Ik reed net in de regen op een weg waar ik eigenlijk altijd rij, nooit iets mis, maar ik reed net door een paar kleine plassen, echt niet van bijzonder formaat, maar mn voorkant trok ineens zeer sterk naar rechts, ik reed ca. 80 km per uur. Iets verder gebeurde het weer, kan dit de sporing zijn? Of aquaplaining? Schrok echt erg ervan.
Ook ging het ASC lampje knipperen (blij dat het aanstond) Weet iemand wat het kon zijn?
Groeten, alain
Aquaplaning of sporing?
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Heb je soms heel weinig profiel op (een van) je banden?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Voorkant naar rechts of achterkant naar links... kan dat ook nog?? Want de rijrichting verandert dan op dezelfde manier.
Maar inderdaad profiel op alle banden (niet op één plek, maar op een aantal plaatsen op de band) bekijken, en bandenspanning controleren.
Aquaplanning komt omdat je banden de hoeveelheid water niet meer kunnen verwerken. Kan bijvoorbeeld komen omdat je hele brede banden hebt en een laag wagengewcht (maar je MINI is toch boven de 1000kg), of te weining profiel, of profiel is niet breed genoeg, of banden met specifieke rijrichting zijn verkeerd om gemonteerd, of verkeerde bandenspanning. Of een combi van bovenstaande dingen.
Met sporing zou je er ook op droog wegdek last van moeten hebben. Maar dan slaan je wielen niet echt van door, hooguit ietsje een koerswijziging.
ASC gaat branden omdat er wat wielen doorslaan, geen grip (genoeg) meer hebben. De stabiliteitscontrole gaat dus in werking.
Maar inderdaad profiel op alle banden (niet op één plek, maar op een aantal plaatsen op de band) bekijken, en bandenspanning controleren.
Aquaplanning komt omdat je banden de hoeveelheid water niet meer kunnen verwerken. Kan bijvoorbeeld komen omdat je hele brede banden hebt en een laag wagengewcht (maar je MINI is toch boven de 1000kg), of te weining profiel, of profiel is niet breed genoeg, of banden met specifieke rijrichting zijn verkeerd om gemonteerd, of verkeerde bandenspanning. Of een combi van bovenstaande dingen.
Met sporing zou je er ook op droog wegdek last van moeten hebben. Maar dan slaan je wielen niet echt van door, hooguit ietsje een koerswijziging.
ASC gaat branden omdat er wat wielen doorslaan, geen grip (genoeg) meer hebben. De stabiliteitscontrole gaat dus in werking.
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
Het profiel is gewoon goed van alle 4 de banden, 17" non-runflat Toyo T1R. Heb ze rondom op 2,6 bar.
Ik heb inderdaad nooit last van sporing daar, ik ken het op de snelweg net wat je zegt, ietwat koerswijziging als het gebeurd.
Je zegt voorkant naar rechts of achterkant naar links, dat zou ik niet weten, ik denk voorkant naar rechts want het gebeurde direct zodra ik door die plassen reed.
Zou het door de verlaging kunnen, dat de hoeveelheid water te groot werd binnenin de wielkast, dat dit niet goed afgevoerd kon worden?
Ook leek het, de plas liep natuurlijk in de lengte van de weg, niet over de breedte - alsof ik het verlengde van de plas werd "ingetrokken" ofzo?
Groeten,
Alain
Ik heb inderdaad nooit last van sporing daar, ik ken het op de snelweg net wat je zegt, ietwat koerswijziging als het gebeurd.
Je zegt voorkant naar rechts of achterkant naar links, dat zou ik niet weten, ik denk voorkant naar rechts want het gebeurde direct zodra ik door die plassen reed.
Zou het door de verlaging kunnen, dat de hoeveelheid water te groot werd binnenin de wielkast, dat dit niet goed afgevoerd kon worden?
Ook leek het, de plas liep natuurlijk in de lengte van de weg, niet over de breedte - alsof ik het verlengde van de plas werd "ingetrokken" ofzo?
Groeten,
Alain
MINI COOPER S R53 pre-facelift


- Shadow_Breaker
- GPc-0001
- Locatie: Lint
Bericht
check de rijrichting van je banden eens, dit lijkt net alsof het water in de groeven werd getrokken ipv afgevoerd, normaal staat er op de buitenkant een pijl of een rijrichting op (goed zoeken op toyo's) en kijk of de groeven links en rechts in dezelfde richting lopen. daarna pas de andere zaken overlopen.
-bandenspanning
-profiel diepte
-trek eens een streepje (burnout) en kijk of de wagen ver links of rechts trekt (probeer best op een parking met veel plek. als hij hierbij scheef ttrekt zou het nog iets anders kunnen zijn maar dat kan je best laten nagaan bij beek ;-)
-bandenspanning
-profiel diepte
-trek eens een streepje (burnout) en kijk of de wagen ver links of rechts trekt (probeer best op een parking met veel plek. als hij hierbij scheef ttrekt zou het nog iets anders kunnen zijn maar dat kan je best laten nagaan bij beek ;-)
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
Thnx voor je reactie 
Maar hij heeft net afgelopen week een Inspectie II bij Beek gehad, dus banden zijn helemaal in orde!
De rijrichting is ook nog steeds goed gemonteerd, staat met tekst erop
Spanning hou ik min. 1x per 2 weken bij, reeds nog gedaan.
Banden zijn btw gewoon bijna nieuw, staat max. 5000 km op.
Zou het een effect van de draagarmrubbers kunnen zijn? Heb sinds afgelopen week powerflex nu daar zitten...
Zal die laatste optie eens bekijken!
Groeten,
Alain

Maar hij heeft net afgelopen week een Inspectie II bij Beek gehad, dus banden zijn helemaal in orde!
De rijrichting is ook nog steeds goed gemonteerd, staat met tekst erop

Spanning hou ik min. 1x per 2 weken bij, reeds nog gedaan.
Banden zijn btw gewoon bijna nieuw, staat max. 5000 km op.
Zou het een effect van de draagarmrubbers kunnen zijn? Heb sinds afgelopen week powerflex nu daar zitten...
Zal die laatste optie eens bekijken!
Groeten,
Alain
MINI COOPER S R53 pre-facelift


- henkietenk
- Volledig MINI minded!
Bericht
Ik zou het toch gokken op een plas water, heb ik vaak zat als ik over de waalbrug rij, heeft ook een aantal plekken waar grote plassen kunnen onstaan, met een gangetje van 70 of 80 voel je 'm ook wegtrekken.
- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben??
Gisteren op de terugweg van de slipcursus mega veel regen gehad, en als ik dan door die langwerpige plassen rij, wordt ik er helemaal ingetrokken, dus dan volgt de MINI gelijk die plassen zeg maar, gisteren trok de MINI helemaal de linkerbaan op... schrok me weer de ****** echt mazzel dat er niemand naast me reed.. (terwijl ik m'n stuur dus goed vastheb!!)
Dit gebeurd dus al met een constante snelheid van 80 of 100 of 120 (wordt het wat enger....) dus maar heel rustig gereden op die stukken...
Ik heb dit nooit gehad, het enige wat er laatst veranderd is zijn de voorste draagarm rubbers van Powerflex...
wat kan er mis zijn???
Vind het nu echt niet leuk meer, auto voelt totaal niet veilig...
Gisteren op de terugweg van de slipcursus mega veel regen gehad, en als ik dan door die langwerpige plassen rij, wordt ik er helemaal ingetrokken, dus dan volgt de MINI gelijk die plassen zeg maar, gisteren trok de MINI helemaal de linkerbaan op... schrok me weer de ****** echt mazzel dat er niemand naast me reed.. (terwijl ik m'n stuur dus goed vastheb!!)
Dit gebeurd dus al met een constante snelheid van 80 of 100 of 120 (wordt het wat enger....) dus maar heel rustig gereden op die stukken...
Ik heb dit nooit gehad, het enige wat er laatst veranderd is zijn de voorste draagarm rubbers van Powerflex...
wat kan er mis zijn???
Vind het nu echt niet leuk meer, auto voelt totaal niet veilig...
MINI COOPER S R53 pre-facelift


- Adrenalin Junkie
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Noord Holland
Bericht
oke, maar wat is te hard? ik bedoel het gebeurd dus ook met ca. 80 of 100 km/h op de snelweg (waar je 120 max. mag), terwijl voor mij een Audi en een VW veel harder doorblazen en er niks gebeurt.
MINI COOPER S R53 pre-facelift


- JorisD
- Be Mini
- Locatie: Den Haag
Bericht
Inderdaad, wat dan volgens mij zou helpen is nieuwe of smallere banden monteren. De R53 is natuurlijk redelijk ""dik" uitgerust.
Als het goed is voeren winterbanden water ook veel beter af... ik weet niet of je die hebt, maar dan zou je het verschil wellicht eens kunnen proberen.
Als het goed is voeren winterbanden water ook veel beter af... ik weet niet of je die hebt, maar dan zou je het verschil wellicht eens kunnen proberen.
- Marcel Always Open
- Cabrio-King
- Locatie: Pijnacker
Bericht
Welk effect heeft bandenspanning op het risico van aquaplaning?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”
Onze sponsors