Bandenspanningslampje / Run flat (en ABS) lampje brand

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Kingair
4 op een rij!
4 op een rij!

06 nov 2006, 21:08

Heb ook al gedacht ze te vervangen door gewone banden.
Maar mijn vriendin en onze dochter rijden er ook met mijn MCS en als ze dan eens lek rijden . . . . .
En een dochter van 2 heeft niet zoveel geduld.
En ik heb persoonlijk ook niet graag dat zij langs een drukke weg banden moeten vervangen.
Dus lever ik maar wat plezier in . . .
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 nov 2006, 22:08

Omdat ze runflat banden nooit mogen repareren moest er een nieuwe (dure) band op.
Wellicht dat de dealer dit (nog) niet mag, maar er zijn reeds meerdere bedrijven die dat wel mogen, en door Dunlop/Pirelli erkend zijn als officieel reparatie-punt voor Run-flat banden.

Band moet wel van de velg, en wordt van binnenuit geplakt.
Scheelde mij onlangs (na perforatie door een schroef) ook een nieuwe band. Was nu voor 25 eurootjes weer klaar.
Rimshot
4 op een rij!
4 op een rij!

07 nov 2006, 09:54

Het bandenspanningssysteem werkt als volgt,
Als de banden op druk zijn gebracht en je reset het systeem met het knopje, dan wordt dat het nieuwe 0 punt. het maakt dus niet uit of er meer druk in de voorbanden zit dan in e achterbanden.
Het aantal omwentelingen per wiel wordt gemeten en vergeleken met het 0 punt, als de afwijking van het aantal omwentelingen t.o.v. het 0 punt te groot is dan heeft de band dus spanning verloren. het kan dus zijn dat de druk iets gezakt is b.v 0,5 bar, maar het kan ook zijn dat ie dus plat staat. dit ziet het systeem niet. Hij meet alleen een afwijking tov het nulpunt.

Groet Rimshot
Afbeelding
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 nov 2006, 13:01

Het nulpunt wat jij beschrijft bestaat denk ik niet. Met de Reset knop zet men alleen het waarschuwingslampje uit, het nulpunt is dus leeg. Wat natuurlijk weer gaat branden als je gaat rijden en de bandenspanning is nog steeds ongelijk bij één of meer banden. De omwentelsnelheid van de 4 wielen wordt niet gemeten ten opzichte van een nulpunt maar ten opzichte van elkaar.

Als het nulpunt zou worden opgeslagen bij een reset zou een foute waarde worden opgeslagen, het wekt ook de suggestie dat de waarde van elke band afzonderlijk wordt opgeslagen.

Miereneukerij van mijn kant of ik begrijp je natuurlijk verkeerd, kan ook :)

Dit heb ik eens vertaald uit de Engelse A tot Z van mini.com

"Je bent de eerste die het weet als je MINI je dreigt teleur te stellen dankzij de bandenspanningmeter.

Een premiere als standaard uitrusting in de wereld van de kleinere auto's, detecteert dit systeem als één van de banden te weinig banden-spanning heeft zodat de bestuurder voldoende tijd heeft om te reageren.

Wanneer een band lucht verliest neemt de radius waarmee de band contact heeft met de weg af en maakt daardoor meer omwentelingen dan de andere banden. De ABS sensoren, welke de rotatiesnelheid meet van alle wielen, registreren het verschil in snelheid en de bestuurder krijgt een waarschuwing via een lampje in de snelheidsmeter van de MINI.

Zo neemt het risico af van het moeten verwisselen van een wiel aan de kant van de weg en verkleint ook de kans op blow-outs, welke vaak worden veroorzaakt door onvoldoende bandenspanning.

Het systeem functioneert vanaf een snelheid van 16 km/h. Er kan een vertraging in de waarschuwing zitten als de MINI versneld of sterk remt, is uitgerust met sneeuwkettingen of een aanhanger of andere auto voorttrekt
."
FunkyRAT
Be Mini
Be Mini

07 nov 2006, 14:04

wat Rimshot bedoelt met 'het nulpunt' is mijns inziens dat het systeem de banden tarreert in de huidige situatie. Elke verandering die na de tarra optreed is reden om het lampje te laten branden. Als je namelijk sneeuwkettingen om je banden legt, moet je hem ook opnieuw tarreren dmv het knopje, maar het zijn eigenlijk foute waarden (afwijkingen t.o.v. de originele waarden) die hij dan niet als fout ziet.
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

07 nov 2006, 14:22

Ik begrijp ook dat hij dat zo bedoelt maar zo werkt het denk ik niet. Hoe kun je nu een systeem tarreren als je stilstaat en er dus geen omwentelsnelheid van je banden is? De 'huidige' situatie' is stilstaan tijdens resetten.

Ik heb eens alle 4 de velgen verwisselt naar andere velgen met een kleinere totale omtrek inclusief band dan de oude set (van R95 even naar S-lites voor Zandvoort). Er ging dus niks branden omdat de 4 banden dezelfde bandenspanning (dus omtrek) hadden.

Omdat ik eens een lekke band had en mijn band niet voorradig was heb ik twee dagen rondgereden met een tijdelijk band die wat groter van omtrek was. Dus twee dagen rondrijden met het waarschuwingslampje aan en resetten helpt niet. Nadat je 16 km/h rijdt wordt de onderlinge bandomtrek vergeleken en ziet het systeem dat er één band een afwijkende bandenmaat heeft.

Ik heb ook een defecte ABS sensor gehad. Dan brand dus de hele kerstboom die met de sensor te maken heeft: bandenspanning, ABS en DSC.

Theoretisch merkt het systeem niets als alle 4 de banden gelijkmatig lucht verliezen. Daarom moet je nog steeds af en toe je bandenspanning controleren, want het systeem waarschuwd niet als de spanning in alle 4 de banden langzaam afneemt.
PPCS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 nov 2006, 15:17

Goed ik had dus WEL een lekke band. Na de derde keer dat lampje en de derde keer de band RA opgepompt te hebben naar de dealer gereden.

Dikke spijker in band precies tussen loopvlak in de groef. Ik dacht SHit nieuwe band is duur, maar de dealer in heemstede mocht de banden repareren en ik was dus goedkoper klaar :D :D :D . Werkt toch goed dat systeem :oops:
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 nov 2006, 15:28

PPCS schreef:Goed ik had dus WEL een lekke band. Na de derde keer dat lampje en de derde keer de band RA opgepompt te hebben naar de dealer gereden.

Dikke spijker in band precies tussen loopvlak in de groef. Ik dacht SHit nieuwe band is duur, maar de dealer in heemstede mocht de banden repareren en ik was dus goedkoper klaar :D :D :D . Werkt toch goed dat systeem :oops:
Bij ons is precies hetzelfde gebeurd, ook een spijker rechtsachter waardoor de band heel langzaam leegliep. Er is bij ons alleen wel een gloednieuwe band op gezet :?.
Afbeelding
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 nov 2006, 15:37

Mochten hun dan niet die band repareren Ivo ? Daar zal het wel mee te maken hebben....denk ik
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 nov 2006, 16:06

kwiebje schreef:Mochten hun dan niet die band repareren Ivo ? Daar zal het wel mee te maken hebben....denk ik
Er werd inderdaad gezegd dat ze de band niet mochten repareren.
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 nov 2006, 16:31

Tss.. had ook een lekke band, gewoon repareren hoor die hap! onzin van dat mag niet.. :evil:
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

23 nov 2006, 16:37

Dat zijn de regels die BMW AG aan de garagehouders oplegt...Ze zouden zelf ook liever anders hebben.
coendek
Stoepsleutelaar

23 nov 2006, 16:40

bij mijn garage repareren ze de banden gewoon... moet kunnen hoor...

groeten

coen
horn
Be Mini
Be Mini

23 nov 2006, 16:58

Kingair schreef:Heb ook al gedacht ze te vervangen door gewone banden.
Maar mijn vriendin en onze dochter rijden er ook met mijn MCS en als ze dan eens lek rijden . . . . .
En een dochter van 2 heeft niet zoveel geduld.
En ik heb persoonlijk ook niet graag dat zij langs een drukke weg banden moeten vervangen.
Dus lever ik maar wat plezier in . . .
Ook gedaan. En een spuitbus achterin gelegd om een kapotte band weer op druk te brengen. Niets geen gewissel onderweg. Effe schudden, pssssst en rijden maar weer. 8) Nooit meer runflats...
Het leven heeft geen zin
Nou, ik toevallig wél!

Afbeelding
Cooper CVT
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid

Bandenspanningslampje

07 jun 2007, 13:35

Een van de achterbanden was lek, die is inmiddels gerepareerd. Echter het oranje bandenspannings lampje blijft nog steeds branden op het dashbord? Iemand enig idee hoe ik dit uitkrijg?

Groet,
Patrick

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”