Runflat band repareren

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
hendoortje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Herwijnen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 dec 2010, 20:28

Runflat band repareren

04 feb 2011, 16:59

Wie heeft er ervaring met het repareren van een runflatband?
Ik heb de band vandaag laten maken bij Story in Waardenburg, bij euromaster en profile zeiden ze dat het niet mogelijk is een runflat te repareren.
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

04 feb 2011, 17:04

na mijn weet kunnen ze er een prop in schieten enkeld en alleen in het loopvlak

groet frenk... :)
burn rubber not your soul

Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

04 feb 2011, 17:24

ja kan gewoon :wink: maar ze verkopen uiteraard liever een nieuwe band :wink: of twee nieuwe want dan heb je gelijk profiel op dezelfde as :mrgreen:
Gebruikersavatar
Deniz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3776
Lid geworden op: 21 jan 2008, 01:08

04 feb 2011, 18:58

Ik moet dus ook eentje laten fixen toevallig. Geen idee of het kan, volgende week maar langs een bandenboer.
Gebruikersavatar
H en S
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Wierden
Berichten: 1596
Lid geworden op: 15 jun 2008, 16:48

04 feb 2011, 21:46

onzr BMW Dealer, Smudde in Almelo, heeft er gewoon een prop in gedrukt.Was nl. na een paar weken al lek en had niet zo veel zin om toen al nieuwe banden te kopen. Euromaster deed inderdaad erg moeilijk. Smudde, auto p de brag, wiel eraf, prop erin, wiel erop en weer rijden binnen 20 minuten.
Afbeelding


Mini Cooper S Countryman All4, F60. S Cabrio F57, Mini Cooper One, Mini Countryman Cooper S All4, Mini Cooper S Cabrio R57
Tofast
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 sep 2010, 00:22

04 feb 2011, 23:47

Ja kan gewoon. Is bij mij ook gedaan in mijn pirelli euforia band.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

05 feb 2011, 08:43

Franklyn is de enige die de nuance aangeeft dat het niet altijd kan maar afhankelijk is van wáár het gat in de band zit. Essentieel ...
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

05 feb 2011, 10:40

Heb ook een prop in mijn Runflat gehad. Geen probleem, moet wel in loopvlak zitten idd.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1509
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

05 feb 2011, 22:08

Het beste, en officieel hoort het ook zo, kun je een Run-Flat band laten vulkaniseren.
Een prop erin mag niet en is nog gevaarlijk ook bij een Run flat.

Het is iets duurder (band moet gedemonteerd worden) maar wel veeeeel beter.
Uiteraard, maar dat geldt voor elke band, alleen als de reparatie aan het loopvlak gedeelte plaats vindt.
hendoortje
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Herwijnen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 dec 2010, 20:28

06 feb 2011, 06:53

mmm denk dat dit in mijn geval ook gebeurt is , de band is van de velg afgeweest en de prijs van 107 euries bevestigd denk ik dat het hier niet om een prop is gegaan. Ikzelf was er niet bij nl maar mijn vrouw is met de auto naar de BMW dealer gegaan
Gebruikersavatar
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6589
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

06 feb 2011, 09:51

Wat is het verschil tussen een RFT band en een normale band als het om het gevaar van proppen gaat?
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1509
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

06 feb 2011, 11:07

peter schreef:Wat is het verschil tussen een RFT band en een normale band als het om het gevaar van proppen gaat?
Ik heb ooit het volgende gelezen,(en dit is ooit ook door een banden expert aan mij bevestigd)

Met een normale band kun je als die lek raakt niet verder rijden.
Met een Run flat kun je (ook als hij nog maar voor bijvoorbeeld voor de helft op spanning staat of langzaam leeg loopt) doorrijden.
Als je nu door een eerdere lekkage er een prop in heb laten schieten kan die bewuste prop er uitschieten of los komen te zitten waardoor er schade aan de band ontstaat, het kleine gaatje van de prop wordt ineens een heel groot gat (o.a. door het wringen van de lekke band in de bocht trekt hij als het ware de prop eruit en het gaatje trekt hij ook groter) waardoor je de RF band helemaal aan gort rijd.
Hierdoor gaat de werking van een RF band te niet. (de bedoeling is natuurlijk dat je met een lekke band voorzichtig door kunt rijden)

Overigens is vulkaniseren van een lekke band altijd beter, ook bij normale banden.
Gebruikersavatar
Sepp
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: De Lier
Berichten: 2639
Lid geworden op: 11 nov 2005, 23:52

06 feb 2011, 19:19

En wat is vulkaniseren Adriaan? Dit is een kompleet nieuwe term voor me.
Maar ik wil het wel graag weten :wink:
Afbeelding
"We've got a thing that's called...MINI love"
franklyn85
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: heemskerk
Berichten: 7793
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:37

06 feb 2011, 19:28

Kan gewoon ik rij er al bijna 25.000 km mee rond IN HET LOOPVLAK WEL GEZEGD
burn rubber not your soul

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

06 feb 2011, 20:37

Volgens mij is vulkaniseren, dat er van binnenuit een soort ''paraplu'' wordt aangebracht door het gat heen....
Band eraf, het gat bewerken, en er een paraplu doorheen doen...

Een speciaal ding is het wel, het geeft een reactie met het rubber van de band waardoor het gat gedicht wordt... Ook kan zo'n paraplu door de manier van aanbrengen en z'n vorm niet eruit schieten..... :wink:

Zoiets volgens mij :P

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”