Camber achter, reactie stang

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

15 feb 2011, 17:48

Heeft iemand ook nog suggesties over de oorzaak? Een jaar geleden was er nog geen ongelijke bandenslijtage. In de tussentijd heb ik m ook niet verlaagd oid...
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

15 feb 2011, 18:58

mss ben jezelf wat zwaarder geworden.... :mrgreen:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13496
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

15 feb 2011, 19:33

Misschien is de benzine zwaarder geworden met al die toevoegingen van tegenwoordig :)

Als er niets veranderd is en je had het voorheen niet zou ik het toch zoeken in de uitlijning. 'Zo goed mogelijk' camber ingesteld omdat de excentrische bout vast zit klinkt ook niet zo positief. Als de uitspoor (en/of negatieve camber) te hoog is krijg je teveel slijtage aan de binnenkant van de band. Misschien heeft je vriendinnetje/vrouw een stoepje geraakt en durft ze het niet te zeggen :)
gilles
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Geraardsbergen
Berichten: 248
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:11

15 feb 2011, 19:50

deze mogen niet voor de keuring in belgie ..
ikzelf doe ze er 2jaarlijks ook vanonder ... tis nie veel moeite om die zelf te vervangen hoor ...

eerlijk gezegd zal de helft van de keuringsmannen het verschil niet eens merken, maar het is een 2de keuring niet waard ..
laatst vroegen ze achter een attest voor mijn (jcw) uitlaat .. ik zei, das wel origineel van mini he .. waarop hij zei, aja het zijn juist de sierstukjes ;)
heb ik dan maar mooi gezwegen (de supsersprint header hebben ze dan weer niet gezien hahaha .. )
dat is eigenlijk het probleem van de keuring..de regels zijn er maar de mannen kennen er zelf niks van ..
"stealth is key" C&C
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

15 feb 2011, 19:56

Mushrop en Berthil, bedankt voor de humor en de toelichtingen :mrgreen:

Moet die excentrische bout altijd weer los te krijgen zijn?

Ik denk dat ik eens langs een uitlijnspecialist ga om te kijken of die het op kan lossen. Is er bij uitlijnen altijd sprake van camber of is dat alleen op verzoek? Ik heb er iig niet om gevraagd...

Voorlopig ga ik de Coendek veren nog maar niet monteren :(

Kan het ook beter worden door non-RF's te monteren?
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

15 feb 2011, 19:57

Waar ben je geweest voor het uitlijnen Gilles?
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

15 feb 2011, 20:01

Ergens in Frl via via. Maar heb gehoord dat er in Dokkum een specialist zit op het gebied van uitlijnen. Heb jij nog tips Johnny? (ps de aerotwins zijn binnen :D )
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13496
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

15 feb 2011, 20:15

Camber wordt normaliter niet meegenomen in een uitlijning.
Je moet er specifiek om vragen en dan nog en dan nog weten velen niet wat ze er mee aan moeten. Zoiets vereist een specialist. Dat is tenmninste mijn ervaring.
Camber moet ook altijd goed ingesteld worden voor de uitlijning omdat via camber veranderen de uitlijning weer veranderd, zeker aan de voorkant (waar het voor een standaard Mini niet instelbaar is).

Non-RF band heeft invloed op de slijtage.

Met de excentrische bout is slechts een halve graad camber te corrigeren dacht ik. De pre-facelift jeeft deze bout niet eens. Als die vast zit zijn er verschillende methodes om hem los te krijgen waarbij de meeste een nieuwe bout vereisen (slaan, slijpen, verhitten).
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

15 feb 2011, 20:25

Lammert van der Meulen
Dokkum

http://www.uitlijnspecialist.nl/
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

15 feb 2011, 20:27

De mijne moet ook binnenkort even worden uitgelijnd.
Ik ga zelf altijd naar Kuil Banden in Engelbert.
Een oud klasgenoot van mij die ook veel aan autocross/ovalracing doet laat ik mijn auto altijd uitlijnen.
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

15 feb 2011, 20:28

Aha, ik heb een prefaclift... Dus ik heb helemaal niet zo'n bout :s
Raar verhaal hebben ze me dan verteld daar.

Maar als ik niet om camber gevraagd heb kan het er dan toch zijn? Of is het dan zeker uitspoor? Heb ik in dat geval nog wel iets aan camberlinks om dit probleem op te lossen?
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

Camber

27 feb 2011, 23:01

Hoeveel camber hoort een standaard prefacelift R53 Works te hebben?

De mijne heeft 1.4 (r) en 1.9 (l) graden op de achteras. Mijn banden slijten daardoor nogal snel aan de binnenkant...
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Zuiden
Berichten: 13496
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04
Nederland

27 feb 2011, 23:12

Ik heb je topic samengevoegd met andere.
Lees het even door en je weet hoe het zit.

Ik weet niet wat de toleranties zijn maar kan me niet voorstellen dat dat over de 1 graad heen gaat.
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

28 feb 2011, 11:38

Thx Berthil.

Hoe kan die camber spontaan ontstaan dan? En is het te verwachten dat het erger wordt?
jean
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Turnhout
Berichten: 312
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:17

30 mar 2011, 12:39

Na gisteren mijn koni schroefset gemonteerd te hebben, vandaag laten uitlijnen. Rechts achter krijgen ze camber niet goed. Er zit een groot verschil tussen rechts en links achteraan. Is dit normaal? Ik weet ondertussen al dat ik van die verstelbare stangen via beek moet aanschaffen, maar vroeg me gewoon af of zo'n groot verschil tussen links en rechts normaal is. Ook trilt de auto wat harder bij zwaar accelereren.

Looks zijn wel prima nu >)

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”