid
- Locatie: Almere
Bericht
Bandenspanningslampje
Een van de achterbanden was lek, die is inmiddels gerepareerd. Echter het oranje bandenspannings lampje blijft nog steeds branden op het dashbord? Iemand enig idee hoe ik dit uitkrijg?
Groet,
Patrick
Groet,
Patrick
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors