Aquaplaning of sporing?

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Aquaplaning of sporing?

31 jul 2010, 20:28

Ik reed net in de regen op een weg waar ik eigenlijk altijd rij, nooit iets mis, maar ik reed net door een paar kleine plassen, echt niet van bijzonder formaat, maar mn voorkant trok ineens zeer sterk naar rechts, ik reed ca. 80 km per uur. Iets verder gebeurde het weer, kan dit de sporing zijn? Of aquaplaining? Schrok echt erg ervan.
Ook ging het ASC lampje knipperen (blij dat het aanstond) Weet iemand wat het kon zijn?

Groeten, alain
Marcel Always Open
Cabrio-King

31 jul 2010, 20:51

Heb je soms heel weinig profiel op (een van) je banden?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator

01 aug 2010, 00:06

Voorkant naar rechts of achterkant naar links... kan dat ook nog?? Want de rijrichting verandert dan op dezelfde manier.
Maar inderdaad profiel op alle banden (niet op één plek, maar op een aantal plaatsen op de band) bekijken, en bandenspanning controleren.

Aquaplanning komt omdat je banden de hoeveelheid water niet meer kunnen verwerken. Kan bijvoorbeeld komen omdat je hele brede banden hebt en een laag wagengewcht (maar je MINI is toch boven de 1000kg), of te weining profiel, of profiel is niet breed genoeg, of banden met specifieke rijrichting zijn verkeerd om gemonteerd, of verkeerde bandenspanning. Of een combi van bovenstaande dingen.

Met sporing zou je er ook op droog wegdek last van moeten hebben. Maar dan slaan je wielen niet echt van door, hooguit ietsje een koerswijziging.

ASC gaat branden omdat er wat wielen doorslaan, geen grip (genoeg) meer hebben. De stabiliteitscontrole gaat dus in werking.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 aug 2010, 09:41

Het profiel is gewoon goed van alle 4 de banden, 17" non-runflat Toyo T1R. Heb ze rondom op 2,6 bar.

Ik heb inderdaad nooit last van sporing daar, ik ken het op de snelweg net wat je zegt, ietwat koerswijziging als het gebeurd.

Je zegt voorkant naar rechts of achterkant naar links, dat zou ik niet weten, ik denk voorkant naar rechts want het gebeurde direct zodra ik door die plassen reed.

Zou het door de verlaging kunnen, dat de hoeveelheid water te groot werd binnenin de wielkast, dat dit niet goed afgevoerd kon worden?

Ook leek het, de plas liep natuurlijk in de lengte van de weg, niet over de breedte - alsof ik het verlengde van de plas werd "ingetrokken" ofzo?

Groeten,
Alain
MINI COOPER S R53 pre-facelift
Afbeelding
Shadow_Breaker
GPc-0001

02 aug 2010, 12:59

check de rijrichting van je banden eens, dit lijkt net alsof het water in de groeven werd getrokken ipv afgevoerd, normaal staat er op de buitenkant een pijl of een rijrichting op (goed zoeken op toyo's) en kijk of de groeven links en rechts in dezelfde richting lopen. daarna pas de andere zaken overlopen.
-bandenspanning
-profiel diepte
-trek eens een streepje (burnout) en kijk of de wagen ver links of rechts trekt (probeer best op een parking met veel plek. als hij hierbij scheef ttrekt zou het nog iets anders kunnen zijn maar dat kan je best laten nagaan bij beek ;-)
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

02 aug 2010, 17:29

Thnx voor je reactie ;)

Maar hij heeft net afgelopen week een Inspectie II bij Beek gehad, dus banden zijn helemaal in orde!
De rijrichting is ook nog steeds goed gemonteerd, staat met tekst erop ;)

Spanning hou ik min. 1x per 2 weken bij, reeds nog gedaan.
Banden zijn btw gewoon bijna nieuw, staat max. 5000 km op.

Zou het een effect van de draagarmrubbers kunnen zijn? Heb sinds afgelopen week powerflex nu daar zitten...

Zal die laatste optie eens bekijken!

Groeten,
Alain
Afbeelding
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

03 aug 2010, 01:36

Ik zou het toch gokken op een plas water, heb ik vaak zat als ik over de waalbrug rij, heeft ook een aantal plekken waar grote plassen kunnen onstaan, met een gangetje van 70 of 80 voel je 'm ook wegtrekken.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 sep 2010, 09:56

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben??

Gisteren op de terugweg van de slipcursus mega veel regen gehad, en als ik dan door die langwerpige plassen rij, wordt ik er helemaal ingetrokken, dus dan volgt de MINI gelijk die plassen zeg maar, gisteren trok de MINI helemaal de linkerbaan op... schrok me weer de ****** echt mazzel dat er niemand naast me reed.. (terwijl ik m'n stuur dus goed vastheb!!)

Dit gebeurd dus al met een constante snelheid van 80 of 100 of 120 (wordt het wat enger....) dus maar heel rustig gereden op die stukken...

Ik heb dit nooit gehad, het enige wat er laatst veranderd is zijn de voorste draagarm rubbers van Powerflex...
wat kan er mis zijn???

Vind het nu echt niet leuk meer, auto voelt totaal niet veilig...
Afbeelding
JorisD
Be Mini
Be Mini

16 sep 2010, 10:22

Is aquaplaning, als je te hard door een grote plas heen rijdt, krijg je dat, ik heb het ook wel eens, maar alleen als ik net wat te hard gaat.
Alsof er iemand aan je stuur trekt of je in een heel diep spoor rijdt.
Adrenalin Junkie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 sep 2010, 11:04

oke, maar wat is te hard? ik bedoel het gebeurd dus ook met ca. 80 of 100 km/h op de snelweg (waar je 120 max. mag), terwijl voor mij een Audi en een VW veel harder doorblazen en er niks gebeurt.
Afbeelding
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 sep 2010, 13:33

Ik heb het wel vaker als ik op de E19 tussen Kontich en Brussel rijdt.
Het moet nog zo gek hard niet hebben geregend of ik heb er al last van. En ook al tegen 120km/h
Heel slechte waterafvoer daar.. :(
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

16 sep 2010, 16:34

Lijkt mij ook gewoon aquaplaning.
JorisD
Be Mini
Be Mini

16 sep 2010, 17:22

Inderdaad, wat dan volgens mij zou helpen is nieuwe of smallere banden monteren. De R53 is natuurlijk redelijk ""dik" uitgerust.
Als het goed is voeren winterbanden water ook veel beter af... ik weet niet of je die hebt, maar dan zou je het verschil wellicht eens kunnen proberen.
Marcel Always Open
Cabrio-King

16 sep 2010, 18:35

Welk effect heeft bandenspanning op het risico van aquaplaning?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”