Supercharger van een mini project

Stel je hier even voor.
Sonny Snepvangers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2011, 19:31

Supercharger van een mini project

08 nov 2011, 20:19

Heren,

Ik zag dat ik me hier helemaal nog niet had aangemeld dat is niet netjes dus hierbij maar een klein stukje over mijn auto.

Januari 2011

Na 4 jaar in een 106 Rallye te hebben gereden met een 1.6 met throttlebodies was het tijd voor wat anders het kindje mocht van eigenaar wisselen.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na toch even een raar moment werd het tijd voor een nieuw speeltje. Dit was best een lastige keuze veel te koop en tja een mx5 vond ik altijd al wat hebben.

Februari 2011

Na bij 8 stuks te hebben gekeken zat mijn mx5 er nog niet tussen een hoop rommel gezien en een heleboel roest. Maar goed wie goed verder zoekt komt van zelf bij een mooie mx5 uit en ja hoor daar stond hij

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Toen was hij thuis :mrgreen:

Afbeelding


Direct plakrommel eruit gehaald :D

Afbeelding


Maart 2011

Even wat roest behandeld

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


April/Mei/Juni/Juli 2011

Rijden:D

Afbeelding



Begin juli 2011

Het vermogen van de 1.6 was mij toch niet genoeg en ik kwam het volgende tegen :thumbup:


Ik heb een mazda NB 1.8 met 143 pk een 6bak en sper gekocht voor de motor bak en sper deze gaan in de NA komen. Hier een foto van de auto zoals ik hem kocht en de status van gister:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo de mx-5 is na 1,5 week in iets andere staat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn er klaar voor:

Afbeelding

Weer een dag later

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met anders woorden hij is eruit was nog wel 5 uurtjes werk maar het is mooi gegaan de verlaten ziel staat er levenloos bij.

Afbeelding

Ook nog even creatief met slijptol geweest:

Afbeelding

Nu het wrak bijna weg is kan het project beginnen

Zo einde van het miracle tijdperk is gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Half Juli 2011

Zo even een update hier ik ben redelijk met het blok bezig geweest.

Inlaat is verwijderd:
Afbeelding

Hieronder goed het variabele inlaat traject te zien
Afbeelding

Kleppendeksel is eraf:
Afbeelding

Daarna begonnen met de rest van het blok te demonteren:
Afbeelding

De koppeling is ook redelijk ver weg dus deze ook maar gelijk besteld:
Afbeelding

Afbeelding

De eerste riemen eraf:
Afbeelding

Vliegwiel geborgd om krukaspoulie eraf te kunnen draaien.
Afbeelding

Zo de poulie is eraf:
Afbeelding

Distrubutieriem eraf:
Afbeelding

Vliegwiel is er ook af (nu kan het blok op zijn steun gemaakt worden)
Afbeelding

Afbeelding

En nu weer een stapje verder:
Afbeelding

Afbeelding

En toen zijn kopje eraf gehaald:
Afbeelding

Cilinderwanden zien er nog netjes uit geen groeven of wat dan ook:
Afbeelding

Wel wat derrie helaas dus dat wordt schoonmaken:
Afbeelding

Hier nog een foto van de klepjes die er ook nog wel redelijk uitzien.
Afbeelding

De planning is dat de kop inlaat en uitlaatspruitstuk 16 aug naar de ringsleutel gaan daar worden ze geflowd door grote vriend henk.

Hierbij nog een update (Standalone van DTA)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag weer even 1,5 uur gebeund. met het volgende resultaat

Kleppendeksel is af alle beugeltjes en sensors terug.

Afbeelding

Verder het blok met action remreiniger schoon gemaakt.

Kant die nog niet gedaan is:

Afbeelding

Kant die snel even gedaan is:

Afbeelding

Verder nog contact gehad met een revisiebedrijf hier in de buurt die heeft even gekeken naar de aanslag op de zuiger dit is dus te verwijderen met een doekje en wat benzine dus dat ding best goed. Verder hebben we samen even gekeken naar de ronding van de cilinders en dat was overal erg netjes dus onderblok gaan we niets aan doen. Behalve schoonmaken.

Afbeelding

Zo deze ochtend flink aan de slag gegaan: Eerst carterpan verwijderd en de troep eruit gehaald. Gelukkig viel het mee kwa rommel dat erin zat alleen de vloeibare pakking was redelijk wat werk om dit netjes weg te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna waterpomp en oliepomp verwijderd en het blok schoongemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Wat kleine dingetjes afgeplakt:

Afbeelding

Afbeelding

Zo en een ander kleurtje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat leuke foto's in mix met de miata:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Augustus 2011

Zo gister nog wat kleine dingen gedaan.

Caterpan terug gezet, oliepomp ook natuurlijk:
Afbeelding

Verder nieuw krukaspakking gestoken:
Afbeelding

Volgende week leukere upgrade uuuh update bedoel ik.

Vandaag om 9 uur sander prinsen voor de deur voor een dagje TNT spelen er moest wat worden opgehaald en wat worden weg gebracht.

Als eerst even een upgrade voor de miata van sander prinsen opgehaald (meer hierover in zijn topic). Daarna even doorgereden en mijn nieuwe speeltje opgehaald zie foto's hieronder.
Daarna even doorgereden en de kop weggebracht voor een onderhoudsbeurt (revisie) en toen weer naar huis zo dat was het in een notendop en 700 km verder :thumbsup:.

Maar jullie zitten natuurlijk allemaal te wachten op die foto's

:iamwst:

Daarom :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo gister weer wat verder gegaan met mijn projectje.

Beugel voor inlaat netjes gemaakt:

Afbeelding

Diff gespoten moet nog 1 keer maar ziet er beter uit dan dat geroeste ding :P

Afbeelding

Afbeelding

En ook gelijk de nieuwe brandstof pomp netjes gemaakt en vervangen voor de veel kleinere mx5 pomp zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

(Foto van het het eindresultaat moet ik nog even maken deze week)

Zo vandaag even naar IL motorsport in duitsland gereden en daar wat spul ingeslagen :D. Omdat foto's meer zeggen dan vooral veel leuker zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


* Koppelingset (Drukgroep, druklager en koppelingsplaat)
* Waterpomp
* Benzinefilter
* Bougies
* Bougiekabels 8mm
* Turbodruk meter
* V-Snaar voor dynamo
* V-snaar voor supercharger
* Distruset
* Olietemperatuur meter
* Keeringen diff
* Koppakking
* Thermostaat
* Motorsteunen van IL motorsport
* Schakel meganisme rubbers

Zo vandaag weer een onderdeeltje binnen gekomen. Instelbare druk regelaar tot 8 bar dus dat zal wel genoeg zijn. En deze keer met een metertje :D

Afbeelding
Afbeelding



September 2011

Zo goodies binnen en lekker an de beun geweest tenminste klein dingetje gedaan

Afbeelding

Olietemperatuur en turbodruk meter van vdo lekker standaard.

Daarna moest ik nog een AFR meter hebben maar wel 1tje die ik ook direct op mijn DTA kon aansluiten en het liefst 1tje die ook offiiceel ondersteund wordt door DTA

Toen kwam ik deze tegen op marktplaats, dus de meter, computertje om aan de DTA te koppelen en de wideband allemaal netjes nieuw in doos :D

Afbeelding

Totaal plaatje ziet er straks zo uit :D

Afbeelding

Zo ondertussen maken we ook hier wat vorderingen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


10 September 2011

Zo we zijn al een beetje aan de slag gegaan :D

Afbeelding
Afbeelding

Gezien jullie toch altijd graag foto's willen zien:

Wat gereedschap gekocht :D
Afbeelding

Dit schiet al aardig op :D
Afbeelding

Ow ja en dit ook wel
Afbeelding

En het blokje wat staat te wachten op de cilinderkop
Afbeelding


Nu is het wachten tot de cilinderkop klaar is en totdat ik nog wat rommel binnen krijg.

Gezien we nog aan het wachten zijn op onderdelen maar aan de binnenkant begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag nog even wat tussendoor gekocht :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De velgen waren te goedkoop om te laten liggen ze hebben wel wat stoeprandschade de 1 meer dan de ander en de banden zijn ook niet zo goed meer maar toch dat komt wel.

Hierbij:

1 maal onderkant in de tectyll:

Afbeelding

Afbeelding


1 maal nieuw diff geplaatst :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Oktober 2011

Zo update dag:

Vandaag dagje met willem gebeund en dit is het resultaat.

* Cilinderkop gereviseerd door henk en gemonteerd
* Inlaat geflowd door henk
* Distruset gemonteerd
* Thermostaat erop gezet
* Dynamo gemonteerd
* Multiriem erop
* Waterpomp erop
* Bougies erin
* Kleppendeksel erop
* Oliefilter erop
* Bobine gemonteerd
* Bougiekabels gemonteerd

En natuurlijk de foto's

Inlaat traject VICS verwijderd

Voor:
Afbeelding

NA:
Afbeelding


Inlaat geflowd

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding


Cilinderkop:

Voor:
Afbeelding

Afbeelding


Na:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Koppakking erop gedaan:

Afbeelding


Cilinderkopje erop:

Afbeelding


En zo staat het blokje er nu bij:

Afbeelding

Zo we gaan weer rustig verder.

Vandaag spruitstuk terug in elkaar gemonteerd en gelijk netjes ingepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even wat goodies gescoord.

1x High End !! bypass valve mini cooper S :D

Afbeelding

Afbeelding

4x RX8 450CC injector :D

Afbeelding

Zo vandaag weer aan de slag geweest.

1x Injector rail van de 1.8 NB
1x Bedrading injectoren 1.6 NA
4x RX-8 injectoren

Zo dat ziet er goed uit :D



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wideband nog even in spruitstuk gedraaid

Afbeelding

De miata heeft zijn ogen opengedaan voor het nieuwe blok

Afbeelding



Zo dat was het wel nu moeten we nog verder gaan.......
Sonny Snepvangers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2011, 19:31

08 nov 2011, 20:20

Goodies :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sonny Snepvangers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2011, 19:31

08 nov 2011, 20:21

Zo vandaag een uurtje over dus weer wat gedaan.


Eerst het blok los gekoppeld van de takel
Afbeelding

Spruistuk gemonteerd en de wideband erin gezet en aangesloten
Afbeelding

Verder nog beugel even gepast en dit past gelukkig, verder ook nog even dynamo aangesloten en startmotor. Vervolgens nog even tijd gehad om de drukmeter slang aan te sluiten.
Afbeelding



Zo ook gelijk pagina 2 met foto's gevuld
Sonny Snepvangers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2011, 19:31

08 nov 2011, 20:21

Zo vandaag met sander nog een paar uurtjes wat onderdelen uitgepakt en wat dingen geplaatst.

* Als eerst middenpijp uitgepakt :D

Afbeelding

mooi ding alleen 1 probleem hij is voor een later type, (het model waar het blok uit komt) dit zorgt ervoor dat de beugels op het chasis van mijn miata jammer genoeg niet gelijk zitten. Dit tijdelijk opgelost door de uitlaat met een stuk band vast te hangen. De beugel kan er dan opgelast worden als de auto wordt afgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

* Na de eerste tegenslag de einddemper uitgepakt (helaas vergeten foto te maken)

Deze past helaas ook niet 100% hierbij mist ook 1 beugels dus de uitlaat eraf gehaald zodat deze ook bij het afstellen gelijk een beugeltje hiervoor kan lassen en dan deze eraan hangen.

* Na tegenslag 2 de radiator uitgepakt :D

Afbeelding

* Daarna de 2x spalfan in een bracket om deze op de radiator te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*** echter nu de grote tegenslag de radiator is krom :S bij het monteren van de spal fans bleek al snel dat er iets niet klopte.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag gelijk even gemaild over hoe we dit gaan oplossen.


Nou na al deze tegen slagen maar met wat leuks begonnen:

* Koppelingcilinder ontlucht
* Nieuwe stekkers op gasklep sensor en stanionair regelaar gezet en deze gelijk aan de oude kabelboom gezet (met kroonsteentjes, deze worden nog gesoldeerd maar wil eerst alles uitzoeken, ik kan zelf niet solderen)

Nou dat was weer genoeg voor 3 uurtjes.
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7214
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

08 nov 2011, 20:43

:-)) :-)) :-)) geen andere woorden voor
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Sonny Snepvangers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2011, 19:31

08 nov 2011, 21:10

Dank u :D ben erg blij met de mini charger :D
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

08 nov 2011, 21:11

Wauw!

Doet me heel veel denken an hoe ik de laatste maanden bezig ben geweest met mijn project en wat er allemaal al gebeurd is!

Hulde!
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

08 nov 2011, 21:16

inderdaad wel respect voor dit werk ;) :D

ben wel heel benieuwd naar alles als je er klaar mee ben ;) 8)
Sonny Snepvangers
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 okt 2011, 19:31

08 nov 2011, 21:20

Daveke schreef:Wauw!

Doet me heel veel denken an hoe ik de laatste maanden bezig ben geweest met mijn project en wat er allemaal al gebeurd is!

Hulde!
Heb je ook een voorstel topic ben wel benieuwd ?

@ Cabrio - Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat en naar het rijden.
mini cabrio
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 7339
Lid geworden op: 08 nov 2016, 21:15

08 nov 2011, 21:22

mooi om te volgen dit :) keep us posted ;)

Topic van meneer Davy:

http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=16615
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

08 nov 2011, 21:38

WAUW! Echt een supergaaf project! 8) 8)

Respect!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

08 nov 2011, 21:56

Dat topic is inmiddels 136 pagina's lang - maar er is een hoop gebeurd :)
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

08 nov 2011, 22:13

Wow, indrukwekkend project! :shock: Gaaf man, en respect voor het werk dat erin zit! :icon_top:

MX-5'jes zijn echt cool! :rijden
Afbeelding
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

20 nov 2011, 21:37

Updates hier..?

Ik ben nl wel erg benieuwd!
X-treme Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Berichten: 265
Lid geworden op: 05 sep 2011, 17:36

21 nov 2011, 07:29

Leuk project :-) blijft leuk wat je met een mx5 allemaal kan doen. mijn miata project ligt even stil (is ook wel af zo eigenlijk)
En ben meer bezig met de Mini nu.
van de zomer maar weer de Miata naar buiten rollen :-)
"Burning tires into adrenaline!"

Terug naar “Who are U?”